Aeroportul Iași a cerut recent în justiție demolarea unor case ridicate în Zona de Protecție a aerogării @ Măsurătorile au arătat că locunițele se află chiar pe culoarul de zbor și pot afecta siguranța traficului de pe aerogara ieșeană @ Conducerea Aeroportului a cerut judecătorilor să-l oblige pe Benone Moruzi, primarul comunei Aroneanu, să emită autorizațiile de demolare a locunțelor respective
Mai multe familii din comuna Aroneanu, care s-au mutat în casă nouă în ultimii doi ani, s-ar putea afla în situația de a le demola în curând. Asta deoarece potrivit reprezentanților Aeroportului Iași, locuințele respective au fost ridicate prin încălcarea dispozițiilor legale în vigoare, în zona de protecție a aerogării, unele dintre acestea fiind chiar pe culuarul se zbor pe direcția de decolare. În consecință, în ultima perioadă Aeroportul Iași a deschis în justiție o serie de procese prin care solicită ca judecătorii să dispună anularea autorizațiilor de construire respective precum și să-l oblige pe primarul comunei Aroneanu să emită autorizațiile de demolare a caselor care au fost deja ridicate. De aproximativ doi ani de zile, Benone Moruzi, primarul comunei Aroneanu, eliberează autorizații de construire pentru case într-o zonă aflată la capătul pistei de pe Aeroportul Iași. Deși încă din anul 2015, Consiliul Județean Iași și Aeroportul Iași au atras atenția că respectivele construcții afectează siguranța zborurilor, Primăria comunei Aroneanu a continuat să elibereze autorizații de construire în zona respectivă și în anul 2017.
„Potrivit dispozițiilor legale în vigoare la data emiterii actelor contestate (autorizațiile de construire-n.r), în scopul asigurării siguranței zborului, pentru evitarea afectării sănătății sau pierderii de vieți omenești precum și pentru evitarea producerii de pagube materiale, în zona supusă servituții aeronautice civile este interzisă ridicarea construcțiilor noi fără avizul Autorității Aeronautice Civile Române”, au arătat reprezentanții Aeroportului în cererea depusă la Tribunalul Iași.
În această situație se află un număr de 7 case cu un singur nivel, construite în localitatea Aroneanu, la capătul pistei. Printre familiile vizate de plângerile făcute de Aeroportul Iași sunt Laurențiu și Cristina Romaniuc, care au ridicat trei case, familia Proca și familia Vasile.
Case ridicate în Zona de Siguranță
Reprezentanții Aeroportului Iași au mai arătat că locuințele respective au fost ridicate în Zona de Siguranță, zonă în care potrivit reglementărilor legale nu se pot ridica obiective care pot afecta siguranța zborurilor. Specialiștii Aeroportului au arătat că amplasamentul și înălțimea locuințelor respective pot afecta siguranța zborului. Mai mult, s-a arătat că Primăria Aroneanu a emis autorizațiile de construire respective fără ca solicitanții să ceară și un aviz de Autoritatea Aeronautică Civilă Română deși legislația impune obligativitatea obținerii acestei aprobări. Aceștia au mai arătat că potrivit legislației, „Zona de siguranță” este o zonă aflată sub incidența servituților aeronautice în care potrivit dispozițiilor legale nu se pot emite autorizații de construire. În procesele deschise de Aeroport au fost chemate în judecată atât Primăria Aroneanu cât și familiile care și-au construit casele. Primăria Aroneanu a arătat deja în fața judecătorilor că nu vrea să elibereze autorizațiile de demolare solicitate de Aeroport. Asta deoarece potrivit reprezentaților Primăriei Aroneanu aceastea ar fi fost eliberate în conformitate cu prevederile Planului Urbanistic General al comunei, document care prevede că în zona respectivă se pot autoriza construcții cu un singur nivel.
Jurnaliștii 7Est l-au contactat telefonic pe Benone Moruzi, primarul comunei Aroneanu, care a spus că va trimite prin e-mail un punct de vedere personal. În apărarea cererii depuse la instanță conducerea Aeroportului a adus și o serie de argumente din legislația europeană.
„Regulamentul Uniunii Europene nr.139/2014 instituie obligație pentru statele membre de a lua măsuri pentru protejarea și monitorizarea împrejurimilor unui aerodrom astfel încât siguranța operațiunilor aeriene pentru un aerodrom să nu fie pusă în pericol de construcțiile, activitățile sau modul de utilizare a terenurilor din aceste împrejurimi”, au mai arătat reprezentanții Aeroportului.
Membru CA: „Este vina fostului director”
Alexandru Anghel a pierdut la sfârșitul anului trecut șefia Aeroportului. Aerogara este condusă interimar de Monica Nichituș împreună cu Consiliul de Administrație format și din consilieri județeni. Unul dintre reprezentanții CJ în Consiliul de Administrație este Cătălin Bulgariu. Acesta a spus că s-a ajuns în situația de a se construi case în zona de siguranță a Aeroportului din vina fostului director Alexandru Anghel, care nu a realizat la timp un Plan Urbanistic Zonal și un studiu de obstacolare care să protejeze aerogara. Aceste documente au menirea să impună condițiile și restricțiile prevăzute de legislația în domeniu pentru realizarea și menținerea siguranței zborului. Prin urmare, aceste documente trebuie să prevadă la ce distanță de pistă pot fi construite primele clădiri și înălțimea acestora.
„Să ne spună domnul Anghel de ce s-a plătit un studiu de obstacolare și nu am primit documentul respectiv, ci un plan de modernizare a Aeroportului. De asemenea, tot domnul Anghel trebuie să ne spună de ce până acum nu avem un PUZ pentru Aeroport”, a spus Cătălin Bulgariu.
Constantin MAZILU