Angheluţă, pilotul de la RAR

0
1847

Împătimit al sporturilor cu motor, Cristian Angheluță a reușit ca după 15 ani de pauză de la Revoluție, să aducă la Iași concursurile de raliu care astăzi au devenit o tradiție. Astfel, de 12 ani, cei mai buni piloți din țară se întrec în probe speciale și în Capitala Moldovei.

A adus Raliul la Iași

Din 2006, pe vremea când Cristian Angheluță era suprefectul județului Iași și-a propus să împartă pasiunea sa cu ieșenii, dar și cu împătimiții de raliu. Așa că a mers la Brașov și i-a convis pe organizatori că și Iașul merită să fie pa harta competiţiilor de raliu.

„În 2006, mergând în campionatul Cupa Dacia, mergând în toată țara și participând și văzând că este tendința ca etapele toate să se țină în Transilvania, am zis că ce… noi la Iași nu putem să îl facem? Și atunci împreună cu doi colegi de ai mei, am mers la Brașov și am zis că vrem să organizăm și noi la Iași. Nu a fost ușor, a fost o concurență. Și atunci noi am primit la Iași etape de Raliu, un raliu cu aceleași condiții de participare, dar cu un număr de kilometri mai mic, adică un raliu mai scurt. Și uite așa am organizat raliu ca la carte”, îşi aduce aminte Cristian Angheluță.

Și de aici a început istoria Raliului la Iași. De 12 ani, an de an se orgnizează concursuri naționale și la Iași ajung cei mai buni piloți din țară, iar mulți au ajuns să își schimbe părerea despre Iași.

A crescut alături de campioni

Cristian Angheluță mărturisește că pasiunea pentru mașini a dobândit-o încă de când era copil și auzea motoarele vecinilor în parcare.

„La 18 ani eram deja fan. Pasiunea am dobândit-o de la regretatul Puiu Groapă, care a fost unul din marii piloți ai Iașului, care era vecin cu mine. Și toată ziua îi auzeam mașina bârnâind. Și atunci a apărut și pasiunea, ieșeam toată ziua, eram lângă el și vedeam cum se pregăteșete și uite așa m-a prins și pe mine și la 18 ani când mi-am luat carnetul am început acest sport”, a mai spus Cristian Angheluță.

De meserie inginer mecanic auto

Pasiunea pentru motoare și-a pus amprenta și în cariera lui Cristian Angheluță care într-un final și-a ales meseria de inginer mecanic auto. Iar în paralel mergând la concursurile de raliu în toată țară. Chiar dacă prima sa mașină de raliu a fost o Dacia 1300, Cristian Angheluță își amintește cum și-a dobândit licența de pilot profesionist.

„Primul Raliu a fost pe timpul lui Ceaușescu, când erau mai mult Dacii și Oltcit-uri. Dar ca să pot obține licența de pilot de raliu, am participat la Promo Raliu în anii 90, cu ce aveam atunci, o Dacia 1300. Era pregătită, da nu era neapărat ca acum cu toate condițiile conform regulmanentului. Era mașina pregătită, da nu era de viteză, ci mai mult de îndemânare. M-am calificat atunci la fază națională, am ieșit al doilea la faza națională și primii trei primeau licența de piloți profesioniști. Și așa am reușit și eu să îmi iau licența. După care am avut acel BMW, care am mers doi, trei ani. Au trecut ceva ani de atunci”, spune Angheluță.

Din 1992, Cristian Angheluță practică acest sport ca și profesionist.

„ Au trecut ceva ani. Din punct de vedere al cursei, e la fel de spectaculos. Din punct de vedere al organizării este mult îmbunătățit, mult mai performant. Acum am o Dacia Logan. Am mers în Cupa Dacia, în anii 2006, 2007, 2008.  Nu e foarte puternică, cu tot ce am pe ea acum are 120 de cai putere. În probele speciale, ești tu, mașina și copilotul. Acolo se merge cât se poate de repede ca să scoți cel mai bun timp”, a mai adăugat Cristian Angheluță.

Plăcerea cea mai mare a lui Cristian Angheluță este să conducă pe zăpadă. Astfel că ține tradiția și an de an merge la Raliul Zăpezii la Covasna. Nu doar premiul îi aduce satisfacție, ci și competiția și modul de organizare.

„Se conduce haotic”

Cristian Angheluță lucrează de ani buni la Registrul Auto Român. Și la muncă petrece multe ore la volan și se simte parcă mai în siguranță în curse decât în traficul de zi cu zi.

„Sunt şoferi care conduc în limitele normale și sunt și foarte mulți inconștienți și confundă puterea mașinii cu traficul rutier în limite legale. Și vă spun asta că circul foarte mult și în străinătate, conduc la Londra, la Paris și în multe capitale europene și vreau să vă spun că la noi se merge foarte, foarte tare. Sunt foarte multe accidente, se conduce haotic, cu viteză foarte mare. De multe ori stau și mă gândesc să le spun că dacă vor să meargă cu viteză să vină la raliu, să își facă școală de pilotaj”, a declarat Cristian Angheluță.

Mulți confundă drumurile publice, cu o zonă de rali, undeori. A șofa și a pilota sunt două lucruri total diferite.

Este foarte ușor să apeși pe accelerație, dar este foarte greu să eviți un accident.

Sporturile cu motor necesită foarte multă seriozitate, atât din punct de vedere al securității și al comportamentului în trafic, cât și din punct de vedere al organizării. Iar Cristian Angheluță trage un semnal de alarmă soferilor care își tunează mașinile, uită că în traffic comportamentul lor trebuie să fie conform legislației.

 “Plăcerea unei mașini tunate, de a accelera , de a avea anumite avantaje, anumite facilități în abordarea virajelor și drifturi de tot felul, trebuie făcute în mod organizat, nicidecum pe drumurile publice”, avertizează Cristian Angheluță.

Pe Cristian Angheluță îl puteși vedea la începutul lunii spectembrie, la Campionatul Național de Raliuri Dunlop, ce se va desfășura la Iași, în perioada 6-8 septembrie 2018.

 „Sunt ultimul deschizător. Noi avem un dublu rol. Un rol de a preveni și trebuie să urmărim toate măsurile de securitate dacă sunt ok. Dacă posturile albitrilor sunt bine amplasate. Dacă ceasurile de start se văd bine. Și dacă ceva nu ne place trebuie să raportăm la arbitri și să facă schimbările necesare. Pentru ca primul pilot care va lua startul în spatele nostru să aibă condițiile perfecte”, a mai spus Cristian Angheluță.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments