Jeff Bezos, șeful Amazon, a spus că va veni și ziua în care compania va da faliment, însă spune că trebuie făcut tot ce este posibil pentru ca acea zi să vină cât mai târziu, scrie CNBC , care relatează o întâlnire a lui Bezos cu angajații. Deocamdată acel moment pare a fi extrem de departe, capitalizarea companiei fiind de 800 miliarde dolari, iar efectivele de angajați au ajuns la 600.000.
„Amazon is not too big to fail,”, a spus Bezos, întrebat la o întâlnire cu angajații despre cum vede viitorul companiei și mai ales ce a învățat din falimentele recente ale Sears și altor retaileri.
„Cred că într-o zi Amazon va cădea. Amazon va da faliment. Dacă priviți companiile mari, durata lor de viață tinde să fie de peste 30 de ani, nu de peste 100 de ani”. Cheia pentru ca momentul falimentului să vină cât mai târziu este ca Amazon să fie obsedată de clienți și de satisfacția lor „Dacă ne vom concentra pe noi înșine și nu pe clienții noștri asta va însemna începutul sfârșitului”.
Amazon o duce excelent acum, ajungând să aibă 600.000 de angajați. Capitalizarea de piață a Amazon a depășit 770 miliarde dolari în mai 2018 și creșterea a fost uimitoare în ultimii ani. De exemplu, în mai 2013 era de sub 120 miliarde dolari și în iunie 2015 a depășit în premieră 200 miliarde dolari. Pragul de 300 mld a fost depășit în noiembrie 2015, iar cel de 400 mld, în februarie 2017. Patru luni mai târziu a fost depășită valoarea de 500 mld dolari, iar în ianuarie 2018 compania a trecut pragul de 600 mld dolari.
Cel mai rău trimestru a fost Q3 2014 cu pierderi nete de 437 milioane dolari, iar în Q2 2015 pierderea netă a fost de 124 milioane dolari. Trimestrul trecut a adus profit record de 1,6 miliarde dolari, iar cea mai mare cifră e afaceri a fost în ultimul trimestru din 2017: 60,5 miliarde dolari.
La întâlnirea de săptămâna trecută cu angajații, Bezos s-a amuzat când a fost întrebat cum o va duce Amazon în viitor și dacă va continua să prospere. El a spus că doar un singur fel de companii au rezistat cel mai mult „Cele mai multe companii multiseculare sunt cele producătoare de bere”, a continuat el, râzând. „Este foarte interesant și nu sunt sigur ce spune acest lucru despre societatea noastră”.
Câteva date cheie din istoria Amazon
1995: În iulie se lansează retailerul online Amazon care vindea cărți
1997: Se listează la bursa NASDAQ, cu o capitalizare de 438 milioane dolari
1998 Compania începe să vândă CD-uri și DVD-uri. Un an mai târziu adaugă electronicele și jucăriile
2000: Este lansat Marketplace-ul
2002: Este lansată platforma de cloud Amazon Web Services
2003: Începe și vânzarea de bijuterii, un an mai târziu se adaugă și încălțămintea
2005: Este lansat în SUA serviciul Amazon Prime care acum are peste 100 de milioane de membri
2007: Se lansează e-book-ul Kindle
2011: Este lansată tableta Kindle Fire
2013: În decembrie compania anunța în premieră planurile de livrare cu drona. Prima livrare este făcută în decembrie 2016.
2014: Este lansată boxa smart Echo, cu celebrul asistent Alexa
2015: Amazon a lansat primul său magazin fizic, o librărie în Seattle
2017: Compania cumpără Whole Foods, cu 13,7 miliarde dolari.
2018: Amazon deschide primul magazin în care nu trebuie să te oprești la casă pentru a plăti, totul fiind automat.
Număr de angajați
2007: 17.000
2009: 24.300
2011: 56.200
2013: 117.300
2015: 230.800
2016: 341.400
2017: 566.000
Venituri nete anuale Amazon (miliarde dolari)
2004: 6,92
2005: 8,49
2008: 19,17
2011: 48,08
2014: 88,99
2015: 107
2016: 135,99
2017: 177,87
Profitul net (milioane dolari)
2004: 588
2006: 190
2009: 902
2010: 1,152
2012: -39
2014: -241
2016: 2,371
2017: 3,033