Scene de umor absurd la PMP, unde se face teoria chibritului despre calitatea afișelor. Toți, cu excepția PSD, se plâng de fonduri și de lipsa de mobilizare. Cea mai tensionată situație este la Mișcarea Populară, unde Camelia Bogdănici e tot mai contestată.
Bătălia electorală s-a transformat la Iaşi într-o cursă disperată pentru crearea identităţii vizuale, dezbaterile fiind înlocuite doar cu imagini prelucrate în Photoshop. Nu se mizează pe nehotărâţi, ci pe mobilizarea propriului electorat, iar principala urgenţă este parcurgerea paşilor de învăţare de către public a sloganelor şi semnelor electorale. PNL, ieşit din USL, are problema de a reaminti oamenilor că trebuie să voteze săgeata, în timp ce PMP promovează mărul şi imaginea liderilor în blugi. Toate partidele se concentrează pe culori şi pe detalii grafice, ajungându-se la momente hilare.
Bâlciul afișelor „contrafăcute”
Sediul PMP a fost tulburat week-end-ul trecut de apariţia în oraş a unor afişe care nu reproduceau perfect modelul trimis de la Bucureşti. Camelia Bogdănici, care neoficial este acum nr. 2 în filiala ieşeană, secondându-l pe deputatul Petru Movilă, a sărit ca arsă, declarând presei că poziţionarea siglei electorale a fost mutată pe afişe de pe stânga pe dreapta şi că majusculele PMP aveau corp de literă mai mic. A fost cea mai arzătoare problemă de campanie a Mişcării Populare, liderul de la municipiu, Marian Berdan fiind nevoit să vină cu precizarea că afişele îi aparţin şi că acestea respectă întrutotul „dezideratul politic”.
Reacţiile publice faţă de problema ridicată de deputata Camelia Bogdănici au variat de la „să râdem?” la „se poate comenta aşa ceva?”.
Forța Civică își caută adepți printre precupețele din piață
Ambițiile lui Bogdănici
Asperitățile din PMP, apărute din momentul apariţiei în partid a lui Movilă şi Bogdănici, se acutizează în mijlocul campaniei electorale. Rând pe rând, fondatorii Mişcării la nivel local au demisionat, s-au retras în anonimatul maselor de simpli membri sau au renunţat complet la politică, de bine ce abia intraseră cu scopul „împrospătării clasei politice”. Cameliei Bogdănici i se reproşează proasta organizare, lipsa de strategie, combinate în schimb cu ambiţii personale nebazate însă pe calităţi de politician.
Membrii organizaţiei municipale au fost excluşi de la şedinţele de campanie, comunicarea cu majoritatea membrilor, entuziastă în momentele de început ale creării partidului, a fost întreruptă, totul fiind decis de doi oameni: Petru Movilă şi Camelia Bogdănici.
Organizația municipală speră însă să schimbe imaginea campaniei prin organizarea unei dezbateri publice la care să participe președintele Traian Băsescu.
Movilă lucrează cu începători
Nesiguranţa Cameliei Bogdănici în relația cu Bucureștiul este transmisă și membrilor filialei, mai ales că ceilalți simt că, în raportările la Centru, ea își însușește munca celor care trag în campanie. La PMP sunt două săbii în aceeași teacă, se lucrează în grupuri separate și nu știe dreapta ce face cealaltă „dreaptă”.
Liderul PMP Iași, Petru Movilă, afirmă însă că lucrurile merg bine: „Noi avem o strategie dublă. Pe de o parte, construim structurile de partid şi stabilim delegaţii din secţiile de votare. Pe de altă parte, încercăm să facem cunoscut PMP şi candidaţii noştri”, explică deputatul.
Aşadar, scopul nu pare a fi obţinerea unui rezultat electoral bun, ci obţinerea de notorietate şi identitate vizuală. „PMP o ia de la zero, practic. Statistic, circa 80% dintre membrii de partid nu au mai facut politică. De aceea, folosim afişe, pliante, caravane, dar cel mai mult mergem pe door-to-door”, explică deputatul PMP. Legat de bugetul pentru campanie, Movilă s-a rezumat să spună doar că vor fi folosite fonduri legale.
Camelia Bogdănici irită prin comportament și a agitat apele în PMP
Oprea (PDL): „Rugăm colegii să facă donații”
Cel mai sărac partid pare a fi Forţa Civică. Liderul de filială, Dragomir Tomaşeschi, spune că singura modalitate concretă de promovare este dialogul direct cu alegătorii. „Nu ne putem compara cu forţa financiară a PSD sau a PNL. Avem doar posibilitatea de afişare. Am cerut aprobare pentru 22 de banere, dar nu am primit încă niciun răspuns”, susţine Tomaşeschi.
Pentru că doar afişele nu pot convinge alegătorii, cei de la Forţa Civică au abordat o strategie de campanie din uşă în uşă. „Mergem peste tot unde avem posibilitatea, pentru a avea întâlniri directe cu oamenii. Ca principal atuu este faptul că ieşeanul Mihai Razvan Ungureanu, preşedintele partidului, este cap de listă”, explică Tomaşeschi.
PDL nu are buget
Dacă Forţa Civică este un partid nou înfiinţat, care nu a avut acces direct la resurse, PDL a părăsit de curând barca guvernării. Cu toate acestea, şi liderul Dumitru Oprea se plânge de lipsa banilor. „Ce frumos era dacă aveam buget! Niciodată nu am mers aşa, câine surd la vânătoare. Am rugat colegii să găsească donaţii pentru a individualiza promovarea în sectoarele lor”, susţine Oprea.
Cu structură antrenată în campaniile electorale anterioare, PDL este un alt partid care ignoră tematica electorală în speranţa că activul de partid îşi va face datoria. „Mergem pe afişaj, prezenţă în stradă şi deplasări în teritoriu. Importană este şi completarea secţiilor de votare, şi am reuşit să facem acest lucru. În rest, mai primim materiale de la centru”, explică senatorul ieşean.
Liberalii, preocupaţi de săgeată
Aflat până de curând la guvernare, PNL este ocupat tot cu marcarea identităţii electorale. „Încercăm să amintim oamenilor că apărem sub sigla noastră. Principala problemă va fi prezenţa la vot, de aceea noi încercăm să ne scoatem electoratul la vot. Şi de aceea campania este oarecum nevăzută. Mergem pe mesaje de mobilizare, încercăm să fim prezenţi”, spune fostul viceprimar Marius Dangă.
Nici liberalii nu-şi fac public bugetul, dar susţin că este unul de austeritate. „A avut grijă Primăria de bugetul nostru. Am cerut aprobare pentru 55 de banere, ni s-au aprobat doar 30. Avem buget de austeritate, de aceea e şi outdoor puţin”, susţine Dangă.
PSD, ofensivă totală
De cealaltă parte, PSD foloseşte din plin muniţia oferită de primarul Gheorghe Nichita. Candidatul Cătălin Ivan este asociat cu fondurile europene atrase
de municipalitate, iar consilierul judeţean Cristian Stanciu spune că acţiunile se vor amplifica. „Se va apăsa mai tare pedala de acceleraţie, vor fi organizate mai multe acţiuni în judeţ, potrivit unei agende de evenimente. În prima etapă am mers pe pavoazarea outdoor, iar candidatul nostru, Cătălin Ivan, împreună cu parlamentarii PSD a avut acţiuni în fiecare colegiu. Vor urma acţiuni cu liderii naţionali şi cu membrii marcanţi la evenimente precum Ziua Europei”, spune Cristian Stanciu.