În toamna anului trecut, autoritățile au vrut să majoreze rovinieta plătită de șoferi, pe motiv că cheltuielile de întreținere a drumurilor naționale sunt tot mai mari, iar nivelul de taxare din România este printre cele mai mici din Europa. Departamentul Marilor Proiecte a inițiat chiar un proiect de ordonanță de urgență în acest sens, însă el nu a mai fost aprobat.
Atunci, inițiatorii proiectului solicitau Guvernului să aprobe, printr-o ordonanță de urgență, majorarea rovinietei începând cu data de 16 octombrie 2013, valoarea taxei de drum, în unele cazuri, urmând să crească chiar și cu 66%.
Potrivit info-soferi.ro, pentru șoferii de autoturisme, conform proiectului de ordonanță de urgență, noile valori erau de 5; 10 și respectiv 32 de euro la rovinietele valabile 7 zile, 30 zile și un an, față de valorile 3; 7 și 28 euro.
Așa cum menționam și mai sus, proiectul nu a fost aprobat de Guvern.
Dar acum, autoritățile au în intenție majorarea taxei de drum, iar acest lucru este menționat expres în documentele publicate pe site-ul Ministerului Transporturilor referitoare la master planul general de transport, iar cea ce pare destul de hilar este justificarea acesteia: “Creşterea preţului vinietei ar ajuta la justificarea creşterilor cheltuielilor pentru întreţinere“.
Cei care au elaborate documentul menționat susțin că în ultimii ani preţul rovinietei a rămas constant, iar venitul brut a stagnat în jurul valorii de 191 milioane euro adică 860 milioane lei, ceea ce a dus la o scădere scădere a venitului în termeni reali, accentuată de creşterea TVA de la 19% la 24%.
„Chiar şi cu îmbunătăţirile tehnologice recente, care au crescut rata de colectare, nivelul de venituri generate de vânzarea rovinietelor este în scădere, în termeni reali, de ceva vreme. Trebuie făcute schimbări în ceea ce priveşte nivelul/valoarea vinietei sau la nivelul modului în care sunt colectate toate taxele de drum pentru a schimba această orientare. Creşterea preţului vinietei ar ajuta la justificarea creşterilor cheltuielilor pentru întreţinere”, se mai arată în document.
Potrivit Master Planului General de Transport, lipsa unui sistem coordonat de aplicare a rovinietei pe întreaga reţea de drumuri (naţionale, judeţene şi locale) este problematică pentru toţi operatorii de transport de marfă, mai ales pentru cei europeni, şi constituie un factor de descurajare pentru utilizarea reţelei din România.
Documentul mai arată că procentajul de drumuri care şi-au depăşit durata de viaţă este de aproximativ 60%, iar acestea sunt expuse la intemperii mai mult decât este aşteptat să se întâmple în cazul unei reţele moderne care este bine administrată. Drumurile naţionale însumează peste 16.500 km, aproximativ 20% din total, dar, aproximativ jumătate dintre acestea sunt clasificate ca fiind în stare bună. Master Planul mai arată că sumele alocate pentru întreţinere au rămas aproximativ la acelaşi nivel în ultimii ani, dar veniturile din vânzarea vinietelor, care contribuie la aceste bugete, au scăzut în termeni reali, mai relatează sursa citată.
(Sursa: info-soferi.ro)