„Luceafărul” joacă teatru cu banii. Autobuzul de 175.000 de euro luat în 2012 a intrat deja de trei ori în reparaţii

0
103

Instituţiile bugetare se plâng că nu le ajung fondurile pentru salarii, pentru reparaţiile la clădiri, că aduc bani de-acasă, de pe altă parte, îşi administrează bugetul cu mare largheţe. Un exemplu este Teatrul „Luceafărul”, a cărui colecţie de cărţi din domeniul contabil le surclasează pe cele ale Prefecturii, Consiliului Judeţean şi a Direcţiei Generale de Finanţe, la un loc. Suma totală plătită unei edituri de fiţe din Bucureşti se apropie de 10.000 de lei.  

 

 

Piese de prost gust la Teatrul Luceafărul, instituţie subordonată Consiliului Judeţean. Teatrul cumpără zeci de cărţi inutile, plătind sute de lei pe un exemplar sau un CD, şi alţi zeci de mii de lei către diferite firme pentru a transporta actorii la turneele din străinătate. Asta după ce, în 2012, a cumpărat un autobuz nou-nouţ cu 730.000 de lei. Motivul invocat de şeful instituţiei: pentru deplasările actorilor este nevoie de autocar, nu de autobuz.

 

 

Oricât de mic ar fi bugetul de la “Luceafărul”, printre degete tot se mai scapă ceva

Logică ciudată

De la achiziţia din 2012 şi până acum, autobuzul nou, marca Guleyruz, şi reparaţiile lui au costat aproape un milion de lei. Ciudat este că primii bani pentru reparaţii au fost plătiţi la doar câteva luni după achiziţie. Directorul spune că maşina este inutilă pentru nevoile de deplasare ale actorilor, care au nevoie de autocar. Drept urmare, costurilor de un milion de lei li s-au adăugat altele, pentru închirierea unor autocare folosite în deplasările acestora.

Vehiculul achiziţionat de către conducerea Teatrului Luceafărul este de fabricaţie turcească şi a fost cumpărat cu 734.250 de lei, fără TVA (circa 175.000 de euro). Are motor Man, dar a trecut deja de trei ori pe la service, pentru lucrări în afara garanţiei, ceea ce a costat instituţia, până acum, 11.700 de lei. “Cele două autobuze vechi ale instituţiei au fost înlocuite. Nu prezentau siguranţă, era periculos pentru copiii pe care-i transportăm şi reparaţiile costau foarte mult. De când am preluat funcţia de director, în 2006, am cumpărat două autobuze noi pentru instituţie. Ultimul în 2012. Este o investiţie necesară, copiii care vin cu şcoala plătesc şi transportul dus-întors, în preţul biletului. Noi facem bani cu acele autobuze”, explică directorul Teatrului Luceafărul, Ioan Holban.

 

Transportul copiilor se putea face altfel

Pare însă lipsită de eficienţă tactica aleasă de conducerea Teatrului: în condiţiile în care actorii călătoresc des şi la distanţe mari, aşa cum a fost la Volgograd, s-a preferat achiziţia unui autobuz pentru transportul copiilor, în loc de un autocar, deseori cele două având acelaşi preţ. Variante pentru autobuze necesare transportului copiilor se puteau găsi la preţuri mult mai mici, RATP neezitând să transporte ieşenii cu SH-uri de 10.000-15.000 euro bucata. În plus, suma plătită de Teatru pentru închirierea de autocare necesare actorilor pentru deplasări în străinătate, doar în ultimii doi ani, înainte şi după achiziţia autobuzului, se apropie de 250.000 de lei, adică o treime din cea plătită pentru autobuzul elevilor.    

 

 

Citește și AU NĂVĂLIT EXECUTORII! Directorul serelor Dancu pierde 10 apartamente dintr-un foc

 

 

Cărţi una şi una

Ridică semne de întrebare şi achiziţiile de cărţi care nu sunt de specialitate pentru un teatru de copii şi tineret. Printre volumele cumpărate cu cel puţin 250 de lei bucata se numără manuale de achiziţii publice, de contabilitate, de proceduri de legislaţie a muncii, dar şi “Cum să te pensionezi în 2014”, volume tipărite sau puse pe CD-uri. “Gândiţi-vă că nu avem jurist în schema noastră de personal. Orice am dori să aflăm din acest domeniu trebuie să o facem din astfel de cărţi. De aceea avem asemenea titluri pe listă. În rest sunt ori cărţi de specialitate, ori manuale pentru elevi, ori lucrări necesare actorilor teatrului”, a precizat Ioan Holban.

Tot pe lista achiziţiilor de la Luceafărul se află deplasări la conferinţe de fiţe, aşa cum a fost “Conferinţa Naţională de Legislaţia Muncii şi HR”, desfăşurată în martie 2014, la Hotelul Crowne Plaza din Bucureşti.

 

Ioan Holban şi Cassian Maria Spiridon sunt buni prieteni, dar şi parteneri de afaceri pe bani publici

Bani pentru prietenul Cassian Maria Spiridon

Una dintre cele mai consistente comenzi de carte s-a făcut pentru titlul “Un festival în imagini FITPT Iaşi”, comandată în septembrie 2013, la editura Timpul, pentru 26.424 lei. “Trebuie să spun că acelea au fost volume de protocol pentru Festivalul Internaţional de Teatru pentru Publicul Tânăr pe care-l facem de aproape 7 ani la Iaşi. Nu avem buget de publicitate la acest festival, care este foarte cunoscut, avem în schimb ceva cheltuieli de protocol, cum ar fi astfel de volume pe care le scoatem”, spune Ioan Holban.

Editura Timpul aparţine bunului său prieten Cassian Maria Spididon şi că a fost vorba despre o achiziţie directă. Şi nu prima parafată în acest fel cu Timpul. Alţi 17.000 de lei au ajuns la Timpul pentru tipărirea de afişe pentru spectacole. În 2012, editura a avut o cifră de afaceri de 98.000 de lei. 

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments