Pentru a aproba un proiect imobiliar de milioane de euro, Primaria Iasi a transformat doar pe hartie aleile dintre blocuri in strazi cu doua benzi de circulatie @ In ciuda faptului ca zeci de locatari din blocurile aflate vis a vis de Colegiul Costache Negruzzi au contestat in instanta avizul pentru inghesuirea unui bloc pe strada Toma Cozma 7B, primaria incurajeaza investitia @ Principala problema reclamata, supraaglomerarea zonei a fost stersa cu buretele de primarie cu ajutorul unui studiu de circulatie care contine informatii eronate fara nici o legatura cu realitatea @ Saptamanalul 7 Est prezinta in exclusivitate toate aberatiile continute de acest studiu de trafic
Unul dintre cele mai controversate proiecte urbanistice aflate in curs de aprobare la Primaria Iasi se sprijina pe o serie de date si documente care nu au nici o legatura cu realitatea. Este vorba despre imobilul cu 4 etaje ce urmeaza a fi inghesuit in spatele blocurilor situate vis a vis de Colegiul Costache Negruzzi, beneficiari ai investitiei fiind societatile Great Lakes Construction SRL si Next Capital Investment SRL. In ciuda protestelor locatarilor, care au reclamat supraaglomerarea zonei si instabilitatea versantului, primaria incurajeaza investitia. In ceea ce priveste instabilitatea versantului, lucrurile sunt vizibile. Deja, pe o portiune destul de lunga, pamantul a inceput sa alunece.
Aleea Pedagogica, cea aflata in spatele blocurilor, a inceput sa se surpe, gardul din beton realizat anul trecut pentru gradinita din zona s-a forfecat, iar un bloc aflat putin mai incolo, in apropierea Spitalului CFR s-a inclinat. Cu toate acestea, serviciul versanti din cadrul primariei si-a dat avizul invocand la general mai multe studii geotehnice care nu sunt indicate insa in mod precis in documentatia depusa in vederea eleborarii Planului Urbanistic Zonal.
Ne vom concentra astazi insa pe problema supraaglomerarii zonei, chestiune trecuta foarte usor cu vederea atat de municipalitate cat si de Politia Rutiera cu ajutorul unui studiu de trafic depus de beneficiari, studiu realizat de Lidia Gaiginschi. Acest studiu de trafic contine date inexacte, informatii exagerate numai in folosul beneficiarului, totul fiind incropit intr-o asemenea maniera astfel incat sa se ascunda realitatea si anumea faptul ca dupa construirea acestui bloc zona se va bloca pur si simplu.
„Expertii” au vazut o sosea in loc de o alee
Astfel, in aceasta zona, accesul se face pe o o alee cu o latime de 2 metri aflata intre blocurile situate vis a vis de Negruzzi si o casa in care locuiesc doua familii sau prin Aleea Pedagogica, o alee lata de 2,5 metri care se intersecteaza putin mai la vale cu strada Garabet Ibraileanu, artera aflata spatele blocurilor vechi din Pacurari care duce catre Spitalul CFR. In ciuda unei cereri depuse in baza legislatiei privind accesul la informatiile publice, municipalitatea ieseana a facut tot posibilul sa impiedice studierea acestui studiu de trafic. Actuala administratie s-a transformat in avocat al dezvoltatorilor care inghesuie blocuri peste tot in oras chiar si pe spatii care au fost candva verzi asa cum este cazul de fata. Atitudinea primariei nu este suprinzatoare avand in vedere ca acest document asumat de Lidia Gaiginschi se apropie mult de ceea ce poate fi numit o „facatura”. Nici experta Gaiginschi nu a vrut sa coopereze, desi este vorba despre un document care stabileste niste indicatori pentru niste alei si strazi din domeniul public al municipiului Iasi.
In cele din urma, jurnalistii 7Est au reusit sa studieze acest document la instantele de judecata, acolo unde a fost depus in urma contestatiilor formulate de cei peste 50 de locatari din zona.
Au vazut sosele in loc de alei
Dupa cum s-a mai precizat, documentul contine informatii exagerate menite sa-i serveasca dezvoltatorului astfel incat sa arate ca zona nu se va supraaglomera.
„O sa se demonstreze in instanta toate falsurile continute de documentatie. Uitati-va ce este aici. Mai incape vreo masina aici?”, a spus Florin Morariu, unul din locatarii care a contestat Planul Urbanitic Zonal, in timp ce arata spre aleile deja supraaglomerate, pe care erau parcate masini.
Astfel, aleea de intrare, cea dinspre casa lui Florin Morariu si blocuri, are o latime de numai 2 metri, in conditiile in care documentateia de trafic este prezentata ca fiind suficient de larga. Aceasta ar putea fi latita prin desfiintarea totala a troturarului, dar in aceste conditii blocurile si casa nu vor mai fii deloc protejate, iar locatarii nu vor mai avea pe unde sa mearga pe jos, in conditii de siguranta.
Cealalta cale de acces este aleea Pedagogica, care, dupa cum s-a mai precizat, are o latime de 2,5 metri. Documentatia prevede ca aceasta alee sa fie latita pana la 7 metri acolo „unde este posibil”. Asta in conditiile in care de o parte si de alta a respectivei alei sunt peste tot cladiri, iar artera se afla in zona de versant. De pe aceasta alee se merge catre bulevardul Pacurari numai pe scari. Mai departe apare o contradictie. Desi se propune ca aceasta artera sa fie latita pana la 7 metri, se propune ca dupa ridicarea blocului pe aceasta sa se circula pe sens unic, iar pe aleea ingusta sa se circule pe doua sensuri, cu o singura precizare. Astfel, cei care vor iesi din „cartier” pe aleea care duce spre Toma Cozma si implicit Colegiul Negruzzi vor fi nevoiti sa respecte indicatorul „Prioritatea fata de circulatie din sens invers”. Adica cei care vor sa iasa vor trebui sa astepte pe o singura banda sa intre ceilalti. Dar pe unde vor intra, avand in vedere ca aleea are doar 2 metri? Daca se vor intalni la mijlocul aleii, iar Toma Cozma va fi supraaglomerata la fel si aleea Pedagogica care are o singura banda? Nici una dintre cele doua masini nu va avea nici unde sa intoarca nici cum sa dea inapoi. Daca asta nu inseamna blocaj atunci cum se numeste?
„Pe Toma Cozma se circula ca pe autostrada”
„Expertii” coordonati de Lidia Gaiginschi, fiica lui Radu Gaiginschi, seful catedrei de motoare si autovehicule rutiere de la Universitatea Tehnica Gheorghe Asachi, au „rezolvat” si problema semnalata mai sus. Desi toti iesenii stiu ca pe Toma Cozma se circula bara la bara la orele de varf din cauza masinilor parcate permanent pe margine, pe ambele sensuri, acesti experti sustin ca pe aceasta artera se circula lejer tot timpul.
„Tronsonul analizat al strazii Toma Cozma dispune de rezerve importante de capacitate pe toata plaja vitezelor realizabile in mediul urban. Comparand rezervele de trafic cu prognoza de crestere a traficului prin punerea in functiune a obiectivului imobiliar, se observa ca oricare din sensurile trosonului Toma Cozma poate prelua intregul flux de vehicule generat de obiectiv, intr-un singur interval orar, la ora de varf”, se arata in studiul de trafic.
Jurnalistii saptamanalului 7 Est au contactat-o pe Lidia Gaiginschi pentru a-i adresa o serie de intrebari legate de situatiile prezentate mai sus. Aceasta a cerut un timp de gandire pentru a se documenta, dar dupa aceea nu a mai raspuns la telefon.
„In studiul respectiv eu nu am facut decat niste recomandari”, a spus Lidia Gaiginschi, dupa ce a auzit o parte din intrebarile jurnalistilor.
Locuri de parcare insuficiente dar merge
Cele doua firme, respectiv Great Lakes Construction SRL si Next Capital Investment SRL au primit aviz pentru construirea unui bloc cu subsol, demisol, parter plus 4 etaje cu o inaltime de 17,3 metri, mult mai inalt decat toate blocurile din jur. Cu toate acestea, conform PUZ, vor fi amenajate 57 locuri de parcare din care numai 45 vor fi cuprise in interiorul parcarii subterane stabilite prin proiect, iar 12 vor fi langa cladire sau pe aleile descrise mai sus care deja sunt supraaglomerate.
Constantin MAZILU