Strategii avem, dar unde sunt vizitatorii Iașului?

La sfârșitul verii, atunci când se apropie de final sezonul estival și al concediilor, putem cel mai bine să facem o analiză a dezvoltării turismului la Iași. Sigur, ieșenii se mândresc cu istoria Iașului – ”Orașul celor trei uniri”, ”Capitala istorică a României”, ”Oraș regal”, ”Capitală de Război”, ”Orașul Marilor Iubiri” și multe alte apelative cu care încearcă cu toată forța cuvintelor liderii locali să acopere lipsa de viziune pentru atragerea turiștilor la Iași. Și concluzia o facem în baza cifrelor, or, în acești ani, Iașul încă n-a reușit să ajungă pe deplin la numărul de înnoptări pe care le aveau turiștii în zonă în 1990.

0
145

În primele cinci luni ale anului 2019, la Iași au fost 122.690 de turiști, care au petrecut în total 204.873 de nopți în hoteluri și pensiuni. Asta înseamnă că, în medie, un turist ajuns la Iași a petrecut aici mai puțin de două nopți, durata medie a unei șederi fiind de doar 1,6 zile. Recunoaștem, numărul sosirilor s-a majorat cu 3,8% față de anul 2018, iar cel al nopților petrecute la Iași cu 5,5%. Ultimele cifre pe care le găsim arată că în 2017, la Iași au ajuns 321,4 mii de turiști, care au petrecut în total 548,6 mii de nopți în vizită. Totuși, datele arată jalnic pentru că nu reușesc să depășească numărul record de înnoptări petrecute în Iași în 1990, atunci când erau inregistrate 549,5 de zile petrecute în Iași de către vizitatori. Dacă e să comparăm cu Clujul, atunci acesta deja în 2016 a înregistrat aproape jumătate de milion de turiști anual, iar numărul de înnoptări al acestora ajunge la un milion.

În Iași, conform cifrelor prezentate de Institutul Judeţean de Statistica Iași existau 85 de structuri de primire turistică în 2017, dintre care 30 sunt hotele, restul fiind pensiuni turistice, pensiuni agroturistice, vile tursitice, hosteluri și moteluri. Dacă ați fi turist și v-ați dori un sejur pentru două persoane cu două nopți de cazare în Iași, atunci, conform booking.com, ați trebui să scoateți din buzunar 245 de lei pentru un hotel de trei stele și suma ar crește la aproape 1.000 de lei pentru un hotel de patru sau cinci stele cu mic dejun inclus. De altfel, booking.com ne arată că, pentru un weekend în septembrie am putea alege din cel mult 119 propietăți de cazare pentru a petrece timpul la Iași. În comparație, în aceiași perioadă Clujul are peste 300 de proprietăți, iar prețurile de cazare încep la preţuri sub 200 de lei pentru un hotel de trei stele, iar pentru cinci stele ai de ales între camere care încep de la 1.000 până la 1.500 de lei pentru două nopți de cazare cu mic dejun inclus.

O căutare de sejur la Timișoara ne arată că putem alege dintre 265 de locuri pentru cazare. Și aici două nopți de cazare la un hotel de trei stele ne costă 200 de lei, iar pentru cinci stele prețurile sunt comparabile cu oferta de la Iași, ceea ce înseamnă aproximativ 1.000 de lei pentru două noți de cazare. Sibiul, pentru sejururi în septembrie, are 581 de locuri de cazare.

Strategie este. Unde sunt turiștii?!

La nivelul municipiului Iași există o strategie de dezvoltare a turismului adoptată de Consiliul Local în 2018, un document ce ar trebui să transforme Iașul la capitolul turism până în 2030. Strategia de dezvoltare a turismului spune că Iașul ar trebui să devină o destinație turistică ”animată, dinamică și experiențială”. Să atragă turiști din generația Y – cei născuți în perioada 1980-2000. Însă, dacă privim șirul de evenimente din această vară, atunci Iașul a oferit pe ici pe colo câteva festivaluri locale, evenimente dedicate diasporei în weekend-ul lunii august și intrări la muzeele deja consacrate. Evenimente dinamice, animate și experiențe locale care să atragă turiștii în acest an în municipiu nu au fost, ori, pentru a oferi asemenea evenimente ar trebui parcuri de aventuri, mai multe străzi de promenadă cu activități sau trasee pentru cicliști. De altfel, unicul festival cu potențial mare de a atrage turiștii este festivalul de la finalul verii, Afterhills.

O altă tendință actuală de promovare a turismului descrisă în strategia de dezvoltare a turismului în municipiul Iași este promovarea gastronomiei locale. Dacă e să analizăm lista de restaurante de pe aplicația ”TripAdvisor”, una din cele mai populare aplicații utilizate de turiști pentru a găsi restaurante în timpul călătoriilor, atunci cel mai bine cotat restaurant ieșean este ”Toujours”, un restaurant cu bucătărie europeană și internațională, al doilea cel mai bine plasat restaurant este ”Vivo Fusion Food Bar”, un local specializat pe burgeri, iar al treilea este restaurantul ”InnItalia – La cassa di Romeo e Giulietta”, un local cu bucătărie italiană. Și, din păcate, nici unul din cele trei restaurante nu este specializat pe bucătărie locală.

Trebuie să menționăm că, din păcate, booking.com, principalul site unde pot fi căutate cazări pentru un sejur la Iași, enumeră cu totul alte motivele pentru a vizita Iașul decât cele pe care și le-ar dori municipalitatea să le vadă turiștii atunci când ajung la Iași. Pentru a convinge turiștii că merită să viziteze Iașul, booking.com arată următoarele trei motive: culturăistorie și plimbări în oraș.

O asociație de managment a destinațiilor turistice din Iași

În iulie, la ultima ședință de Consiliu Local, consilierii au decis să instituie la nivelul municipiului o asociație care are ca principal scop ”creșterea competitivității destinației Iași în sistemul turistic national și est – european”. Asociaţia „DESTINATION IASI” are ca fondatori primăria municipiului Iași, Universitatea A.I.Cuza, dar și Agenția de Incoming Rolandia. Sursele de venit ale asociației urmează a fi contribuţiile asociaţilor la formarea patrimoniului inițial, aici primăria Iași a venit cu o contribuție inițială de 1.500 de lei, cotizaţiile anuale ale asociaţilor, taxa hotelieră de oraș, dobânzile rezultate din plasarea sumelor disponibile, donaţii și sponsorizări.

La nivelul județului nu există strategie de turism

Un document la nivelul județului Iași care ar trasa liniile de dezvoltare ale turismului nu există. Câteva cunvinte însă despre sectorul turismului am găsit în Strategia de dezvoltare socio-economică a județului Iași, unde se vede că cifrele din turism au o contribuție limitată. Însă, trebuie să recunoaștem că aici sunt date statistice învechite. ”Doar 1,92% din cifra de afaceri generată la nivel de județ în anul 2012 provenea din activității de tip HORECA și activitatea tur-operatorilor. De asemenea, doar 4,82% din populația activă lucrează în acestor sector”, arată strategia de dezvoltare socio-economică a județului Iași. Tot aici, experții Consiliului Județean văd potențialul touristic al Iașului doar în ”dezvoltarea serviciilor de turism de nișă și agrement”, amintind de ”relieful deluros și viile care amintesc de peisajele Toscanei, bogăția de edificii istorice și culturale, precum și orașul Iași, un monument în sine, constituie tot atâtea atuuri pentru atragerea turiștilor.”

Totuși, o tentativă de a propune crearea unei asociații județene ce s-ar ocupa de dezvoltarea turismului la Iași a fost respinsă de majoritatea consilierilor chiar în august, la ultima ședință a Consiliului Județean, pentru că acesta a fost propus de grupul PNL. Asociația ”Visit Iași Convention Bureau” urma să atragă evenimente majore internaționale la Iași pentru a crește importanța turistică a Iașului, dar înființarea acesteia s-a amânat pentru un termen nedeterminat.

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments