O autostradă mult prea îndepărtată de Iași. Noul nod rutier care leagă Nordul Moldovei de centrul țării va fi la Bacău. Pașcani, singurul oraș ieșean „privilegiat”

0
155

La începutul acestei luni au fost lansate licitaţiile pentru studiile de fezabilitate la zece tronsoane de autostradă. Patru dintre aceste documentaţii vizează regiunea de nord-est a ţării. Căile rutiere vor porni din Siret, prin Paşcani spre Bacău, iar de aici spre Focşani şi Braşov. Potrivit noilor studii, Bacăul va deveni nodul rutier al Moldovei, Iaşul fiind ocolit de aceste rute.

 

 

Un nou capitol în epopeea autostrăzilor care leagă Moldova de celelalte regiunii ale ţării a fost marcat la 1 mai 2014. Oficialii Companiei Naţionale de Autostrăzi şi Drumuri Naţionale ale României au lansat zece licitaţii pentru studii de fezabilitate la tot atâtea tronsoane de autostradă în lungime totală de 995 kilometri. Aproape jumătate dintre acestea vizează tronsoane ce tranzitează Regiunea de Nord-Est, iar ofertele vor fi deschise la mijlocul lunii iunie, arată Evenimentul.

 

Practic, la 18 iunie va avea loc deschiderea ofertelor pentru studii de fezabilitate la autostrăzile Siret- Paşcani (100 km), Paşcani- Bacău (95 km), Bacău-Braşov (170 km), Bacău- Focşani (120 km). Cele mai scumpe documentaţii sunt cele pentru tronsoanele de la Bacău spre Braşov şi spre Focşani. Astfel, studiile de fezabilitate pentru Bacău-Braşov au valori estimate între 44,5 şi 53,1 milioane de lei, fără TVA, iar Bacău-Focşani între 29,6 şi 34,9 milioane de lei, fără TVA. Pentru studiile la Bacău-Paşcani sunt estimate costuri între 24,1 şi 28,5 milioane de lei, fără TVA, iar pentru Paşcani-Siret între 24,5 şi 29,1 milioane de lei, fără TVA. Practic, valorile totale pentru studiile de fezabilitate la tronsoanele care tranzitează Moldova pot depăşi 32 de milioane de euro. Documentaţiile vor fi depuse pentru a accesa fonduri europene alocate prin Programul Operaţional Sectorial Transporturi.

 

Potrivit anunţurilor de licitaţie, la toate cele patru contracte care vizează Regiunea de Nord-Est termenul de execuţie este de 12 luni. Cu toate acestea, ministrul Transporturilor, Dan Şova, a menţionat un alt termen pentru realizarea studiilor de fezabilitate pentru cele zece tronsoane este de 43 de zile. „O să le judecăm mai repede de 50 de zile şi apoi vor avea patru luni de realizare. Cum se termină, le prezentăm la Comisia Europeană. Nu cred că vor fi probleme cu privire la admiterea lor şi vom începe licitaţiile de lucrări, sper eu, undeva în noiembrie — decembrie anul acesta“, a declarat ministrul Transporturilor. Şova a mai spus că în următoarele două-trei săptămâni vor fi publicate pe SEAP şi anunţurile privind realizarea studiilor de fezabilitate a restului de până la 1.795 de kilometri de autostradă.

 

„Cei 995 de kilometri fac parte dintr-un memorandum care a fost votat în Guvern acum o lună privind strategia de absorbţie a fondurilor europene pe fond de coeziune pentru reţea principală de autostrăzi 2007—2013 şi 2014—2020“, a menţionat Şova. El a spus că în total e vorba de 1.795 de kilometri, care vor fi realizaţi numai cu bani europeni, respectiv din Fondul de Coeziune rămas pe 2007-2013 (1,281 miliarde), Fondul de Coeziune 2014 — 2020 (3,5 miliarde de euro), Fondul de Dezvoltare Regională 2014-2020 (1,6 miliarde de euro) şi 650 de milioane de euro pe facilitatea de conectare europeană, la care se adaugă contribuţia României, care poate varia între 15 şi 30%.

 

Oficialii CNADNR au mai cheltuit alte milioane de euro cu studii de fezabilitate pentru o altă autostradă care urma să unească Iaşul de Târgu Mureş. Au fost realizate studiile pentru tronsoanele Târgu-Mureş- Ditrău – 91.6 km – SC SEARCH Corporation SRL; Ditrău – Târgu Neamţ – 118.1 km – SC IPTANA SA; Tronson Târgu Neamţ -Ungheni – 100.6 km – SC INOCSA.

 

Ministerul Transporturilor a anunţat licitaţii în vederea realizării Studiilor de Fezabilitate pentru zece tronsoane de autostradă, în lungime totală de 995 kilometri, a căror valoare totală se ridică la aproape 53 de milioane de euro.

Cele zece tronsoane de autostradă sunt parte integrantă din Memorandumurile aprobate de către Guvern cu tema „Strategia de absorbţie a fondurilor europene nerambursabile aferente construcţiilor de autostrăzi în România având ca sursa de finanţare Fondul de Coeziune şi Fondul European de Dezvoltare Regională din cadrul POIM 2014 — 2020“.

 

Tronsoanele de autostradă avute în vedere sunt: Craiova-Calafat (83 km), Ploieşti- Buzău (75 km), Buzău- Focşani (67 km), Bucureşti- Alexandria (85 km), Bacău- Paşcani (95 km), Braşov- Bacău (170 km), Focşani- Bacău (120 km), Paşcani- Siret (100 km), Alexandria- Craiova (140 km) şi Bucureşti- Giurgiu (60 km). Valoarea totală a acestor tronsoane se ridică la 52.957.035 euro, iar termenul-limită pentru depunerea ofertelor este 17 iunie 2014, iar deschiderea ofertelor va avea loc pe 18 iunie 2014.

 

 

(Sursa: ziarulevenimentul.ro)

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments