Microbuzele galbene, microbuzele tristeții

Vechile microbuze galbene încă mai circulă pe străzile Iașului. Doar zece astfel de mașini mai sunt în parcul Companiei de Transport Public. Ele sunt folosite acum pe un singur traseu: Tătărași Sud – Cartierul Aviație – Tătărași Sud. Un traseu scurt, pe care șoferii îl numesc semicursă, pentru că durează aproape jumătate de oră. Microbuzele pornesc din stațiile terminus la fiecare jumătate de oră.

0
711
Microbuzele galbene, microbuzele tristeții

Locatarii din cartierul Aviație vor un transport public civilizat. Până în anul 2017 nu a existat niciun mijloc de transport în comun pentru această zonă. De fapt, în campania electorală din anul 2012, un fost deputat le promitea cetățenilor din zona Aviație că vor beneficia de un traseu de microbuz. Mașinile au circulat doar până la alegerile parlamentare, deoarece de acest serviciu se ocupa o firmă privată de transport, care le-a retras de pe traseu atunci când a văzut că mașinile circulau mai mult fără călători.

La sfârșitul anului 2017, Primăria Municipiului Iași și Compania de Transport Public au decis să înființeze traseul de microbuz numărul 18, care s-a dovedit eficient. Odată cu ruta 18 a fost înființată și ruta 48, din Târgu Cucu până la Aeroport, deservită tot cu microbuze. De ceva timp, pe acest al doilea traseu circulă autobuze.

Pe traseul 18 autobuzele nu pot circula. Străzile din cartierul Aviație sunt cam înguste și, în plus, sunt mașini parcate de o parte și de alta. ”Cea mai eficientă soluție pentru un transport public de calitate în această zonă sunt autobuzele. Dar ele nu au loc, nu pot circula pe acolo din cauza mașinilor parcate pe străzi. E drept, microbuzele sunt vechi, au durata de viață depășită de mult, dar, pe moment, nu avem altă soluție”, a recunoscut Cristian Stoica, directorul Companiei de Transport Public.

 

Au fost și vremuri bune

În anul 2003, un fost ziarist pus director de către primarul Constantin Simirad – Mihai Giubernea – revoluționa transportul public local. El a renunțat la autobuzele vechi și a închiriat 50 de microbuze, care, ulterior au fost cumpărate. Însă vremurile bune au trecut. Aceste microbuze care mai circulă acum au 16 ani vechime. Din 50 au mai rămas 10. Arată ca vai de lume, cu scaune rupte sau lipsă, adeseori murdare, cu ușa care se închide cu greu… Și totuși, călătorii sunt destul de mulțumiți. ”Sunt foarte utile. Uite că s-a gândit cineva și la noi, oamenii din zona Aviație. Cel mai bine e pentru pensionari, care cu greu mai urcă dealul pe strada Aeroportului”, spune un bătrân.

Tot mai hârbuite

Însă microbuzele se defectează tot mai des, spre disperarea călătorilor, nevoiți să aștepte fie un alt microbuz, fie să urce pe jos dealul Aviație. ”Nu ar fi rău dacă ar aduce niște mașini noi, că și șoferii sunt chinuiți”, a opinat un alt călător.

Din punctul de vedere al șefilor Companiei de Transport Public, soluția optimă ar fi niște autobuze mici, care au 6, maxim 8 metri lungime, și care, evident, sunt mai înguste decât cele clasice. ”Am propus primarului să cumpere câteva minibuze, pentru că e clar că microbuzele pe care le avem acum trebuiau casate de mult. Traseul nu-l vom desființa, asta e clar. Oamenii pot să stea liniștiți. O metodă simplă, în opinia mea, ar fi ca oamenii care au mașini să nu le mai lase parcate pe stradă”, a mai spus Cristian Stoica.

Fără viitor

În planurile Primăriei nu există însă niciun plan de achiziție a acestor mijloace de transport în comun. ”Avem proiectul de achiziționare a 44 de autobuze electrice cu fonduri europene. Dintre cele 44, 24 au 10 metri lungime și 20 au 12 metri lungime. Proiectul presupune și cumpărarea de stații de încărcare – 13 cu încărcare rapidă și 44 cu încărcare lentă. Valoarea totală a proiectului este de 28,9 milioane de euro, proiectul urmând a se finaliza în 28 de luni”, a transmis Sebastian Buraga, purtătorul de cuvânt al Primăriei Iași.

În multe orașe din țară există practica folosirii minibuzelor – Timișoara, Arad, Galați, Oradea, Slatina. Administrațiile locale din aceste orașe au cumpărat asemenea mijloace de transport confortabile, iar exemplul lor ar putea fi urmat și de către cei din Iași. Dacă ar fi voință și disponibilitate.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments