De curând, Cercul de drept administrativ „I.G. Vântu”, din cadrul Facultății de Drept (Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iași) a deschis seria de conferințe prin dezbaterea ce a avut ca temă „Statutul și rolul primarului în administrația publică locală”.
„Cercul de drept administrativ își propune să fie o platformă de dezbatere a celor mai importante probleme din sfera administrației publice, în special a celor legate de aspectele normative. În acest scop, lucrările cercului sunt deschise profesorilor, cercetătorilor, demnitarilor și funcționarilor din administrația publică, judecătorilor și avocaților de contencios administrativ, studenților, doctoranzilor, precum și tuturor celor interesați de fenomenul administrației publice”, declară lector univ. dr. Dan Constantin Mâță, doctor în drept al Univ. „Al. Ioan Cuza” Iași. Dan Constantin Mâță a fost, de altfel, și moderatorul primei conferințe.
În calitate de invitat al dezbaterii, Primarul Municipiului Iași, Mihai Chirica, a punctat atribuțiile pe care le cere o astfel de funcție, Primarul reprezentând cea mai importantă autoritate a administrației publice locale.
Tot în calitate de specialist în administrație publică, științe administrative și finanțe publice locale a luat cuvântul și Prorectorul Mihaela Onofrei, Ordonator de credite UAIC Iași.
Scopul organizării conferinței a fost de a aborda aspectele practice cu care se întâlnește zi de zi primarul, activități care, de cele mai multe ori, rămân necunoscute cetățenilor.
La finalul conferinței a avut loc o sesiune de întrebări și răspunsuri, menită să conecteze eficient publicul din sală cu „administrația publică locală”.
Stați pe aproape, Cercul de drept administrativ continuă conferințele în următoarea perioadă.
Subliniem o parte din atribuțiile Primarului, dezbătute la conferință:
– asigură respectarea drepturilor și libertăților fundamentale ale cetățenilor, a prevederilor Constituției, precum și punerea în aplicare a legilor, a decretelor Președintelui României, a hotărârilor și ordonanțelor Guvernului.
– asigură aducerea la îndeplinire a hotărârilor consiliul local.
– poate propune consiliului local consultarea populației prin referendum, cu privire la problemele locale de interes deosebit.
– întocmește proiectul bugetului local și contul de încheiere al exercițiului bugetar și le supune spre aprobare consiliului local.
– exercită funcția de ordonator principal de credite.
– verifică, din oficiu sau la cerere, încasarea și cheltuirea sumelor din bugetul local și comunică de îndată consiliului local cele constatate.
– asigură ordinea publică și liniștea locuitorilor, prin intermediul poliției, jandarmeriei, gardienilor publici, pompierilor și unităților de protecție civilă, care au obligația să răspundă solicitărilor sale, în condițiile legii.
– îndrumă și supraveghează activitatea gardienilor publici, conform angajamentelor contractuale.
– asigură repartizarea locuințelor sociale pe baza hotărârii consiliului local.
– asigură întreținerea și reabilitarea drumurilor publice, proprietate a comunei sau a orașului, instalarea semnelor de circulație, desfășurarea normală a traficului rutier și pietonal, în condițiile legii.
– conduce serviciile publice locale, asigură funcționarea serviciilor de stare civilă și de autoritate tutelară, supraveghează realizarea măsurilor de asistență și ajutor social.
– îndeplinește funcția de ofițer de stare civilă.
– emite avizele, acordurile și autorizațiile date în competența sa prin lege.
– propune consiliului local spre aprobare, în condițiile legii, organigrama, statutul de funcții, numărul de personal și regulamentul de organizare și funcționare a aparatului propriu de specialitate.
– răspunde de inventarierea și administrarea bunurilor care aparțin domeniului privat al comunei sau al orașului.
– organizează evidența lucrărilor de construcții din localitate și pune la dispoziție autorităților administrației publice centrale rezultatele acestor evidente.
Maria PADURARU
Mediator/Președinte Asociația
pentru Dialog în Justiție