Senatul va discuta, luni, Legea lobby-ului initiata de Calin Popescu Tariceanu si ALDE. Ministrii, parlamentarii si alesii locali nu au voie sa desfasoare activitati de lobby pe perioada mandatului, iar onorariul de succes pentru contractele cu statul devine venit la buget, potrivit propunerii.
Termenul de adoptare tacita pentru proiect se implineste pe 6 martie, Senatul fiind prima camera sesizata, iar decizionala este Camera Deputatilor.
„Prezenta lege reglementeaza obligatiile de conduita si de inregistrare in asociere cu activitatile prin intermediul carora se urmareste influentarea directa a activitatii de legiferare si a proceselor decizionale la nivelul administratiei publice centrale si locale.
Prezenta lege nu se aplica partidelor politice, cultelor recunoscute potrivit legii, structurilor asociative ale autoritatilor administratiei publice locale, institutiilor publice din domeniul asigurarilor sociale, precum si grupurilor de interese care nu incadreaza personal in calitate de reprezentanti ai intereselor„, prevede proiectul legislativ initiat de ALDE.
De asemenea, dispozitiile legii nu sunt aplicabile: „a) activitatilor reprezentantilor publici in legatura cu indeplinirea atributiilor ce le revin, conform legii; b) activitatilor unei persoane prin care aceasta valorifica propriile interese fara caracter antreprenorial; c) valorificarii unor drepturi sau reprezentarii intereselor unei parti sau a unei entitati implicate in relatii cu autoritatile administrative sau judiciare, in conditiile legii; d) consultantei juridice si reprezentarii realizate de catre avocati, notari, agenti fiduciari si alte persoane autorizate in acest sens; e) valorificarii intereselor de politica externa in cadrul relatiilor diplomatice sau consulare; f) activitatilor desfasurate la cererea unor reprezentanti publici”.
Activitatea de lobby reprezinta, potrivit initiativei legislative, „orice contact organizat si structurat cu reprezentanti publici pentru exercitarea unei influente in interesul unui client” in sensul influentarii activitatii de legiferare si a deciziilor administratiei publice. Lobbyist-ul este definit ca fiind „o persoana care exercita o activitate de lobby in calitate de angajat sau prestator in cadrul unei societati de lobby sau in cadrul unei societati care include lobby-ul in obiectul sau de activitate”.
Potrivit proiectului de lege a lobby-ului, reprezentantii publici (demnitarii numiti sau alesi, functionarii publici si personalul contractual) nu pot desfasura activitatea de lobbyist. De asemenea, conflictele de interese si incompatibilitatile pentru persoanele care fac obiectul Legii nr.161/2003 in relatia cu societatile comerciale „se aplica intocmai si in relatia cu societatile de lobby si cu societatile care angajeaza lobby-isti interni”.
„Este nula orice clauza dintr-un contract de lobby prin care se prevede onorariu de succes in masura in care activitatea de lobby urmareste incheierea contractelor cu statul sau cu o unitate administrativ-teritoriala”, mai arata in proiectul legislativ.
Incalcarea acestei prevederi de catre un client al unei activitati de lobby, respectiv de catre o societate de lobby sau de o societate care angajeaza lobisti interni, constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de pana la 50.000 lei. In cazul savarasirii repetate a faptei, amenda este de 100.000 lei. Constatarea si sanctionarea contraventiei in acest caz se efectueaza de catre personalul de specialitate din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
Initiativa legislativa mai prevede, printre altele, ca lobbyist-ul trebuie sa-si prezinte misiunea la primul contact cu un reprezentant public.
De asemenea, initiativa prevede infiintarea Registrului de lobby si de reprezentare a intereselor, administrat de Oficiul Registrului Comertului de pe langa Tribunalul Bucuresti. Organizarea si functionarea Registrului de lobby si de reprezentare a intereselor se aproba prin Hotarare a Guvernului, initiata de Ministerul Justitiei. Societatile de lobby si societatile care angajeaza lobbyisti, precum si lobbyistii si lobbyistii interni, pot exercita activitati de lobby numai de la data inregistrarii in Registrul de lobby.
Parlamentarii care au initiat proiectul sustin ca in societatile democratice, existenta grupurilor de interese este fireasca si legitima.
Initiatorii mai considera ca in combaterea coruptiei, a conflictului ori a traficului de interese, prioritara este actiunea preventiva si nu cea punitiva.
Propunerea legislativa privind transparenta in domeniul lobby-ului si al reprezentarii intereselor a fost inregistrata in Senat, pe 25 septembrie 2018, si a primit raport de admitere, fara amendamente, de la Comisia juridica pe 28 februarie a.c.