Nici nu s-au uscat bine semnaturile de pe noul contract de munca parafat intre managera Beatrice Rancea si Opera din Iasi, caci la orizont se prefigureaza izbucnirea unui alt scandal. Suparati ca au primit “praful de pe toba” in urma conflictului juridic cu fostul si noul manager Rancea, doi artisti de la Iasi, tenorul Costel Radu Taga si baritonul Stefan Gabriel Gheorghita, au initiat o noua actiune judecatoreasca in care solicita despagubiri morale de 80.000 lei. Intr-o actiune in raspundere delictuala, cei doi solisti vocali cer ca managera sa le achite personal, din propriul ei buzunar, cite 10.000 de lei de caciula, pentru prejudicii de imagine si profesionale, aduse pe site-ul de socializare Facebook. “Rancea ne-a defaimat si ne-a distrus reputatia peste tot pe unde a dorit: conferinte, intalniri oficiale, site-uri, discutii publice si in presa” arata reclamantii.
A revenit la Iasi doamna de fier a Operei, Beatrice Rancea, au reinceput ostilitatile. Doi dintre artistii ieseni care au avut in trecut de patimit de pe urma fostului si actualului manager Rancea, e vorba de solistii vocali Costel Radu Taga si Stefan Gabriel Gheorghita, solicita in justitie despagubiri morale de peste 80.000 de lei pentru prejudicii de imagine si profesionale aduse pe site-ul de socializare Facebook. Intr-un alt dosar, cei doi artisti, alaturi de colegul tenor Ricardo Nori, au solicitat daune importante de cca 600.000 de lei, de la ONRI (Opera Nationala Romana Iasi) si implicit de la Beatrice Rancea, aratand ca managerul ar fi spus despre ei ca „nu mai pot canta“ si ca „nu mai au succes la public“. Ulterior, in 2015, Tribunalul Iasi a dispus ca Rancea sa le plateasca artistilor suma de 6.000 de lei daune morale dar la Curtea de Apel Iasi, doamna de fier de la Opera a avut castig de cauza, reclamantilor revenindu-le ogligatia sa-i plateasca acesteia, in solidar, cca 3.000 de lei cheltuieli de judecata. Enervati la culme de aceasta situatie, tenorul Costel Taga si Stefan Gheorghita si-au angajat alti avocati si au initiat o noua actiune judecatoreasca menita a le readuce prestigiul si consideratia de altadata.
Un miliard de lei vechi daune morale pentru prejudicii de imagine
Intr-o plingere adresata Judecatoriei Iasi, denumita actiune in raspundere delictuala, Taga si Gheorghita solicita ca institutia de cultura ONRI sa le plateasca, in solidar cu Rancea, cite 25.000 de lei daune morale, plus inca 15.000 de lei de caciula, pentru numeroasele denigrari aduse de-a lungul vremii, atit in cadrul unor intalniri publice, conferinte oficiale, dar mai ales pe paginile cunoscutului site Facebook. De asemenea, artistii cer ca managerul Beatrice Rancea, sa le plateasca despagubiri de cite 10.000 de lei de caciula, chiar din propriul ei buzunar.
“Pe fondul unor disensiuni aparute in urma cu 5 ani in cadrul Operei Iasi, eu activand in acel moment in functia de solist vocal, mai precis tenor, Rancea a furnizat publicului, prin diferite modalitati (articole in presa, conferinte, discutii publice) informatii defaimatoare si neadevarate la adresa mea si a unor colegi de breasla. Am fost denigrati atat pe plan personal cat mai ales profesional, in diverse astfel de ocazii, acest comportament aducand o atingere grava onoarei, demnitatii si reputatiei mele de artist. Mai mult, in repetate randuri, managera a afirmat ca nici eu si nici ceilalti colegi ai mei, Gheorghita si Nori nu mai putem canta si nu mai avem succes la public. Totul a culminat apoi cu o afirmatie deosebit de grava facuta de Rancea catre – pe atunci ministrul Culturii, Daniel Barbu, fasa de care ne-a numit niste nenorociti de artisti pe care vreau sa-i dau afara. Toate aceste afirmatii au ajuns ulterior si in atentia publicului larg prin intermediul mass-media aducandu-ne tuturor grave prejudicii morale. Mai mult imaginea noastra de artisti la Opera din Iasi a avut foarte mult de suferit. Acele vorbe ne-au distrus si credibilitatea. La un moment dat, intr-o conferinta de presa, conducerea institutiei a aratat ca tot scandalul de la opera ar fi izbucnit doar din cauza noastra, un lucru total neadevarat”, au sustinut cei doi artisti, prin intermediul avocatelor Alina Nestor si Cezara Batranu Ciuca, care le reprezinta interesele in justitie.
“Nu a existat un prejudiciu moral, deci nu se pune problema repararii acestuia”
In replica, intr-o intampinare depusa la dosarul cauzei, avocata lui Rancea, e vorba de Alina Apostol, de la Baroul Bucuresti, a solicitat respingerea actiunii de chemare in judecata, initiate de artisti, pe motiv ca informatiile aparute in spatiul public referitor la activitatea profesionala a acestora, nu ar fi avut un caracter de denigrare. “Reclamantii nu precizeaza in mod clar in ce au constat aceste prejudicii, daca a fost vorba despre o pierdere suferita – care este aceea, daca este un castig pierdut – care este acela, si nu individualizeaza in mod concret prejudiciul suferit, evident raportat la fiecare dintre faptele reclamate. Singurul element de noutate adus in noua cerere de chemare in judecata este defalcarea sumelor de bani solicitate cu titlu de daune morale. Insa, fara sa sustina si sa demonstreze in mod concret daca sumele de bani solicitate reflecta prejudiciile suferite si in ce constau acele prejudicii. Nu poate fi vorba de nici o informatie denigratoare intrucit nu se face vreo astfel de referire la adresa reclamantilor. Altfel spus, nu se pune problema repararii vreunui prejudiciu moral intrucit acesta nu a existat” a explicat avocata Apostol.
Rancea, fata in fata cu tenorul Taga, la interogatoriu
Tenorul Taga si baritonul Gheorghita nu doresc sa se lase ingenuncheati de Rancea si sunt dispusi ca sa-si apere reputatia in justitie, De altfel, cit de curind, la un termen de judecata, doamna de fier al Operei iesene se va afla fata in fata cu solistul vocal, Costel Taga, magistratii Judecatoriei hotarand recent ca cei doi rivali sa fie audiati in mod obligatoriu. Conform altor afirmatii apartinand celor doi reclamanti, managera Beatrice ar fi sustinut public chiar urmatoarele: “O sa va arat si cronicile unor spectacole. Spectacole la care lumea a ras in sala. Au distrus spectacolele. Puteau sa se duca oriunde in tara ca sa cante. Pina sa vin eu (n.r. –la Opera Iasi) toti stateau bine-merci, nu faceau nimic, toti isi luau banii”. Deci la Opera, razboiul continua…iar cele doua parti isi ascut din nou sabiile.
Nicu SAMSON