Reacția sălii în timpul Summit-ului din 2019 al Romanian Business Leaders când a urcat pe scenă antreprenorul sucevean Ștefan Mandachi spune totul despre momentul critic în care simte că se află mediul de business din România. Deși Mandachi și-a dus mesajul și în vestiarele cluburilor de fotbal sau în sălile de forță, primirea sa în rândul oamenilor de afaceri din România, membri ai celei mai reprezentative organizații patronale și managerial de la noi (RBL) a fost una deosebit de entuziastă. Campania „#șîeu“ a cuprins toată țara, dar există un specific pe care mediul de business l-a recepționat fidel: este pentru prima oară când o acțiune virală de protest față de starea deplorabilă a infrastructurii din România este țintită special pentru antreprenori.
Indiferent de scopul suceveanului – că a vrut să-și facă reclamă propriilor afaceri (cine dintre noi nu vrea să facă asta tot timpul și cu maximă eficiență?), că poate se gândește la o candidatură independentă în politică la un moment dat sau vrea să fie ceea ce astăzi numim „influencer“ –, trebuie să recunoaștem că el a fost atins. Chiar cu succes! Pentru că lovește exact în cele mai mari probleme ale noastre, ca țară: delăsarea și fuga de orice responsabilitate a mediului politic față de lucrurile firești care ar putea să reducă din decalajul uriaș dintre Moldova și celelalte regiuni ale țării.
Ce ar putea face mediul antreprenorial ca să îi „usture“ pe politicienii de la putere? Greva fiscală rămâne o Fata Morgana pentru că, până să ajungă să îi usture pe politicieni, se întoarce imediat împotriva antreprenorilor care rămân imediat cu conturile blocate și nu își mai pot plăti angajații și furnizorii dacă nu își achită dările la stat. De protestat s-a protestat în mod public prin RBL, Coaliția pentru Dezvoltarea României și alte organisme încă de când actuala guvernare a început să schimbe aproape zilnic fiscalitatea și să modifice toate regulile în timpul jocului. PUG 114 este doar punctul culminant într-o epopee care pare să nu mai aibă sfârșit. Spre deosebire de multinaționale, antreprenoriatul românesc nu are posibilitatea de a se reloca imediat și nici nu își dorește asta. Își dorește să aibă succes aici, acasă, iar noi, cei din Moldova, nu ne dorim decât să avem șanse egale cu restul țării de a clădi afaceri pentru noi și angajații noștri acasă.
Mai există un specific al mediului antreprenorial: nu te poți da bătut pentru că a deține o afacere nu e același lucru cu a avea un loc de muncă și a-l schimba atunci când nu te mai simți confortabil cu el. Pe de o parte, pe asta se bazează și guvernanții atunci când impun noi taxe sau le schimbă, pe faptul că nimeni din business-ul românesc nu își dorește neapărat un „exit“ și atunci se va adapta. Pe de altă parte, nici sloganurile „toți sunt la fel“ și „nu avem ce face“ nu mai pot funcționa. Și atunci, trebuie găsite soluții. Una este cea a lui Ștefan Mandachi: un activism deștept care să rezoneze în egală măsură și în rândul antreprenorilor, dar și al tuturor românilor.