UPDATE. Evaluarea Națională 2014 – proba de limba și literatura română. Punctajul acordat fiecărui subiect. 269 de elevi din Iași nu s-au prezentat la examen

0
81

UPDATE: 14.40

 

Absolvenții claselor a VIII-a au susţinut astăzi proba scrisă la disciplina Limba şi literatura română, în cadrul examenului de Evaluare Națională, sesiunea 2014. Conform datelor oficiale centralizate de Inspectoratul Școlar Județean Iași, în cele 186 de centre de examen sunt înscriși 6 883 candidați, din care au absentat astăzi 269, prezența elevilor fiind de 96 %.

 

Varianta extrasă este, în ansamblu, accesibilă și echilibrată, respectând exigențele curriculare pentru învățământul gimnazial, prevederile programei de examen, matricea de specificație și structura oficială, anunțată de Centrul Național de Evaluare și Examinare, din cadrul Ministerului Educației Naționale, încă de la începutul anului școlar 2013-2014.

 

Primul subiect, cu un total de 42 de puncte, propune ca suport un fragment extras din poezia „Rânduri pentru Anul Nou” de Ion Minulescu, iar cerințele vizează competențe de înțelegere, explorare și valorizare a textului liric, inclusiv formularea unei opinii argumentate despre semnificațiile sau mesajul acestuia. Cel de-al doilea subiect, de 36 de puncte, valorifică un text nonliterar extras de pe site-ul adevărul.ro, cu titlul Empatia, o abilitate dobândită prin lectură, iar sarcinile de lucru formulate se referă la cunoștințele de vocabular, morfologie și sintaxă dobândite de candidați în anii de gimnaziu, precum și capacitatea de a redacta o compunere narativă, care să surprindă întâlnirea în școală cu un scriitor contemporan, operaționalizând conceptele specifice. În afara celor 10 puncte din oficiu, s-au acordat 12 puncte pentru redactarea întregii lucrări, distribuite pentru unitatea de compoziţie, coerenţa textului, registrul de comunicare, stilul și vocabularul adecvate conținutului, ortografie și punctuaţie.

 

Dincolo de sobrietatea și caracterul atipic al fragmentului literar, sau de elevația textului nonliterar, considerăm că varianta extrasă are un grad mediu de dificultate, astfel încât să poată fi atinsă cu ușurință nota minimă de cinci, în timp ce elevii cu pregătire temeinică, intuiție critică și un orizont cultural și estetic mai bine conturat să obțină punctaje mari, pe măsura obișnuințelor de lectură și interpretare, valorizare și generare de texte, dobândite în anii de școală.

 

„Evaluarea Națională este un examen important pentru finalizarea anilor de gimnaziu și asigurarea traseului spre liceul visat de absolvenți. Eforturile de organizare depuse de ISJ Iași sunt complexe, ținând cont de numărul cadrelor didactice implicate în evaluare – peste 300 – și al cadrelor didactice implicate în comisiile din centre – peste 2 000. Recomandăm elevilor să acorde atenția cuvenită și examenului de matematică, pentru a obține o medie care să le permită accesul în școli și licee performante”, a subliniat prof. dr. Camelia Gavrilă, Inspector Școlar General. 

 
Luni, începând cu ora 9:00, s-a dat startul primei probe la Evaluarea Naţională, cea de Limba şi literatura română. Elevii au intrat în săli până la ora 8:30, testarea fiind programată să dureze două ore.

 

La subiectul 1a elevii au avut un text dintr-o poezie a lui Ion Minulescu, „Rânduri pentru anul nou”, cu cinci cerinţe din text, iar la subiectul 1b au trebuit să realizeze o compunere în care să-şi prezinte opinia în legătură cu semnificaţia mesajului poeziei de la primul subiect.

La al doilea subiect, plecând de la un text non-literar să prezinte empatia dobândită prin lectura. Şi la acest subiect au avut de rezolvat cinci cerinţe, cu referire la literatură de ficţiune.

 

La subiectul 2b au avut de rezolvat o compunere, în care să prezinte impresiile pe care le-au avut în urma unei întâlniri în școală, unde au participat și unde a venit un scriitor contemporan.

 

SUBIECTUL 1

Poezia „Rânduri pentru Anul Nou“, de Ion Minulescu

 

Bine-ai venit, An nou!…

Bine-ai venit…

De când te-aştept aproape-am şi albit…

Dar fiindcă-mi intri-n casă-ntâia oară,

Te rog să nu-mi faci casa de ocară…

Nu te grăbi să-mi intri pe furiş,

C-abia sosişi…

Noroc că te-aşteptam deştept

Să te previu la timp, să fii atent,

Şi-n clipa marelui eveniment

Să-mi calci în casă cu piciorul drept…

Şi nu uita

Să-ţi laşi ciubotele afară,

 

Aşa te vreau!…

Te vreau la trup curat… neprihănit…

Şi tot aşa la suflet şi la minte –

Te vreau sub chipul celui arvunit

Pe treizeci de arginţi

Şi-un blid de linte!…

 

Şi-acum, că te-nduraşi să-mi intri-n casă,

Poftim la masă…

Dar mai nainte de-a gusta

Din vinul şi din pâinea mea,

Deschide-ţi ochii bine, ca să-nveţi

Povestea Coliviei cu sticleţi…

Şi-n urmă, dacă poţi să te-ntregeşti

 

Cu sfinţii din icoanele de pe pereţi,

Te rog – de pe parchete si sofa –

Să-mi schimbi covoarele de Buhara,

Şi-n locul lor tu să-mi întinzi

Numai velinţe olteneşti.

Ca să-mi răsfrâng cu ele, în oglinzi,

Podoabele mândriei strămoşeşti…

Iar pe măsuţele pătrate,

În locul florilor de crin, fanate,

Să-mi pui în strachine de lut

Crăiţe sângerii culese

În cinstea viitoarei florărese

Care, probabil, nici nu s-a născut!…

 

An nou…

Ai auzit ce-ţi cer?…

Nu-ţi cer să faci nimic în casa mea,

Mai mult decât ai face tu-ntr-a ta!…

Iar eu, un biet român ursit

Să fiu scuipat şi pălmuit,

Deşi n-am casă cu calorifer,

Te-adăpostesc de viscol şi de ger

Şi te cinstesc aşa cum se cuvine

Să fiu cinstit şi eu – măcar de tine!…

Te-ntâmpin ca pe-un frate-adevărat –

Un frate ce-mi va da napoi

Sticletele ce mi-a furat

Alt frate, mult mai mare decât noi!…

Te-ntâmpin numai cu atât –

Ce mi-a rămas –

Un „Ah” în gât,

Şi-un gest cu care te primesc

Ca pe-un „Specific românesc”!…

 

An nou!…

Fii nou de sus şi până jos!…

Copil al nimănui şi-al tuturor,

Copil din flori,

Copil gălăgios…

Desfăşură-te-ncet de pe mosor…

Încet… cât mai încet… şi liniştit…

Şi fii atent ca nu care cumva

Să ţi se rupă firu-n casa mea!…

Bine-ai venit, An nou…

Bine-ai venit!…

 

SUBIECTUL 2

Comentarea unui articol de ziar – „Empatia, o abilitate dobândită prin lectură“, de Corina Zorzor, material jurnalistic publicat în ziarul „Adevărul“.

 

„Cărţile de ficţiune pe care le citim ne ajută să empatizăm cu cei din jur şi să ne adaptăm mai uşor la diverse situaţii de viaţă, arată cele mai recente studii psihologice”, este ideea articolului din adevarul.ro.

 

Proba la matematică la Evaluarea Națională va fi susținută miercuri, 25 iunie, iar
pe 1 iulie vor fi afișate notele finale.

 

Subiectele şi baremul vor fi publicate pe edu.ro, după ora 15:00.

 

(Sursa: adevarul.ro)

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments