Noile măsurători efectuate de angajaţii Agenţiei pentru Protecţia Mediului Iaşi la staţiile de monitorizare a nivelului poluării din Iaşi prezintă o situaţie gravă. Ieşenii se află în mare pericol din cauza unor substanţe chimice periculoase pentru organism care, în timp, pot provoca chiar cancer.
Măsurătorile oficiale ale Comisiei Europene au stabilit că Iaşul este oraşul cel mai poluat din Romania, cu o cantitate de factori poluanţi de 54 micrograme/mc de aer, adică mult peste limitele admise de Uniunea Europeană şi suficient încât să afecteze grav şi pe termen lung sănătatea populaţiei.
În acest context, devine tot mai actual discursul despre mobilitate pe care l-a avut miercuri, la Iaşi, şeful Camerei de Comerţ Franceze, care a vorbit despre viitorul maşinii electrice.
Multinaţionale franceze au dezbătut miercuri la Primăria Iaşi soluţii alternative cu privire la mobilitatea urbană. Iaşul a fost primul oraş ales în acest sens de către Camera de Comerţ, Industrie şi Agricultură Franceză din România (CCIFER).
Discuţiile au fost iniţiate de CCIFER în contextul apariţiei unor noi tipuri de autoturisme (electrice, autonome), modalităţi de transport (car-sharing), constrângeri de mediu şi urbane (parcări, oraşe mai curate) care impun o conştientizare la nivelul utilizatorilor finali, a colectivităţilor locale şi a companiilor.
La conferinţă, Group Renault a amplasat, cu caracter demonstrativ, staţii de încărcare electrică atât în faţa Primăriei, cât şi în sala mare a sediului municipalităţii. De asemenea, în faţa Palatului Roznovanu au fost parcate şi mai multe maşini electrice.
Potrivit Asociaţiei Producătorilor şi Importatorilor de Autoturisme, în prezent sunt înmatriculate în judeţul Iaşi până în 10 vehicule electrice. În acelaşi timp, pe raza municipiului există 11 de staţii de alimentare electrică.
Primarul Mihai Chirica a declarat că administraţia ieşeană este interesată de tot ce înseamnă implementarea de soluţii, idei, concepte care pot stimula mobilitatea urbană. Edilul Iaşului a amintit din nou despre eliminarea restricţiilor la achiziţionarea de maşini poluante. „Un dezastru ecologic“, a susţinut primarul.
„Mobilitatea viitorului trebuie să cuprindă inclusiv autostrada Iaşi – Tg. Mureş ca şi motor de dezvoltare economică şi socială a Regiunii de Nord-Est“, a mai spus primarul Iaşului.