La un an de la deschiderea Palas, un mare complex comercial îşi dă ultima suflare. E linişte aici ca în mormânt.
Închiderea esplanadei din faţă şi vecinătatea cu mega-atracţia Palas i-au fost fatale Halei Centrale. Până acum un an-doi, aici era plin de magazine şi de clienţi. Acum, mai sunt 2-3 vizitatori pe oră, de parcă tot complexul ar fi intrat în carantină.
Unul dintre cele mai importante centre comerciale ieşene trage să moară. Deschisă încă din 1977, Hala Centrală poate număra acum clienţii pe degete. Specialiştii spun că destinaţia clădirii ar putea fi schimbată.
Numeri clienţii pe degete
Vineri, 21 iunie, la orele amiezii. Doi paznici plictisiţi discută relaxat la intrarea din parcare. Aparent, prezenţa lor nici măcar nu este necesară. Câţiva clienţi se află în Carrefour, o tânără plăteşte abonamentul telefonic şi trei persoane dau impresia că s-au adăpostit de arşiţă. La etaj, o singură persoană se plimbă alene printre standuri, fără să lase impresia că ar vrea să cumpere ceva. „Poate la parter se mai face vânzare. La noi, ajung 2-3 clienţi pe zi”, spune o vânzătoare de la un magazin de papetărie. Zgomotul paşilor pe pardoseala lustruită devine asurzitor din cauza liniştii specifice unei biblioteci şi nu unui centru comercial.
Pe pierdere de mai mulţi ani
Etajul al II-lea al clădirii este închis, iar conducerea firmei nu a oferit nici explicaţii, nici promisiuni. Directorul Alimentara SA, Aurora Fălcuţă, şi-a declinat competenţa către directorul centrului comercial, Ovidiu Petruş. Acesta din urmă, după mai multe discuţii telefonice, a solicitat întrebările în scris, după care nu a mai răspuns. Declinul Halei Centrale nu a început acum, dar în aceste zile clădirea pare mai părăsită ca niciodată. Potrivit datelor centralizate de Ministerul de Finanţe, Alimentara SA a înregistrat în 2011 pierderi de aproximativ 200.000 de lei. Site-ul Halei Centrale a fost actualizat ultima dată la sărbătorile de iarnă, iar pe Facebook ultima postare anunţa reduceri de preţ în luna ianuarie.
Minimum trei cauze pentru declin
Specialiştii au identificat mai multe cauze care, coroborate, au dus la declinul Halei Centrale. „Au apărut centre comerciale puternice în zonă, ca Moldova Mall şi Palas Mall, iar la Hala Centrală nu au existat branduri puternice, care să menţină clienţii”, a explicat Paul Butnariu, preşedintele Camerei de Comerţ. „Este şi situaţia socială, ieşenii nu prea mai au bani, iar cei care au bani au migrat spre Palas. La Palas mai clăteşti ochii, la Hală sunt toate înghesuite. După incendiul de la Siraj a apărut E-Gross, care a mers pe aceeaşi structură. Hala s-a vrut un fel de Mall, dar cu produse la fel ca la E-Gross şi cu preţuri mai mari. Cumpărătorii au sesizat că în toate centrele sunt cam aceleaşi produse, diferă doar preţul”, a susţinut Vasile Cocriş, fostul decan de la FEEA.
Nu are parcare
Profesorul Cocriş a identificat şi alte probleme ale Halei Centrale care n-au fost soluţionate în timp. „Nu ai spaţiu de parcare iar acum cam tot ieşeanul are maşină. E normal să mergi acolo unde poţi parca. Eu aş schimba destinaţia clădirii”, a adăugat Vasile Cocriş.
O altă problemă a fost identificată ca având legătură cu urbanismul. „Zonele care se dezvoltă sunt cele de tranzit. Acolo se lucrează de mulţi ani, ceea ce a blocat tranzitul”, a explicat arhitectul Marian Chiriţă. Problema tranzitului, blocat de lucrările primăriei mai întâi la pasaj şi apoi la esplanadă, este acceptată parţial de Paul Butnariu. „Da, poate fi una dintre cauze, dar nu cea mai importantă. Puteţi vedea că piaţa agroalimentară are clienţi. Eu cred, mai degrabă, că s-a întâmplat ceea ce se întâmplă în capitalism iar peştele cel mare l-a înghiţit pe cel mic”, a explicat şeful Camerei de Comerţ.
Se laudă cu 8.000 de vizitatori zilnic
Deschis în 1977 şi reamenajat în septembrie 2002, Centrul Comercial Hala Centrală avea o poziţionare excelentă, care îi permitea dezvoltarea. Principalul centru comercial din apropiere, Moldova Mall, aparţinea aceluiaşi proprietar, omul de afaceri Dănuţ Prisecariu, iar canibalizarea economică se putea evita uşor. Prisecariu a vândut însă Moldova, iar Hala Centrală a intrat în declin. Pe site-ul propriu încă mai apare informaţia că 8.000 de vizitatori trec zilnic prin Hală.
5.000 mp are Hala Centrală