MAREA POLUARE, Rablele consilierilor locali și județeni

Exerciţiu de imaginaţie sau nu, Programul Rabla al Primăriei Municipiului Iaşi scoate la iveală o realitate care loveşte în toţi conducătorii auto. Şi aici nu ne referim doar la cetăţeanul de rând care are o maşină înregistrată sub categoria Euro 3 sau non-Euro, ci şi la consilierii locali şi judeţeni care deţin astfel de autoturisme. Conform declaraţiilor de avere, mulţi dintre aleşii locali vor trebui să meargă cu autobuzul sau pe jos pentru că au maşini vechi, cu care nu ar putea să mai circule din anul 2021 în intervalul orar 06.00-22.00.

0
1222

Programul Rabla al Primăriei loveşte și în consilierii cu maşini vechi

Iniţiativa Primăriei Municipiului Iaşi de a elimina din trafic maşinile vechi a pornit din dorinţa de a creşte calitatea vieții în oraș și a stării de sănătate a populației. Astfel, municipalitatea a lansat în mediul online o întreagă dezbatere privind o serie de măsuri de reducere a poluării generate de traficul rutier în oraș. Oamenii şi-au exprimat dezacordul întrucât mulţi dintre cei care deţin maşini sub categoria Euro 3 nu şi-ar putea permite achiziţionarea unui autovehicul mai scump. Care este diferenţa între aceste autoturisme? Legea spune că un autoturism cu cât este fabricat mai recent, va polua mai puţin dar pe o perioadă mai lungă de timp. Propunerea Primăriei Iaşi ar fi ca autoturismele cu normă de poluare sub EURO 3 inclusiv să nu mai circule prin oraș în timpul zilei. Cele cu normă de poluare Euro 4 ar urma să fie interzise circulației pe timpul zilei în oraş din 2021. Aici vorbim de maşinile fabricate începând cu 2005/2006, în cazul celor diesel. Cele Euro 5, fabricate începând cu anul 2009, ar urma să fie interzise din anul 2023. Dacă ar fi să aruncăm o privire pe anunţurile cu vânzări de autoturisme second hand care sunt înregistrate cu Euro 5, constatăm că toate sunt peste 5.000 de euro, bani pe care nu oricine şi i-ar putea permite pentru a cumpăra o maşină. De mașinile EURO 6, al căror preț trece de 6-7.000 de euro, second hand, sau hibrid, puțini ieșeni pot vorbi.

Într-adevăr, Iaşul este cel mai poluat oraş din toată ţara iar acest lucru a fost constatat şi de către Comisia Europeană care intenţionează să taxeze scump municipalitatea dacă nu sunt luate măsuri în acest sens.

„Știu foarte bine că nu sunt măsuri în conformitate cu logica electorală, dar rolul meu ca primar al acestui oraș este să asigur un mediu de viață cât mai sănătos pentru ieșenii de toate vârstele, pentru tânăra generație pentru copiii noștri, astfel încât să își dorească să rămână și să muncească în acest oraș. Îi asigur pe ieșeni că aceste măsuri sunt rezultatul unor studii și analize amănunțite, fiind, de asemenea, bazate atât pe realitatea locală, cât și pe experiența altor comunități din țară și străinătate. Afirm cât se poate de ferm că nu voi accepta niciodată ca populația să se îmbolnăvească doar pentru ca eu să obțin niște voturi în plus. Sănătatea ieșenilor este mult mai importantă decât voturile mele. Celor care încearcă să își facă imagine politică privind indiferenți la bolile ieșenilor cauzate de utilizarea abuzivă a vehiculelor poluante – și ca efect direct al politicilor iresponsabile ale guvernanților care au permis achiziționarea a sute de mii de rable din UE, în condițiile în care în România există două celebre fabrici de autoturisme! – le atrag atenția că își pot dezvolta o carieră politică sănătoasă făcând bine și nu rău celor din jur. Eu le promit cetățenilor din Iași că atâta timp cât voi deține această funcție nu voi pune vreodată nici funcția și nici voturile înaintea sănătății celor pe care am fost ales să-i slujesc cu toată puterea mea”, a declarat primarul Mihai Chirica.    

 

Maşina, la control!

Proiectul a fost aspru criticat de mulţi dintre consilierii locali şi judeţeni, în special de cei care deţin autoturisme mai vechi. Conform datelor din declaraţiile de avere ale consilierilor locali, am constatat că mulţi dintre ei au maşini vechi. Spre exemplu, potrivit declarației de avere, consilierul local PSD, Florin Boca deţine un autoturism Mercedes Vito fabricat în anul 2001 şi unul Infinity FX35 din 2011. Mercedesul Vito are norma de poluare Euro 3. Consilierul afirmă faptul că Proiectul Rabla va fi supus unei atente analize atât din partea aleşilor locali cât şi a membrilor partidului. ”Voi discuta cu colegii mei de la partid şi toate deciziile pe care le luăm trebuie discutate, pentru că cetăţenii ne-au ales pe listele unui partid. Vom analiza să vedem cât de benefică este pentru comunitate această măsură. Din punctul meu de vedere, cel puţin până la Euro 3 cred că e un lucru benefic. Trebuie văzut ce impact va avea cu Euro 4, Euro 5, şi noi, consilierii locali PSD, vom avea un punct de vedere”, a afirmat Florin Boca.

Viceprimarul Radu Botez deţine, conform declaraţiei sale de avere un autoturism Audi din 2004 ce este încadrat la Euro 3 şi unul Opel din 2012, Euro 5. Botez spune că proiectul este la nivel de discuţie în mediul online şi că schimbările legislative nu vor apărea peste noapte.

”Nu vor fi aceste termene şi nu se pune problema ca într-un viitor apropiat, în oraş, să nu poată circula cu Euro 4, de exemplu. Vom porni treptat cu non- Euro şi Euro 2, după aceea Euro 3, şi, după discuţiile cu persoanele care se ocupă de partea de mediu, Euro 4 va intra în discuţie din 2025 şi nu pentru a fi scos ci pentru a se dubla impozitele pentru Euro 4. Ideea a fost să avem o discuţie şi să vedem părerea populaţiei ca un referendum, şi ca o atenţionare pentru persoanele care vor să îşi cumpere maşini în sensul în care să nu mai cumpere rable de non Euro sau Euro 2 şi chiar Euro 3 şi să se gândească de la Euro 4 și 5 în sus”, a declarat viceprimarul Radu Botez.

Gabriel HarabagiuŞi viceprimarul Gabriel Harabagiu deţine două autoturisme marca Nissan. Unul Micra din 2007 – Euro 4 şi unul Nissan Juke din 2017 – Euro 5. Putem observa cu uşurinţă la o simplă analiză a declaraţiilor de avere ale consilierilor PSD că aceştia deţin maşini noi spre deosebire de cei din alte partide. Spre exemplu, consilierul local Călin Scripcariu are două maşini: un Land Rover Discovery din anul 2017 şi un Jaguar F Pace din 2016, cu care va putea circula fără probleme odată cu implementarea noilor restricții stipulate de noul proiect. Nu putem spune acelaşi lucru despre consilierul local PMP Daniel Piftor care deţine un Opel Vectra din 1993 şi un Fiat Linea din 2011, sau consilierul Andrei Postolache care deţine o Honda Accord din anul 2009. Şi consilierul Etienne Ignat are în posesie o maşină marca Dacia Duster din anul 2010. Consilierul local PNL Eduard Boz are o Skoda Fabia din 2009 şi o Toyota RAV 4 din 2011 ambele fiind încadrate Euro 5. Chiar dacă o posibilă schimbare legislativă nu l-ar afecta, consilierul consideră că proiectul nu este realizabil pentru că vine în dezavantajul conducătorilor auto şi că nu ar stopa fenomenul poluării în Iaşi.

”Cetăţenii trebuie să fie informaţi şi Primăria să le ofere un timp de graţie, un răgaz prin care ei să se poată conforma. Îşi vând maşinile, şi le casează, adoptă o anumită conduită, se urcă în autobuz. Dar nu putem aşa de pe azi pe mâine, maşina ta nu mai are nicio valoare. Eu cred că fiecare dintre noi îşi doreşte să aibă o maşină cât mai nouă, cât mai sigură pentru el şi pentru familia sa, şi cât mai puţin poluantă. Până la urmă, ajungem să circulăm cu ceea ce ne permitem. Pentru unii oameni, să le interzici să mai circule cu maşina lor de 1.000-3.000 de euro înseamnă să îi anulezi mobilitatea. Tu, practic, îi îngrădeşti accesul la locul de muncă”, a spus consilierul local PNL, Eduard Boz.

 

Rablele consilierilor judeţeni

Programul de reducere a emisiilor de dioxid de carbon îi va lăsa pe mulţi dintre consilierii judeţeni fără autoturisme. Consilierul judeţean PNL, Petru Avram este unul dintre ei pentru că deţine o maşină BMW 520 din anul 2007, Euro 4. În aceeşi situaţie se află şi Liviu Brătescu care are o maşină Volkswagen Passat din anul 2007, iar Liviu Bulgaru are un autoturism marca Audi A4 din 2003 cu normă de poluare Euro 3. Dacă proiectul va fi implementat, nici consilierul PNL Vasile Cotiugă nu va mai putea circula în Iaşi pentru că are o Skoda Octavia din anul 2002, Euro 3.

”Nici nu se va pune în aplicare, mai mult ca sigur. Este o perdea de fum pentru a mai reduce din acest accent pus pe poluarea din oraş, care nu este un accent pus de adversarii politici ci este pus de organismele internaţionale care au stabilit clar pe baza măsurătorilor că Iaşul este cel mai poluat oraş din România. Nu este un regulament pentru maşinile Euro 2, 3 sau 4 ci un regulament care vrea să scoată traficul greu din centrul oraşului. Tu cumperi 200 de autobuze Euro 5, îţi pui semne de întrebare: unde este adevărul?”, a explicat consilierul Vasile Cotiugă.

Ba, chiar mai mult decât atât, acesta a afirmat că ar folosi mijloacele de transport în comun dacă s-ar respecta programul pentru fiecare traseu în parte.

”Trebuie să înţelegem că nici transportul urban nu este aşa de bine organizat încât să mă determine pe mine, care sunt cetăţean al oraşului, să renunţ la maşină proprie. E un consum destul de mare. Eu, de exemplu, consum pe combustibil 500 de lei, la care se adaugă celelalte costuri. Mi-ar conveni şi mie să ştiu că am maşină din 10 în 10 minute, care mă aduce de acasă la locul de muncă, care oferă condiţii de transport decente”, a mai spus Cotiugă.

Consilierul judeţean PNL Marius Dangă are o maşină Daewoo Nubira din anul 2000, Euro 2, iar consilierul Dorel Lebădă deţine două maşini: un Ford din anul 2002 şi o Honda din 2005, ambele Euro 3. În aceeaşi situaţie se află şi vicepreşedintele Consiliului Judeţean, Victor Chirilă, care deţine un Opel Corsa din 2007, Euro 4, iar Romeo Olteanu un BMW X3 din 2008, tot Euro 4. La polul opus se află consilierii judeţeni din alte partide. Spre exemplu, Mihaela Ivancia din PSD deţine un Nissan din anul 2017 sau Petronela Cîtea, care are un Mercedes 2012 şi o Dacia Duster 2016.

 

Vrem un aer respirabil

Măsura luată de către Primăria Municipiului Iaşi propune în dezbatere publică adoptarea unor măsuri care să diminueze poluarea aerului în oraș cauzată de traficul rutier. La nivelul Iaşului există aproximativ 117.000 de autoturisme care poluează zi de zi oraşul, însă, deputaţii critică aspru propunerea autorităţilor locale.

”Trebuiau să facă şoseaua de centură, să reducă traficul de mărfuri grele, trebuiau să facă perdea forestieră, trebuiau să facă foarte multe lucruri şi, în niciun caz, să umble în buzunarul ieşenilor. După ce rezolvă instituţional aceste probleme, sigur, primarul şi Primăria pot implica oamenii dar în primul rând să îşi facă ei treaba şi apoi să apeleze la oameni”, a declarat deputatul Petru Movilă. Ce uită Movilă să spună e că șoseaua de centură nu stă în pixul primarului, ci al Ministerului Transporturilor, unde parlamentarii ieșeni ar fi trebuit să facă lobby pentru realizarea acestui drum.

Proiectul „Inițiativă-pilot pentru o guvernanță locală integrată de mediu (Pilot-initiative for integrated local environmental governance) – «Our AIR»”, mai prevede ca cei care îşi vor casa maşina să primească suma de 500 de euro. În această situație se regăsesc aproximativ 25.000 de posesori de autovehicule vechi.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments