Mutarea s-ar putea face în câteva săptămâni, dar conducerea Direcţiei Regionale a Vămilor trage de timp. „Avem casa noastră, de ce să plătim chirie?”, motivează aceasta, refuzând să semneze noul contract. Circa 100 de TIR-uri tranzitează zilnic Iaşul, afectând covorul asfaltic de pe marile bulevarde.
De ce nu se mută Vama la Tehnopolis? Pentru că responsabilii nu se înţeleg de la bani! Devenit subiect în campania electorală din 2012, scoaterea TIR-urilor din oraş s-a blocat, iar şansele sunt mici ca acest lucru să se mai întâmple. În timp ce oficialii se bat pe 1.000 euro, circa 100 de TIR-uri tranzitează zilnic oraşul.
Amenajările finale nu pot fi realizate dacă nu se semnează contractul de închiriere
Într-o lună e gata
La nivel de principiu, toată lumea a căzut de acord în 2012 că activitatea de vămuire a mărfurilor transportate cu TIR-ul trebuie scoasă din oraş. S-au căutat diverse soluţii, şi s-a propus, iniţial, ca Vama să fie mutată la Miroslava, în apropierea Delphi, cu acces facil la şoseaua de centură. Apoi, s-a ajuns la opţiunea platformei CUG, în apropiere de Centrul Expoziţional. „Platforma pentru TIR-uri e aproape finalizată, dacă există bunăvoinţă în 3-4 săptămâni ar putea fi gata şi celelalte amenajări”, spune Oana Ţarălungă, directorul Tehnopolis. Este vorba despre amenajarea birourilor, a căilor de comunicaţie şi a sistemului de pază, în principal. Lucrările continuă, iar după estimările muncitorilor construcţia va fi predată în cel mult şase săptămâni.
Vama refuză chiria
În aceste condiţii, scoaterea activităţii de vămuire în afara oraşului pare doar o chestiune de câteva săptămâni dar, în realitate, acest lucru nu se va întâmpla prea curând. „Înţelegerea iniţială a fost ca partenerii, adică Primăria şi CJ, să realizeze amenajările iar, în schimb, Vama să plătească o chirie de 5,5 euro/mp pe o suprafaţă de circa 200 metri pătraţi. Vama a refuzat să plătească, nu s-a mai încheiat contractul şi de aceea nu s-au făcut amenajările”, explică Oana Ţarălungă.
De cealaltă parte, conducerea regionalei vamale susţine că nu se puteau accepta condiţiile din cauza unor probleme juridice. „Şi noi suntem de acord că TIR-urile încurcă, şi am fi de acord cu mutarea. Problema este, însă, că noi avem clădirea noastră, cea în care ne desfăşurăm acum activitatea. Ar trebui, practic, să ne mutăm într-un spaţiu cu chirie deşi avem casa noastră”, spun oficiali din vamă sub protecţia anonimatului. Mai mult, şefii din Vamă se tem şi de eventuale rapoarte ale Curţii de Conturi care să evidenţieze că acţiunea ar fi ilegală. „Avem clădirea noastră, pentru care nu plătim chirie. Cum justificăm mutarea într-un spaţiu cu chirie şi plata acelor bani?”, spun aceiaşi oficiali.
Miza este de doar 1.100 euro
Pentru cei 200 metri pătraţi, Vama ar trebui să plătească lunar 1.100 euro. Sumele sunt insignifiante atât pentru Vamă, cât şi pentru Primărie. Ca principiu, la Tehnopolis nu trebuie mutată toată structura vamală, ci doar câţiva funcţionari care se ocupă de vămuirea TIR-urilor. „Problema este puţin mai complicată, nu poţi spune că muţi cinci angajaţi într-un birou. Vorbim despre comunicaţii secretizate la nivel european, de exemplu, vorbim despre pază. Nu sunt doar câţiva oameni care deschid un TIR”, afirmă aceleaşi surse oficiale.
Alături de funcţionari, la Tehnopolis ar trebui să se mute şi firmele de comisionariat în vamă. Acestea, mai puţin de 20 la număr, ocupă în prezent diverse spaţii din jurul clădirii Regionalei Vamale.
Termenul de predare era martie 2013. Suntem în mai 2014
Între 60 şi 100 de TIR-uri pe zi
Văzută ca un factor perturbator de trafic rutier, activitatea vamală ieşeană nu are, totuşi, o mare amploare deoarece multe dintre TIR-urile din Iaşi au ca destinaţie zona industrială. „Ca medie, luna trecută au fost 60 de TIR-uri pe zi. Au fost zile în care s-au atins valori maxime de 85 de maşini. În alte luni au fost şi câte 100 de TIR-uri pe zi”, explică Liana Barbu, purtător de cuvând în cadrul Direcţiei Regionale de Finanţe, structură care are vama în coordonare. În acest moment, cele 60-100 de TIR-uri traversează aproape în întregime oraşul, pentru a ajunge pe Bd. Nicolae Iorga, unde se află sediul Vămii. În cazul mutării la Tehnopolis, ar presupune să tranziteze oraşul doar TIR-urile care trec frontiera pe la Sculeni.
TIR-urile traversează Iaşul, pentru că Vama e în mijlocul oraşului
Centura ne-ar salva
Scoaterea Vămii din oraş nu duce la eliminarea TIR-urilor de pe străzi, pentru că multe dintre acestea au ca destinaţie Zona Industrială, unde se desfăşoară activitate de producţie. Acest lucru ar fi, însă, posibil, prin finalizarea Şoselei de Centură. În acest moment, sunt realizate doar două din cele patru segmente ale centurii ocolitoare. Primul segment al Şoselei de Centură, de 5.800 de metri, a fost recepţionat în decembrie 2010. Porţiunea respectivă face legătura între E583, din zona Metro, parcurgând satul Uricani şi având punct final pe DJ 248A, la Valea Ursului. Al doilea segment, de aproape 9 kilometri, porneşte din giratoriul de la Valea Ursului şi se finalizează la Lunca Cetăţuii. Ambele segmente sunt pentru trafic greu şi trebuiau continuate cu un alt fragment de şosea care intra pe Poitiers, trecea pe la Selgros, Siraj, şi continua pe Drumul Hoţilor pentru a se conecta cu DN 28 şi a face legătura cu Albiţa.
Proiecte blocate
Centura în forma finală pentru trafic greu ar fi trebuit să facă legătura între Zona Industrială, CUG şi ieşirea spre Târgu Frumos. Aceeaşi şosea ar fi asigurat tranzitul dintre Albiţa, punctul de vămuire proiectat la CUG şi ieşirea spre Roman sau Botoşani, fără ca TIR-urile să mai treacă prin oraş. De a
semenea, cel de-al IV-lea segment al şoselei de centură, cel pentru trafic uşor, ar fi decongestionat Canta şi Păcurari. Lucrarea, evaluată la 28 milioane de euro, ar urma să înceapă din giratoriul aflat în spatele Delphi, ar „merge” pe malul Bahluiului, cu o bretea spre Dacia la kilometrul 3, urmând să ducă pe Cicoarei până la Crucea lui Ferenţ. Lucrările la cele două segmente rămase de realizat au fost blocate din lipsă de fonduri.