Pentru recuperarea prejudiciului în caz de malpraxis medical, partea interesată (sau părțile împreună) se poate adresa unui mediator autorizat în condițiile Legii 192/2006.
În esență, partea care consideră că a fost prejudiciată de un act de malpraxis, pentru o procedură avantajoasă se adresează unui birou de mediator autorizat, despăgubirile în baza poliței putându-se stabili prin procedură amiabilă, prin negociere între pacient/moștenitorii pacientului, asigurat și asigurător.
Voi descrie pe scurt etapele acestei proceduri extrajudiciare:
Înainte de a se demara procedura de mediere propriu-zisă, persoana care se consideră prejudiciată de un act de malpraxis medical se adresează cu o cerere de acoperire a prejudiciului către furnizorul de servicii medicale unde a fost efectuat serviciul medical. În cazul în care persoana prejudiciată este un minor sau un pacient fără discernământ, cererea se face de către reprezentantul legal. Unitatea medicală va înainta societății de asigurări poziția sa față de posibila existență sau inexistență a unui caz de malpraxis și se va organiza cu acordul solicitantului și al asiguratului desemnarea experților care să constate adevărul. În termen de maximum 15 zile de la comunicarea concluziilor raportului experților, societatea de asigurări este obligată să decidă și să comunice părților implicate, acoperirea prejudiciului solicitat, să facă o contraofertă solicitantului sau să respingă motivat cererea de acoperire a prejudiciului.
În cazul în care rezultă cu certitudine răspunderea civilă a asiguratului, se declanșează procedura de mediere care are ca obiect încheierea unei ințelegeri în vederea încasării valorii prejudiciului și stingerea litigiului de malpraxis. Procedura de soluționare nu va dura mai mult de 6 luni de la data înregistrării cererii de mediere, ci doar în cazul în care părțile cer în scris, cu motivare, această prelungire.
După finalizarea procedurii cu acord de mediere, litigiul între unitatea medicală, personalul medical implicat și pacient se consideră stins iar societatea de asigurări este obligată să platească valoarea prejudiciului în maximum 30 de zile. Întreaga procedură este ținută de confidențialitate iar încălcarea acestui principiu al medierii de către una dintre părți, duce la pierderea dreptului de a beneficia de această procedură, partea în cauză putând fi chiar obligată să returneze suma primită în baza înțelegerii amiabile.
Asupra procedurii de mediere într-un caz de malpraxis medical se pot reține următoarele avantaje:
1. Confidențialitate obligatorie – părțile sunt ținute de o clauză de confidențialitate nu doar pe parcursul procedurii de mediere, ci și ulterior închiderii acesteia.
2. Rapiditate maximă – procedura poate dura doar câteva ore (și nu poate depăși maxim 6 luni), cu posibilitate de prelungire doar în cazuri excepționale și prin cerere motivată în scris.
3. Onorarii avantajoase – onorariul mediatorului este net inferior onorariilor specialiștilor implicați într-un proces în instanță.
4. Suport emoțional, psihologic – pe lângă confortul psihologic oferit de către mediator, biroul acestuia colaborează cu psihologi, psihoterapeuți.
4. Evitarea răspunderii penale – prin încheierea acordului de mediere se stinge răspunderea juridică a medicului sau/și a furnizorului de servicii medicale, indiferent de natura ei, dacă fapta de malpraxis a fost săvârșită din culpă.
5. Fără taxe experți – un avantaj foarte mare al acestei proceduri îl reprezintă faptul că onorariile experților nu sunt suportate de persoanele care formulează cererile de despăgubire, ci de către societatea de asigurări . Costul ridicat al acestor expertize, în cele mai multe cazuri, nu poate fi suportat de către victima unei fapte de malpraxis.
6. Medierea are un caracter “facultativ” – persoana interesată de procedura medierii are posibilitatea de a alege între calea judiciară și calea etrajudiciară, dar și dreptul de a părăsi oricând procedura amiabilă și de a se adresa instanței.
Cu toate că suma de bani obtinută de persoana prejudiciată nu este în măsură să acopere vreodată prejudiciul suferit de aceasta, în caz de malpraxis nu ezitați să apelați la un mediator autorizat. Beneficiile sunt net avantajoase apelării la judecată în instanță.
Mediator