Un număr de 21 de persoane, între care şi fostul director general al CFR Marfă Mihuţ Crăciun, au fost reţinute în dosarul privind vânzarea la fier vechi a 2.450 de vagoane de către CFR Marfă, la un preţ subevaluat, audierile la sediul DIICOT Timişoara desfăşurându-se pe tot parcursul nopţii de miercuri spre joi. Toate cele 21 de persoane reţinute în acest dosar ar urma să fie duse la Tribunalul Timiş cu propunerea de arestare preventivă pentru constituire a unui grup infracţional organizat, delapidare cu consecinţe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.
Miercuri, procurorii Direcţiei de Investigare a Infracţiunilor de Criminalitate Organizată şi Terorism (DIICOT), împreună cu ofiţeri de Poliţie judiciară din cadrul Brigăzii de Combatere a Criminalităţii Organizate, au făcut 63 de percheziții în București, Iași, Timiș și alte 8 județe. Acţiunea a vizat destructurarea unui grup infracțional organizat, format din 40 de suspecți, specializat în comiterea infracţiunilor de delapidare cu consecințe deosebit de grave, fals intelectual şi uz de fals.
„Membrii grupului infracţional au subevaluat bunurile din patrimoniul societății, cu prilejul operațiunilor de vânzare-cumpărare a 2.450 de vagoane destinate casării, facilitând astfel traficarea în folosul unei firme de colectare a deșeurilor feroase din Călărași a diferenței rezultate între valoarea reală și cea subevaluată a bunurilor casate. Subevaluarea s-a efectuat prin ofertarea pe Bursa de Mărfuri București, în baza unei proceduri de licitație deschisă a 2.450 de vagoane pe roți, la preț de fier vechi, deși, în conformitate cu standardele în materie, deșeurile metalice provenite din casarea materialului rulant se încadrau în categoria deșeu fier vechi greu și deșeu fier vechi special (oțel), categorii de deșeuri cu o valoare de piață net superioară”, au precizat procurorii DIICOT.
Oamenii legii au adăugat că manopera frauduloasă a fost premeditată de către factorii de decizie din cadrul societăţii de transporturi feroviare în conivență cu reprezentanții firmei de colectare a deşeurilor.
Prețul de achiziție a fost de 120 de euro / tona de fier vechi, în condițiile în care prețul mediu practicat pentru „deșeu fier vechi greu” era de 175,88 euro / tonă, iar pentru „deșeu fier vechi special” (oțel) era de 218,90 euro / tonă. A rezultat că, prin această manoperă, s-a realizat practic o subevaluare a bunurilor cu 82,42% în cazul „deșeurilor fier vechi special” (oțel) și cu 46,56% în cazul „deșeurilor fier vechi greu”.
Anchetatorii au subliniat faptul că primul nivel al grupului infracțional organizat a fost constituit din conducerea executivă a societății de transporturi feroviare, al doilea palier a fost reprezentat de către funcționari din cadrul sucursalelor aparţinând societăţii de transport dinIaşi, Timișoara, Brașov, Galați, Craiova, Cluj şi Constanța, iar al al treilea palier al grupului infracțional organizat a fost constituit din reprezentanții firmei de colectare, beneficiara contractului.
Prejudiciul cauzat prin activitatea infracțională a fost calculat la valoarea de 6.313.748 de euro.