Valoarea sumelor cheltuite se ridica la circa 3 milioane de euro @ Fondurile au fost alocate de Uniunea Europeana din Fondul de Solidaritate pentru repararea drumurilor distruse de inundatiile din iunie – iulie 2010 @ Finantele acuza ca fondurile au fost deturnate, fiind utilizate printre altele pentru deszapezire si achizitii de vopseluri @ „Noi am inlaturat efectele inundatiilor imediat ce s-au produs. Banii europeni au venit prin 2012. Noi am folosit pentru calamitati bani de la noi si cand au venit banii europeni i-am recuperat”, s-a aparat Ovidiu Laicu
Scandal cu fonduri europene la Directia Regionala de Drumuri si Poduri dupa un control finalizat recent de Directia Regionala de Finante, care a verificat modul in care s-au cheltuit in ultimii ani banii alocati de la bugetul de stat sau de la Uniunea Europeana. Printre constatarile enumerate de finantisti in raportul de control se numara si unele privind modul in care DRDP Iasi, condusa de Ovidiu Laicu, a cheltuit fondurile alocate de Uniunea Europeana pentru inlaturarea efectelor calamitatilor. Inspectorii ANAF sustin ca reprezentantii DRDP Iasi nu au respectat procedurile si, in loc sa cheltuie banii pentru repararea drumurilor stricate de inundatiile din 2010, au cheltuit fonduri europene pentru deszapezire, achizitii de vopseluri etc., servicii si produse achizitionate de la firmele abonate la contracte finantate de stat cum ar fi Spedition UMB a lui Dorinel Umbrarescu.
Din fondul de urgenta al UE
Astfel, din Fondul de Solidaritate al Uniunii Europene (FSUE) au fost alocate si Directiei Regionale de Drumuri si Poduri Iasi (DRDP Iasi) fonduri pentru inlaturarea pagubelor inundatiilor din perioda 23 iunie – 31 iulie 2010, conform HG nr.116/2011. In data de 1 august 2012, Compania Nationala de Administrare a Infrastructurii Rutiere (CNAIR) a transmis DRDP Iasi ca poate folosi suma de 13.505.324 lei alocata din fondurile FSUE strict pentru repararea drumurilor nationale deteriorate de inundatii. Conform verificarilor efectuate de Finantisti la nivelul DRDP Iasi, fondurile europene au fost cheltuite astfel: 5.270.714 lei pentru lucrari de intretinere curenta pe timp de vara, 6.521.656 lei reprezentand intretinere curenta pe timp de iarna, 410.389 lei pentru „siguranta rutiera”, 570.457 lei pentru intretinerea perioadica a unor drumuri si podete si 1.072.656 lei reprezentand lucrari accidentale. Dupa cum s-a mai precizat, cele mai multe dintre fondurile respective au fost achitate catre firme „abonate” la contracte cu CNAIR si implicit DRPD. Astfel, SC Spedition UMB SRL din Bacau a incasat 3.505.263 lei pentru efectuarea unor plombari pe DN 24 si suma de 6.521.655 lei pentru deszapezire in baza unor contracte semnate in luna septembrie 2011. De asemenea firma lui Umbrarescu a mai incasat 340.548 lei pentru reparatii asfaltice pe DN 2 (Bacau-Roman- Falticeni). Mai departe,
SC Conbac SA Bacau a incasat 738.569 lei pentru realizarea unor lucrari „varianta provizorie, ocolire” pe DN 11 Bacau, Freyrom SA Bucuresti a incasat 237.608 lei pentru proiectarea si executare unor lucrari pe DN 28 in localitatea Scheia, IFROM SA Neamt a livrat mixtura asfaltica in valoare de 285.805 lei. Si mai interesant este insa faptul ca DRDP Iasi a cumparat din fondurile UE vopsea si diluant in valoare de 18.216 lei de la Policolor SA Bucuresti.
Pentru ce puteau fi folositi banii
Pentru a arata ca banii alocati din Fondul de Solidaritate Uniunii Europene au fost deturnati, inspectorii de la Finante au trecut in raport si unele prevederi din legislatie si din regulamentele europene printre care si HG 1165/2011.
„Potrivit legislatiei in vigoare, scopul acestui fond este de a acoperi o parte din cheltuiala publica efectuata de statul beneficiar pentru inlaturarea efectelor dezastrelor naturale, pentru repunerea imediata in functiune a infrastructurii si instalatiilor afactate de dezastre, refacerea infrastructurii de transport rutier, drumuri nationale, drumuri judetene, strazi si drumuri comunale, poduri, podete, pasarele si traversari pietonale, diguri si aparari de mal in administrarea autoritatilor locale, consolidarea si reconstruirea zidurilor de sprijin”, au aratat inspectorii ANAF.
In aceste conditii inspectorii au concluzionat ca DRDP Iasi a cheltuit cei peste 3 milioane euro fara respectarea prevederilor legale.
„In concluzie, in anul 2012, fondurile FSUE au fost utilizate pentru cheltuielile generate ca urmare a derularii unor contracte incheiate in perioada 2011-2012 si in 2009 cheltuieli care au fost facturate pana in luna noiembrie 2012, inclusiv. In urma analizei documentelor puse la dispozitia echipei de inspectie economico-financiara de catre DRDP Iasi, reiese ca aceste cheltuieli nu se incadreaza in conditiile prevazute de HG 1165/2011”, au concluzionat inspectorii ANAF.
Laicu: „Cei de la Finante nu au dreptate”
Contactat de jurnalistii 7 Est, directorul DRDP Iasi, Ovidiu Laicu a spus ca inspectorii de la Finante nu au dreptate si asta deoarece institutia a folosit fondurile proprii pentru inlaturarea efectelor inundatiilor iar cand au venit banii UE nu s-a facut decat sa se reechilibreze bugetul.
„Nu au dreptate cei de la Finante. Pai, eu am avut inundatii prin 2010, am facut reparatii imediat. Banii de la UE au venit dupa 2-3 ani. Trebuia sa astept banii europeni sa repar drumurile? Am folosit banii nostri, bani care erau pentru alte investitii nu pentru inundatii. Dupa aceea, dupa ce au venit banii europeni am finantat investitiile, adica am recuperat banii pe care-i cheltuisem noi din fondurile noastre pentru calamitati”, a spus Ovidiu Laicu.
Fonduri si de la Banca Europeana
DRDP Iasi a primit si in anul 2015 de la Banca Europeana pentru Investitii suma de 9.468.917 lei pentru obiectivele afectate de calamitatile naturale in baza proiectului de inlaturare a efectelor inundatiilor realizat la nivelul Companiei Nationale de Autostrazi si Drumuri Nationale din Romania (CNADNR). Aceste fonduri au fost folosite pentru „Consolidarea unui versant pe DN 28 B la kilometrul 63”, obiectiv in valoare de 5.287.340 lei inclusiv TVA, „Reabilitare pod DN 15 la kilometrul 28, obiectiv in valoare de 736.346 lei cu tot cu TVA si pentru ridicarea unei platforme pe DN 26 la kilometrul 53 o investitie in valoare de 3.435.230 lei. Directia de Finante nu a gasit nereguli cu privire la modul in care au fost cheltuiti acesti bani.
Constantin MAZILU