Compania Antibiotice și-a făcut publice rezultatele financiare pentru primele nouă luni ale anului 2017. Cifra de afaceri a companiei ieșene este în creștere față de perioada similară a anului 2016, ajungând la finele trimestrului III la suma de 234,2 milioane lei. Totodată, profitul net a înregistrat o creștere spectaculoasă cu 37% ajungând la valoarea de 20,24 mil. lei. Managementul companiei se laudă că rezultatele financiare sunt cu mult peste ceea ce a fost estimat în bugetul de venituri și cheltuieli pentru anul în curs. În schimb, valoarea taxei clawback plătită către bugetul de stat a crescut cu 32% față de primele 9 luni ale anului 2016, diminuând profitul. “Principalii indicatori de performanță din primele 9 luni ale acestui an evidențiază echilibrul financiar și preocuparea continuă pentru eficiența afacerii. Aceste rezultate obţinute s–au datorat atât politicii de a ne extinde portofoliul, dar şi orientării spre consolidarea businessului pe piețele externe unde gradul de rentabilitate este în creştere, valoarea exportului ajungând să reprezinte 31% din venituri, a declarat Ioan Nani, director general Antibiotice Iași.
Lideri la medicamente generice
Potrivit cifrelor publicate, pe piaţa internă, compania Antibiotice continuă să fie pe primul loc pe segmentul medicementelor generice vândute în spitalele din România, cu o cotă de piaţă de 17,6%, fiind cel mai important furnizor pentru produsele din clasa antiinfecţioase. Antibiotice își menține și statutul de lider din punct de vedere al unităților valorificate pe segmentul unguente, supozitoare și pulberi sterile injectabile. Vânzările din farmacii și spitale (sell out) au generat o creștere valorică de 6,8%, ajungând la 236 mil. lei. Astfel, Antibiotice își menține locul 4 în rândul producătorilor de medicamente generice cu prescripție medicală și medicamente fără prescripție medicală (OTC). În același timp, Antibiotice a dezvoltat în ultimii ani un portofoliu de medicamente fără prescripție medicală (OTC) care în 2017 a înregistrat o creștere de 35%. Portofoliul de OTC-uri a companiei situează Antibiotice pe locul 14 din 213 companii care activează pe piața medicamentelor OTC din România, având o pondere de 20% din cifra de afaceri a companiei. Totodată, gama de suplimente alimentare (Soriso, Equilibra, Fluxiv) s-a dezvoltat continuu în ultimii ani, produsele ajungând pe locuri fruntașe în vânzări pe piața internă.
Performanțe pe piața externă
Potrivit situațiilor financiare, exporturile companiei au crescut cu 26% față de aceeași perioadă a anului anterior, ajungând la valoarea de 91,7 mil. lei. Pe piața S.U.A. creșterea realizată în primele 9 luni ale anului 2017 a fost de 45%, fiind generată atât de vanzări mai mari de produse finite injectabile cât și de substanța activă Nistatină. În acest an, Antibiotice a primit inspecția US FDA pentru fluxurile de fabricație, primind avizul pozitiv pentru comercializarea în continuare a acestor produse pe piața SUA.
Exporturile din zona Rusia & C.S.I. au crescut cu 70%, în special datorită creșterilor înregistrate de produse cardiovasculare, antiinfecțioase injectabile și supozitoare. Piața Ucrainei este o piață pentru care a fost analizată oportunitatea deschiderii unei reprezentanțe având în vedere potențialul ridicat al acestei piețe și obiceiurile de consum apropiate de portofoliul companiei Antibiotice.
Și în Asia de Sud-Est vânzările sunt pe trend crescător, înregistrând un salt de 16 procente, în special datorită deschiderii unei reprezentanțe a companiei în Vietnam care a ajutat la impulsionarea exporturilor în această țară. Astfel că, în perspectiva anilor următori, Antibiotice vizează înregistrarea și valorificarea portofoliului pe alte piețe din zona Asiei de Sud Est precum Filipine, Hong Kong, Taiwan, unde compania are negocieri în derulare cu parteneri din aceste tări.
Georgiana Maftei