Biroul de control al activelor străine din Trezoreria SUA a emis luni licenţa
pentru vânzarea a 106 avioane către Iran Air, a declarat marţi pentru Reuters o
sursă familiară cu această problemă, cu condiţia anonimatului. Un purtător de
cuvânt al Airbus a confirmat faptul că societatea a primit licenţa, dar a
refuzat să confirme numărul exact de avioane aprobate.
Cu toate că Airbus are sediul în Franţa, compania trebuie să aibă aprobarea
SUA de a vinde avioane către Iran, deoarece cel puţin 10 la sută din
componentele aeronavei sunt făcute în America. Teheranul a comandat provizoriu
mai mult de 100 de avioane atât de la Airbus cât şi de la Boeing, în acest an. Înainte
de emiterea licenţei, Airbus avea permisiunea SUA de a vinde 17 aeronave către
Iran.
Săptămâna trecută, Camera Reprezentanţilor a SUA a adoptat un proiect de
lege care intenţionează să blocheze vânzarea avioanelor comerciale către Iran,
ceea ce ar afecta, de asemenea, vânzările efectuate de către firma de US Boeing.
Această măsură este puţin probabil să devină lege în cadrul actualului Congres,
deoarece ar trebui să treacă de Senat, unde care s-ar confrunta cu opoziţia
acerbă a democraţilor. Casa Albă, de asemenea, a declarat că Obama s-ar opune
măsurii, chiar dacă ea trece de Senat.
Măsura de a debloca în continuare vânzările de avioane către Iran, luată în
ultimele luni din administraţia preşedintelui democrat Barack Obama, a
determinat plângeri din partea republicanilor din Congres şi este de natură să îi
stârnească supărarea preşedintelui ales Donald Trump. Trump a declarat că va
desfiinţa acordul nuclear internaţional cu Iranul încheiat în 2015, care
include o măsură ce permite SUA şi companiilor europene să vândă Iranului aeronave
civile.
Licenţele care permit astfel de vânzări ar putea fi retrase cu uşurinţă de
către administraţia Trump, în cazul în care el va alege să facă acest lucru, au
declarat experţi în sancţiuni pentru Reuters. Trump însă se va confrunta
probabil cu opoziţia din partea aliaţilor SUA şi a altor puteri mondiale, care
au fost parteneri în negocierea acordului. Statele Unite ale Americii, Marea
Britanie, Rusia, Franţa, China şi Germania au convenit să ridice sancţiunile în
cazul în care Iranul îşi va restrânge programul nuclear. Membrii echipei de
tranziţie a lui Trump nu au răspuns la o cerere de comentarii.
Opozanţii acordul nuclear susţin că aeronavele de pasageri ar putea fi
utilizate în scopuri militare, cum ar fi transportul de luptători pentru a
lupta împotriva trupelor SUA sau a aliaţilor în Siria, ceva ce oficialii
iranieni neagă.
Trezoreria SUA spune că licenţele pe care le acordă conţin condiţii stricte
care impun planuri de utilizare exclusivă a aeronavelor pentru uz comercial şi pasageri,
şi ele să nu fie vândute sau transferate unei persoane sancţionate sau unui grup.
Ofertele Airbus
şi Boeing de a vinde sau a închiria peste 200 de avioane către IranAir ar
moderniza şi extinde flota veche a ţării, ţinută funcţională pe perioada
embargoului prin contrabanda cu piese.