Stenograme de tip mafiot in turism: Mânca-v-ar mama, hai să facem o regulă, ca la mafie! Milioane de români păcăliți fără să știe

Amenzi de 2,45 milioane de euro pentru agențiile de turism, care au aderat la acest cartel de tip mafiot din partea Consiliului Concurentei

0
401

Este scandal monstru pe piața agențiilor de turism din România. Consiliul Concurenței a acordat amenzi usturătoare, în valoare 2,5 milioane de euro, unor companii importante pentru că s-au înțeles între ele să mențină ridicat prețul pachetelor turistice pe care le vindeau.

Mai mult decât atât, acestea şi-au împărţit şi locurile din avioane pentru zboruri de tip Charter, limitând în mod artificial oferta. Astfel au putut controla sau creşte preţul de vânzare, iar la final turistul a fost cel obligat să cumpere mai scump.

Consiliul Concurenţei a stabilit în urma unei anchete demarate în anul 2013 că Paralela 45 este iniţiator al cartelului de 13, privind preţul vacanţelor în dezavantajul turiştilor. Conform surselor Capital, patronul Alin Burcea şi-a recunoscut vina, beneficiind astfel de o reducere a amenzii de 20%. Raportul ajuns în posesia Capital subliniază că Paralela 45, ca iniţiator al cartelului, a constrâns alte firme din domeniu să adopte un comportament anti-concurenţial.

“Stiti cum e ca la mafie, mânca-v-ar mama, hai să facem o regulă, ca la mafie. Dacă tot cedăm, hai să stabilim să cedăm X. Gândiţi-vă că dacă fraierul face turul la agenţii, dacă preţul de vânzare e 590 şi noi stabilim şi putem să stabilim şi se duce vorba bă, 2%, dacă el găseşte 2% cedat de peste tot, într-un fel sau altul se închide cercul”, sunt cuvintele lui Alin Burcea, conform unei stenograme intrate în posesia Capital.

Deşi în faţa oficialilor a recunoscut că a procedat greşit, imediat după comunicatul oficial al celor de la Consiliul Concurenţei, Alin Burcea a lansat un val de acuzaţii dure, pe forumul Infotripişti, la adresa unei alte agenţii de renume, mai exact Christian Tour. Acesta susţine că agenţia respectivă ar fi responsabilă pentru amenda pe care au încasat-o companiile.

Într-adevăr Christian Tour a depus cerere de clemenţă prin avocaţii săi şi a obţinut imunitate la amendă. Însă motivul pentru care a fost declanşată această anchetă îl reprezintă chiar declaraţiile uluitoare ale lui Alin Burcea, care într-adevăr au fost făcute într-un spaţiu privat, la Predeal. Doar că acesta a fost filmat când le explica mai multor agenţii de ce trebuie să fixeze un preţ minim în piaţă. El a făcut referire la turist ca fiind FRAIERUL care face turul agenţiilor, ceea ce nu i-a lăsat indiferenţi pe cei de la Consilul Concurenţei.

Înregistrările au intrat în posesia instituţiei şi astfel s-a demarat o anchetă, finalizată abia după 5 ani. Amenzile au fost, însă pe măsură. Mai multe agenţii, printre care si Happy Tour, au anunţat că vor depune contestaţie şi că speră să aibă câştig de cauză şi să scape de sancţiune.

Potrivit Consiliului Concurenței, agenţiile de turism nu au redus, sub un anumit nivel, preţul de vânzare către clienți pentru produsele turistice şi/sau pachetele de servicii turistice comercializate (ex.: bilete de avion în zborurile tip charter – atât ca produs turistic individual, cât și ca o componentă dintr-un pachet de servicii turistice). De asemenea, acestea au limitat sau au eliminat campaniile promoționale ale companiilor concurente care ofereau reduceri sau gratuităţi clienţilor şi şi-au împărțit numărul de locuri în avioanele contractate pentru zborurile de tip charter pentru a limita astfel în mod artificial oferta în vederea creșterii prețului de vânzare.

Amenzile au fost aplicate astfel:

  • 1. Aerotravel – 400.754,46 lei (aprox. 86.003 euro);
  • 2. Air Fla – 9.618,91 lei (aprox. 2.064euro);
  • 3. Corali Holidays- 6.644,12 lei (aprox. 1.426 euro);
  • 4. Eximtur – 685.116,14 lei (aprox. 147.027 euro);
  • 5. Fibula Air Travel – 88.310,64 lei (aprox. 18.952 euro);
  • 6. Happy Tour- 519.597,56 lei (aprox. 111.506 euro);
  • 7. Nova Travel – 124.616,00 lei (aprox. 26.743 euro);
  • 8. Paralela 45 Turism- 1.723.737,00 lei (aprox. 369.917 euro);
  • 9. Prestige Tours International- 2.139.282,82 lei (aprox. 459.093 euro);
  • 10. Prompt Service Travel Company- 186.084,73 lei (aprox. 39.934 euro);
  • 11. Rezeda World Travel- 28.780,08 lei (aprox. 6.176 euro);
  • 12. Tez Tour- 55.930,00 lei (aprox. 12.003 euro);
  • 13. Touring Europabus Romania – 5.397.762,87 lei (aprox. 1.158.368 euro).

Christian’76 Tour S.R.L. a aplicat la programul de clemenţă, oferind dovezi privind existenţa faptelor anticoncurenţiale, şi a primit imunitate la amendă.

Companiile Aerotravel S.R.L., Eximtur S.R.L., Fibula Air Travel S.R.L., Nova Travel S.R.L., Paralela 45 Turism S.R.L., Prompt Service Travel Company S.R.L., Rezeda World Travel S.R.L., Tez Tour S.R.L., Touring Europabus Romania S.R.L. au recunoscut participarea la practica anticoncurenţială şi au beneficiat de reducerea cu 20% din nivelul de bază al amenzii.

Investigația va continua analiza privind posibilul comportament anticoncurențial al Companiei Naţionale de Transporturi Aeriene Române Tarom S.A., respectiv facilitarea săvârşirii faptei anticoncurenţiale.

În cadrul aceleiaşi investigaţii, Consiliul Concurenţei a sancţionat ANAT cu 53.304,02 lei (11.439,12 euro) deoarece, în perioada septembrie 2012 – aprilie 2016, a interzis membrilor săi care operau ca revânzători pentru produse turistice și/sau pachete de servicii turistice, să acorde clienţilor reduceri sub forma cedărilor unei părţi din comisioanele ce le reveneau de la companiile (tur-operatorii) care ofereau acele produse/pachete turistice.

ANAT şi-a recunoscut fapta anticoncurenţială şi a beneficiat de o reducere a amenzii de 20%.

Totodată, Consiliul Concurenţei a impus ANAT obligaţia de a organiza şi derula acţiuni de instruire pentru agenţiile membre şi angajaţii acestora, pentru a cunoaște reglementările din domeniul concurenței şi, astfel, să poată identifica posibile practici anticoncurențiale.

Aceasta este prima investigaţie declanşată de Consiliul Concurenţei în urma unor informaţii primite printr-o sesizare anonimă înregistrată pe Platforma avertizorilor de concurenţă.

În acelaşi timp, Autoritatea de Concurenţă a solicitat îmbunătăţirea cadrului de reglementare prin corecta şi completa transpunere a Directivei europene privind pachetele de servicii de călătorie și serviciile de călătorie asociate (Directiva UE 2302/2015), astfel încât să fie protejaţi atât turiştii, cât şi operatorii din domeniu. Consiliul Concurenţei consideră că este foarte important să fie acoperit complet riscul turistului, iar, la acest mecanism de despăgubire/de garanţii, agenţiile de turism trebuie să participe proporţional cu riscul asigurat, respectiv cu avansul primit de la client. Garanțiile agențiilor de turism nu trebuie limitate la participarea la un fond de garantare a pachetelor de călătorie, ci pot funcționa distinct sau asociat cu scrisori de garanție bancară, polițe de asigurare sau alte instrumente de garantare legal constituite.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments