AEROPORTUL IAȘI, între a primi finanțare europeană sau doar un nume. Bătălia dintre PSD și PNL, punctul culminant

0
70

Propunerea consilierilor județeni PSD de schimbare a numelui aeroportului a stârnit protestele vehemente ale opoziţiei. Reprezentanţii Aeroportului, ai CJ şi ai Partidului Mişcarea Populară cred că prin introducerea cuvântului „Moldova“ în numele aerogării riscăm pierderea finanţării europene. Tot aceştia afirmă că această manevră ar viza, de fapt, schimbarea directorului Marius Bodea. PSD se apără arătând că „Iaşul este centrul cultural, religios şi academic al Moldovei“.

 

 

Scrisoare deschisă a preşedintelui Cristian Adomniţei către plenul Consiliului Județean

 

„Stimate doamne şi stimaţi domni consilieri judeţeni,

Ca urmare a acţiunii depuse de dumneavoastră de schimbare a denumirii Aeroportului Internaţional Iaşi în Aeroportul Internaţional Moldova, permiteţi-mi să vă informez următoarele:

– Numele Aeroportul Internaţional Iaşi figurează în toate studiile Comisiei Europene, care stau la baza finanţării infrastructurii de transport;

– Numele Aeroportul Internaţional Iaşi este menţionat în reţeaua de dezvoltare a infrastructurii europene de transport TEN-T;

– Numele Aeroportul Internaţional Iaşi figurează în Master Planul General de Transport care a fost înaintat Comisiei Europene de către Ministerul Transporturilor;

– Aeroportul Internaţional Iaşi este persoana juridică înscrisă în toate formulele asociative europene ale aviaţiei şi în toate evaluările care se fac periodic de către siteurile de specialitate;

– Aeroportul Internaţional Iaşi este numele cunoscut de toate companiile aeriene cu care s-a discutat;

– Aeroportul Internaţional Iaşi este numele înscris la Târgul de rute de la Marsilia de peste 2 săptămâni, primul eveniment major la care participăm;

– Numele Aeroportul Internaţional Iaşi este cel care figurează pe toate listele de înscriere şi pe toate acceptările date de companiile aeriene pentru negocieri.

În urma acţiunii iresponsabile demarată de dumneavoastră apar mai multe întrebări la care trebuie să oferiţi un răspuns ieşenilor:

– Aveţi vreo adresă din partea unei direcţii specializate sau din partea vreunui organism tehnic specializat al statului care să ateste că schimbarea numelui Aeroportul Internaţional Iaşi nu afectează implementarea unui proiect cu finanţare europeană aflat în evaluare?

– Aveţi un punct de vedere oficial din partea Comisiei Europene prin care să primiţi asigurări că nu se periclitează proiectul major care se află în evaluare?

– Aveţi la dispoziţie vreun studiu de oportunitate, elaborat ştiinţific, care să ateste beneficiile schimbării numelui Aeroportul Internaţional Iaşi?

– Aveţi vreun studiu care să confirme că numele ales este cel mai potrivit şi răspunde nevoii de cunoaştere, atât din punctul de vedere al companiilor aeriene, cât şi al pasagerilor?

– Dacă spuneţi că doriţi această schimbare pentru ieşeni şi pentru întreaga Moldovă, aveţi la dispoziţie rezultatul unei consultări populare care să susţină această modificare şi acest nou nume?

– Aveţi vreun studiu de impact financiar/ imagine/ juridic asupra modificării numelui Aeroportul Internaţional Iaşi?

– Aveţi vreun raport de specialitate sau vreo idee despre câte documente trebuie modificate, câte proceduri operaţionale trebuie efectuate şi câţi bani trebuie cheltuiţi ca urmare a acestei modificări de nume?

– Puteţi indica vreun articol de act normativ, naţional sau european, care să spună că nu există riscuri pentru pierderea finanţării europene prin schimbarea numelui Aeroportului Internaţional Iaşi, care are şi calitatea de beneficiar? Punctele de vedere ale Direcţiei de Proiecte şi Dezvoltare Durabilă şi ale Aeroportului sunt publice şi defavorabile proiectului de hotărâre depus de dumneavoastră.

Totodată,

– Brandul „Iaşi” este mult mai puternic decât brandul „Moldova” şi ne particularizează comunitatea.

– Brandul Iaşi Airport şi Aeroportul Internaţional Iaşi au fost înregistrate la Oficul de Stat pentru Invenţii şi Mărci (OSIM) şi sunt în proprietatea noastră. În paralel, putem înregistra şi numele propus Moldova

– Iaşi la OSIM, pentru ca toată lumea să fie liniştită că nu îl vom pierde. 

Pentru toate aceste motive, 

Doamnelor şi domnilor consilieri judeţeni, 

Consider că aprobarea proiectului de Hotărâre iniţiat de PSD de schimbare a numelui Aeroportului Internaţional Iaşi creează un risc major asupra finanţării europene a acestuia. Până acum, din declaraţiile publice ale liderilor PSD-PDL din Consiliul Judeţean, nu reies nici necesitatea şi nici utilitatea schimbării denumirii aerogării ieşene. În plus, PSD şi PDL nu oferă niciun răspuns la întrebările concrete formulate anterior. 

Vă avertizez că această acţiune pur politicianistă poate costa Judeţul Iaşi 57,5 milioane de euro. Acţiunea promovată prin acest proiect de hotărâre reprezintă dovada maximă a demagogiei PSD şi PDL şi poate însemna distrugerea proiectului european al Aeroportului Internaţional Iaşi.

Dacă totuşi spuneţi că vă pasă de Moldova, vă atenţionez că, în concret, PSD Bacău a rezolvat deja problema Autostrăzii Bacău – Braşov şi, prin Memorandumul aprobat de către Guvernul Ponta în cursul zilei de ieri, 26 martie, aceasta se va construi servind doar acestui judeţ care devine, de facto, locul de unde pleacă toate drumurile din Moldova. 

Liderul PSD Iaşi Gheorghe Nichita a pierdut, din nou, concret, în faţa liderului PSD Viorel Hrebenciuc. Restauraţia dominaţiei politice a Bacăului în Moldova s-a înfăptuit. La Bacău PSD rezolvă proiecte majore, la Iaşi PSD schimbă plăcuţe.

Viorel Hrebenciuc – Autostrada Bacău – Braşov

Gheorghe Nichita – schimbarea numelui Aeroportului Internaţional Iaşi

Vă invit să votaţi pentru respingerea acestui proiect de hotărâre.

 

Cu stimă,

Cristian Mihai ADOMNIŢEI

Preşedintele Consiliului Judeţean Iaşi „

 

 

De cealaltă parte, primarul Gheorghe Nichita explică necesitatea completării denumirii aerogarei ieşene cu „Moldova”:

 

„Cei care analizează proiectul Iaşului pentru fondurile europene pun nişte întrebări: La Suceava este deja aprobat la finanţare pe fonduri UE, este la 150 km de Iaşi, de ce să mai finanţăm unul în regiunea respectivă? Bacăul este aeroport făcut prin parteneriat public privat şi care este la 126 km de Iaşi. De ce să mai cheltuim noi bani UE la Iaşi pentru aeroport? În discuţiile mele cu ministrul Şova, am spus foarte clar că motivaţia noastră este că Iaşul este Aeroport Regional. Celelalte două sunt aeroporturi locale. Ca să fii aeroport regional trebuie să ai ceva care să te distingă. Hai să numim al nostru Aeroport Regional Moldova Iaşi ca să-i dăm această conotaţie de regional. Putem motiva în continuare la Comisia Europeană că un Aeroport Regional în zona asta trebuie finanţat prin fonduri europene. Pe de altă parte, a trece „Moldova Iaşi“ printr-o hotărâre de CJ poţi să o pui în aplicare mai târziu, nu imediat acum, dar ca justificare la nivelul Comisiei Europene şi la nivelul Bucureştiului este clar”.

 

 

(Sursa: ziaruldeiasi.ro)

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments