Paşii activităţii de mediere

0
86

Profesia de mediator este reglementată prin Legea 192 din 2006. Profesia de mediator nu este una juridică, posibilitatea de a deveni mediator autorizat aparţinând persoanei care are studii superioare în orice domeniu.

Exercitarea profesiei de mediator este supusă următoarelor principii fundamentale:

  • Principiul legalității;
  • Principiul profesionalismului;
  • Principiul autonomiei;
  • Principiul libertății;
  • Principiul independenței;
  • Principiul neutralității;
  • Principiul imparțialității;
  • Principiul confidențialității;
  • Principiul păstrării secretului profesional;
  • Principiul răspunderii disciplinare;
  • Principiul adoptării unui comportament loial și civilizat;
  • Principiul nediscriminării;
  • Principiul prevenirii conflictului de interese;
  • Principiul cooperării și al parteneriatului;
  • Principiul responsabilității.

 

Scopul exercitării profesiei de mediator îl constituie sprijinul acordat părților aflate în orice fază a conflictului, în vederea obținerii într-un termen rezonabil, convenit de comun acord de părți și de mediator, a unei soluții reciproc convenabile, eficiente și durabile.

 

Desfășurarea activității de mediere se face conform următorului plan de acţiune:

  1. Părțile se prezintă la mediator din inițiativa lor, în urma trimiterii ori recomandării medierii de către instanță, poliție, procuror, alte organe jurisdicționale sau în urma invitației trimise de mediator la solicitarea uneia dintre părți.

 

  1. În procedura prealabilă încheierii contractului de mediere se respectă următorii pași:
  • informarea părților privind medierea și avantajele acesteia în vederea acceptării medierii;
  • invitarea părților la mediere;
  • încheierea contractului de mediere/certificat de informare/proces verbal.

 

  1. În situația în care la mediator se prezintă ambele părți, mediatorul analizează și identifică natura conflictului din expunerea părților implicate, informează părțile cu privire la mediere și avantajele acesteia raportat la cazul concret al părților, în vederea acceptării medierii și încheie contractul de mediere sau după caz eliberează certificatul de informare în situația când cel puțin o parte nu dorește să semneze contractul de mediere.

 

  1. În situația în care la mediator se prezintă o singură parte care solicită demararea unui proces de mediere, se are în vedere următorul parcurs: mediatorul încheie în condițiile art. 43 din Lege un contract de pregătire a procesului de mediere prin care mediatorul este mandatat de solicitant să trimită o invitație și să facă orice diligență legală pe care o consideră necesară pentru invitarea și eventual acceptarea medierii de către celelalte părți; mediatorul analizează și identifică natura conflictului din expunerea ambelor (tuturor) părți/lor implicate. În baza analizării conflictului, mediatorul informează toate părțile privind medierea și avantajele medierii raportate la cazul concret al părților, în vederea acceptării medierii și încheierea contractului de mediere.

 

  1. În situația în care una dintre părți nu răspunde invitației la mediere, mediatorul întocmește cu partea prezentă un proces-verbal în care expune demersurile efectuate și eventual motivul invocat de partea absentă.

 

  1. Activitatea de mediere propriu-zisă, presupune utilizarea de către mediator a unor metode și tehnici specifice profesiei, de comunicare și negociere precum și redactarea documentelor specifice procedurii de mediere, transmiterea documentelor către instanța de judecată, parchet, poliție și alte autorități, potrivit prevederilor legale, arhivarea documentelor specifice în cadrul formei de exercitare a profesiei.

 

  1. Pentru activitatea desfășurata de mediator, acesta are dreptul la plata unui onorariu stabilit prin negociere cu părțile, precum și la restituirea cheltuielilor ocazionate de mediere.

 

  1. Onorariul trebuie să fie rezonabil și să țină cont de natura și de obiectul conflictului.

 

  1. Pentru activitatea de informare și consiliere a părților cu privire la procedura medierii și avantajele acesteia, îndeplinită potrivit legii anterior începerii procesului de mediere, în condițiile reglementate de art. 26 alin. (3) din Lege, mediatorul nu poate pretinde onorariu.

 

  1. Mediatorul ține evidența contabilă și declară veniturile în conformitate cu prevederile legale.

 

Dacă vă doriţi să practicaţi profesia de mediator autorizat, urmaţi un curs de formare în mediere.

Condițiile îndeplinite de către o persoană pentru a dobândi calitatea de mediator sunt:

  • are capacitate deplină de exercițiu;
  • are studii superioare;
  • are o vechime în muncă de cel puțin 3 ani;
  • este aptă, din punct de vedere medical, pentru exercitarea acestei activități;
  • se bucură de o bună reputație și nu a fost condamnată definitiv pentru săvârșirea unei infracțiuni de natură să aducă atingere prestigiului profesiei;
  • a absolvit cursurile pentru formarea mediatorilor și a promovat examenul de evaluare sau un program postuniversitar de nivel master în domeniu, acreditat conform legii și avizat de Consiliu, în condițiile legii și ale Standardului de formare a mediatorului;
  • a fost autorizată ca mediator, în condițiile legii și prezentului statut.

Profesia de mediator se exercită numai de către mediatorii autorizați, care constituie Corpul Profesional al Mediatorilor din România, înscriși în Tabloul Mediatorilor, la secțiunea „activi”.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments