Cât costă să ai maşină în România

0
85

 

Anual, un şofer trebuie să scoată din buzunar minimum 10.000 de lei, sau şase salarii medii pe economie, pentru a-şi permite „luxul” de a conduce o Dacia Logan pe străzile din România.
 

Cine spune că automobilul nu este un lux ci o necesitate nu se gândeşte la România. Asigurările, taxele, vigneta şi combustibilul pentru comunul Logan de 1,6 litri se traduc anual în cheltuieli de peste 10.000 de lei, potrivit unui calcul economica.net. Această sumă nu este deloc mică în condiţiile în care reprezintă veniturile pe jumătate de an ale unei persoane care încasează salariul mediu pe economie. Mai mult, calculul nostru pleacă de la premisa că respecrtivul şofer are un automobil achiziţionat cu banii jos, deci nu include eventuale rate la firma de leasing sau la bănci. Dacă am include şi aceste costuri, şoferul nostru, care conduce un automobil a cărui valoare de nou este undeva la 10.000 de euro ar mai plăti încă jumătate din salariul mediu şi ar ajunge la un total de aproximativ 11.000 de lei anual.

 

Benzina, mai mult decât toate celelalte cheltuieli adunate

Cel mai important cost suportat de un şofer este cel al combustibilului. Calculele noastre arată că această cheltuială reprezintă mai bine de 70% din totalul sumei pe care un român trebuie să o scoată anual din buzunar dacă vrea să conducă u automobil. Concret, potrivit unui studiu Daedalus, un bărbat posesor al unei maşini cu motor de 1,6 litri pe benzină şi consum de 5,9 L/100 km (extraurban) şi 10 L/100 km (urban) consumă anual 1.245 de litri, pentru care plăteşte, la preţul per litru din present, circa 7.400 lei. Cu acest buget, bărbatul parcurge în jur de 15.300 de km, dintre care 56% în interiorul oraşului.

 

Tinerii, sufocaţi de preţul asigurării

Pentru şoferii sun 30 de ani şi, mai ales pentru cei care se încadrează în categoria de vârstă 18-25 de ani, asigurarea de răspundere civilă auto(RCA) devenit o povară greu de suportat. După cum a arătat recent economica.net , o astfel de persoană ar trebui să plătească, în cele mai multe situaţii, peste 2.000 de lei pentru RCA. Totuşi, calculul de faţă include doar cea mai bună ofertă de pe piaţă, semnificativ mai ieftină decât celelalte adică preţul oferit de Astra Asigurări care vinde RCA pentru un tânăr de sub 30 de ani aflat la volanul unui Logan de 1,6 la un preţ de 1.100 de lei. Pentru celelalte categorii de vârstă, pornind de la ipoteya că nu au întregistrat nicio daună care ar activa penalizarea de tip malus, costul RCA se încadrează undeva între 400 şi 600 de lei pe an. Chiar dacă mu este obligatorie, asigurarea CASCO este un produs necesar la care apelează anual aproximativ 1 milion de şoferi. De aceea am inclus în calculul nostru şi prima aferentă unei astfel de poliţe. Mai adăugăm astfel aproximativ 1.500 de lei pe care şoferul nostru cu Logan trebuie să-i scoată din buzunar dacă vrea să-şi asigure maşina la o societate fără un istoric cu incidente în ceea ce priveşte plata daunelor. Această sumă este valabilă pentru societăţi ca Allianz Ţiriac, Generali sau Groupama.

 

Vigneta şi taxa locală

O altă categorie de costuri o reprezintă cele impuse de autorităţi. Excluzând taxa de mediu, plătibilă o singură dată, mai avem două mari cheltuieli. Este vorba despre vigneta şi impozitul local pe maşină. Vigneta este necesară doar dacă şoferul iese din localitatea unde este înscrisă maşina şi presupune achitarea a 28 de euro sau 126 de lei la un curs de 4,5 lei pe euro, perioada da valabilitate find de un an. În ceea ce priveşte impozitele locale, nivelul lor variază de la oraş la oraş. Totuşi, pentru exemplu nostru, adică o maşină cu o capacitate cilindrică de până în 1,6 litri, costul este de aproximativ 8 lei la fiecare 200 de cm cubi. Aceasta înseamnă în jur de 64 de lei.

 

 

 

(Sursa: economica.net)

 

 

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments