Creşterea accizelor la carburanţi a propulsat România la vârful clasamentului scumpirilor înregistrate, de la începutul anului până acum, în ţările Uniunii Europene, potrivit statisticilor. Totuşi, la benzină preţurile româneşti sunt mult sub media europeană, iar la motorină – imediat sub ea.
Benzina standard de CO 95 s-a scumpit în România cu 12,5% între 6 ianuarie şi 28 aprilie 2014, până la 1.403,52 euro / 1.000 de litri, iar motorina cu 8,2% până la 1.414,6 euro / 1.000 l, potrivit Oil Bulletin, serviciul Comisiei Europene de monizorizare a pieţei carburanţilor, care foloseşte medii de piaţă ponderate cu volumele.
CLICK PENTRU MĂRIRE
Scumpirea benzinei în România este de aproape două ori mai mare decât cea de pe piaţa următoarei clasate (Croaţia, cu +6,9%). Şi motorina s-a scumpit la noi de peste 2,5 ori mai mult decât în ţara care ocupă locul secund şi în acest top (tot Croaţia, +3,3%).
România este printre cele doar patru ţări în care s-a scumpit motorina (mai sunt şi Lituania şi Germania). În Malta preţul a rămas constant, iar în celelalte 23 de ţări din UE a scăzut cu până la 3,8% în Bulgaria şi 4,1% în Estonia.
De asemeni, în cinci ţări ale Uniunii Europene s-a ieftinit şi benzina: Bulgaria (-2,3%), Finlanda, Irlanda, Cehia şi Slovacia.
Pe de altă parte, în ciuda accizei suplimentare, preţurile la benzină din România sunt sub mediile europene: cu mai mult de 12% sub media ponderată a preţurilor în cele 18 ţări din Zona Euro (1.599 euro / 1.000 litri) şi cu peste 10% sub media ponderată a preţurilor din toate cele 28 de ţări UE (1.561,8 euro / 1.000 l).
Şi motorina românească este mai ieftină cu 0,3% decât media preţurilor din toate cele 28 de ţări UE (1,4183 euro / 1.000 l), dar este mai scumpă cu 1,2% decât media celor 18 ţări din Zona Euro (1.397,4 euro / 1.000 l). Totuşi, este mai scumpă decât în ţări ca Austria, Germania sau Franţa.
La 1 aprilie, Guvernul de la Bucureşti a decis introducerea unei accize suplimentare de 7 eurocenţi pentru fiecare litru de carburant. Coroborat cu TVA aferentă, majorarea este de 8,7 eurocenţi pe litru. Asta înseamnă că mai mult de jumătate din scumpirea benzinei este cauzată de introducerea accizei suplimentare. În cazul motorinei, cam trei sferturi din creşterea de preţ a fost generată de introducerea accizei.
(Sursa: economica.net)