Pe ansamblul pieţei, livrările totale de autovehicule (autoturisme + vehicule comerciale) au înregistrat, în primele trei luni din 2017, o creștere generală de 16,2% comparativ cu aceeași perioadă din 2016. Din analiza datelor istorice, consemnăm faptul că martie 2017 este cea mai bună lună martie din ultimii 8 ani (2010 – 2017).
Si pe plan european remarcăm, în primele 3 luni din 2017, o creștere generală
moderată a vânzărilor de autoturisme (+8,4%), cele mai mari piețe (care împreună acoperă
cca. 3/4 din totalul SM UE), înregistrând următoarele evoluții: Franța +4,8%, Germania
+6,7%, Italia +11,9%, Spania +7,9% și UK +6,2%.
In România, vânzările realizate în primele trei luni din 2017 au fost, ca și în anii
precedenți, susţinute de achiziţiile realizate de către persoanele juridice, ponderea acestora din total fiind de 83% (vs. 17% pers. fizice), iar în cazul autoturismelor, de 79% (vs. 21% pers. fizice). Comparativ cu primele 3 luni din 2016 este de remarcat faptul că a crescut ponderea și volumul achizițiilor realizate de către pers. fizice (de la 14% la 21% iar volumul, cu 74%), ceea ce poate fi un semnal că Programul “Rabla” începe să-și reducă efectul de așteptare pe care l-a generat în ultimii ani în piață, aceasta și pe fondul creșterii accesului la surse de finanțare.
In ceea ce privește autoturismele rulate (în marea lor majoritate nefiscalizate), se
observă faptul că, în primele trei luni din 2017, au fost înmatriculate cca. 128.000 unități
(ceea ce reprezintă cca 43% din volumul înregistrat pe întreg anul 2016). Această situație se datorează unei distorsiuni a segmentului de autovehicule rulate din import, produsă de
eliminarea de la 1 februarie a Timbrului de Mediu, fiind previzibil că, fără măsuri corespunzătoare, situația să continue și în lunile următoare. Ceea ce este si mai grav insă,
este faptul că s-a triplat numărul autoturismelor rulate importate cu emisii poluante ridicate
(Norma Euro 3 si 2), respectiv de la cca. 18.000 unități în 2016 la cca. 52.500 unităti în 2017.
In primele trei luni ale anului au fost vândute 29.930 unități, cu 16,2% mai mult decât în primele trei luni din 2016.
La nivel national, top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 7.145 unități, urmată de către Volkswagen, cu 3.245 unități, Ford 2.499 unități, Skoda 2.178 unități și Renault cu 2.170 unități.
In Iasi, top-ul pe mărci (autoturisme + autovehicule comerciale) este condus de către Dacia, cu 227 unități, urmată de către Ford cu 73 unități, Volkswagen 59 unități, Toyota 54 unități și Opel cu 46 unități. La marcile auto de import Ford conduce detasat in segmentul C (clasa compacta) si segmentul JS (SUV compact) cu modelele Focus si Kuga iar la vehicule comerciale, modelul Transit este cel mai vandut.
In funcţie de tipul de combustibil, autoturismele diesel continuă să domine piața cu
o pondere de 52,6%, care este însă mai redusă comparativ cu cea din aceeași perioadă a
anului trecut (55,8%).
In ceea ce privește autoturismele “verzi“ (electrice și hibride), ponderea acestora
continuă să crească, înregistrând, în primele trei luni ale lui 2017, o cotă de 1,7% din
total piață. Chiar dacă volumele sunt foarte mici, creșterile sunt importante (cele electrice
+310%, iar cele hibride +215,5%) și arată faptul că există un potențial important de creștere
al acestei categorii de autoturisme ce merită stimulat, așa cum se procedează și în multe alte state europene. Cea mai mare cota de piata in acest segment o au brandurile Toyota si Lexus.
In concluzie, pe baza datelor din primul trimestru al anului 2017, putem estima că
dacă nu vor fi evenimente de natură să afecteze trendul de până acum, în anul 2017, se va
înregistra o creștere a pieței auto de de cca. 10%.