Potrivit unei sentinţe a Judecătoriei Iaşi, procesul dintre Asociaţia de proprietari Otilia nr. 15 şi E.ON Energie România a început pe 5 octombrie 2012, la scurt timp după ce compania de electricitate emisese o factură de regularizare în valoare de 49.562 de lei.
În motivarea acţiunii, reprezentanţii asociaţiei de proprietari precizau că aveau încheiat un contract de furnizare de energie electrică de pe 27 mai 2008. Consumatorul mai arăta că E.ON a emis prima factură de regularizare pe 20 mai 2011 deşi actul bilateral semnat dintre cele două părţi prevedea că regularizarea se face bianual.
Regularizarea de atunci a dus la emiterea unei facturi de 22 de lei. Paralel, în fiecare lună, în baza unei estimări, asociaţia de proprietari plătea aproximativ 300 de lei către E.ON Energie. Surpriza pentru reprezentanţii asociaţiei avea să vină un an mai târziu, pe 17 mai 2012, când E.ON emitea o altă factură de regularizare în valoare de aproape 50.000 de lei.
Perioada de facturare menţionată în factură era de doar patru luni, iar valoarea, fiind cu mult mai mare decât cea a primei facturi de regularizare, a stârnit revolta reprezentanţilor asociaţiei. Potrivit sentinţei prin care s-a obţinut în primă instanţă anularea facturii, s-a efectuat o expertiză a contorulului de la bloc, iar E.ON Moldova Distribuţie a răspuns că „contorul este în stare intactă, nu prezintă semne de acces fizic neautorizat, consumul lunar este linear, fără fluctuaţii foarte mari de la o lună la alta“. Era clar atunci că una dintre cele două facturi de regularizare nu era corectă, explică Ziarul de Iași.
Explicaţia oferită de judecători pentru factura imensă primită de asociaţie la cea de-a doua regularizare a fost că firma de electricitate nu calculase consumul pentru doar patru luni, ci pentru toată perioada scursă de la momentul încheierii contractului.
De asemenea, mai spun judecătorii, „rezultă cu puterea evidenţei“ că prima factură de regularizare nu putea să aibă o valoare de doar 22 de lei. Cel mai probabil, ulterior emiterii primei facturi de regularizare, reprezentanţii E.ON şi-au dat seama de greşeală şi au încercat să „încarce“ cea de-a doua factură şi cu consumul „uitat“ timp de 39 de luni.
În motivarea sentinţei însă, magistraţii spun că tertipul la care au apelat cei de la E.ON nu a fost unul legal deoarece contractul de furnizare prevede că facturile de regularizare se emit de două ori pe an. „În perioada 27.05.2008-20.09.2011 au fost emise doar două facturi de regularizare, prima la 27.05.2011, iar cea de-a doua la 17.05.2012 (cea contestată), prin urmare, instanţa apreciază că reclamanta nu a respectat dispoziţiile contractuale.“ Drept urmare, factura de aproape 50.000 de lei a fost anulată de Judecătorie reţinându-se că asociaţia nu datorează către E.ON această sumă. Compania a intentat însă recurs, aflat în prezent pe rolul Tribunalului.
Ce spun reprezentanţii E.ON
În replică, potrivit unei întâmpinări a E.ON Energie, reprezentanţii companiei ies la atac şi blamează asociaţia de proprietari că nu s-a sesizat în momentul în care a primit prima factură de regularizare, cea de 22 de lei.
„Considerăm că reclamanta este de rea-credinţă, deşi a cunoscut exact perioada de facturare (acestea fiind înscrise pe fiecare factură emisă şi acceptată la plată de către reclamantă), nu a contestat niciodată cantităţile facturate şi perioada de facturare, nu a sesizat niciodată faptul că facturile emise sunt de prezumat sau cantităţile de energie facturate sunt mai mici decât consumul real, tocmai bucurându-se că are la plată sume modice, de 300-400 lei, mult scăzute faţă de consumul său real“, precizează reprezentanţii E.ON, citați de Ziarul de Iași.
În acest sens, Asociaţia de proprietari a intentat un proces separat prin care cere şi anularea facturii de 22 de lei, emise după prima regularizare realizată de E.ON. Avocata Claudia Tun, reprezentanta asociaţiei, susţine, referitor la prima factură de regularizare, că asociaţia a fost indusă în eroare şi obligată să achite o factură emisă în mod nelegal.
„Factura nu a fost contestată de către Asociaţia de proprietari deoarece exista prezumţia de încredere faţă de o companie naţională a cărei activitate este reglementată de legi, fiind o companie de a cărei corectitudine în exercitarea atribuţiilor sale depinde o întreagă ţară. Acesta este motivul pentru care asociaţia nu a pus la îndoială, la acel moment, menţiunile înscrise pe toate facturile achitate până la acea dată. Reprezentanţii companiei consideră că nu este corect să plătească acum un consum realizat acum mai mulţi ani, în condiţiile în care preţul electricităţii sau TVA-ul au crescut între timp”, mai spune avocata.
(Sursa: ziaruldeiasi.ro)