Universitatea „Alexandru Ioan Cuza” din Iaşi, prin Facultatea de Drept, a organizat în data de 10 și 11 septembrie 2019, seminarul de formare în vederea dezvoltării capacităţii profesionale şi abilităţilor necesare pentru acordarea asistenţei şi/sau consilierii juridice a persoanelor din grupurile vulnerabile în litigiile sau conflictele pe care le au cu autorităţile administraţiei publice sau cu instituţiile din sistemul judiciar, organizat în cadrul proiectului „Servicii de consiliere juridică pentru victime ale unor abuzuri sau nereguli din administraţie şi justiţie”, cofinanţat din Fondul Social European, prin Programul Operaţional Capacitate Administrativă 2014–2020, alături de Universitatea de Vest Timişoara, Universitatea „Lucian Blaga” din Sibiu, Universitatea din Craiova, Universitatea „Babeş-Bolyai” din Cluj-Napoca şi Universitatea din Bucureşti, parteneriat coordonat de Tansparency International Romania- Asociaţia Română pentru Transparenţă (beneficiar).
Participarea a fost gratuită iar participanţii au primit diplome care au atestat prezenţa la eveniment.
Seminarul din data de 10 septembrie a fost structurat astfel:
- REZOLVAREA ALTERNATIVĂ A LITIGIILOR DE NATURĂ ADMINISTRATIVĂ.Scopul evenimentului a fost structurat pe mai multe segmente:
a) Controlul cetățenilor asupra activității administrației publice – forme, conținut și consecințe juridice.
- b) Recursul administrativ – instrument alternativ de soluționare a litigiilor generate de activitatea administrației publice.
Moderator al evenimentului a fost lector univ. dr. Alina Mirabela GENTIMIR iar speakeri au fost: Daniel-George MEREUŢĂ (cu tema „Prezentarea generală a proiectului, a activităţilor anterioare şi a rezultatelor estimate” și lect. univ. dr. Carmen MOLDOVAN (cu tema „Prezentarea activităţii – Centrului de documentare şi asistenţă juridică – Iaşi. Modalităţi de sesizare”).
- ASPECTE GENERALE PRIVIND CONTROLUL ASUPRA ACTIVITĂŢII ADMINISTRATIVE. Speaker a fost lector dr. Dan-Constantin MÂŢĂ, cu tema „Noţiunea de control. Modalităţile şi formele controlului”.
- CONTROLUL CETĂȚENILOR ASUPRA ACTIVITĂȚII ADMINISTRAȚIEI PUBLICE – FORME. CONȚINUT. CONSECINȚE JURIDICE, în cadrul căruia lector univ. dr. Dan-Constantin MÂŢĂ a punctat urmăroarele aspecte: ”Petiţia. Accesul liber şi neîngrădit la informaţiile de interes public. Transparenţa decizională în administraţia publică. Analiză studii de caz. Discuţii interactive/consultarea participanţilor cu privire la tematica abordată”.
În data de 11 septembrie a avut loc al doilea seminar, care a aprofundat aspectele:
- „RECURSUL ADMINISTRATIV – INSTRUMENT ALTERNATIV DE SOLUȚIONARE A LITIGIILOR GENERATE DE ACTIVITATEA ADMINISTRAȚIEI PUBLICE”.
Pe parcursul acestui eveniment, lector univ. dr. Dan-Constantin MÂŢĂ a punctat următoarele aspecte: „Controlul administrativ. Recursul ierarhic. Recursul graţios.”
La final au avut loc discuţii interactive/consultarea participanţilor cu privire la tematica abordată.
- RECURSUL ADMINISTRATIV – INSTRUMENT ALTERNATIV DE SOLUȚIONARE A LITIGIILOR GENERATE DE ACTIVITATEA ADMINISTRAȚIEI PUBLICE.
Lector univ. dr. Dan-Constantin MÂŢĂ a aprofundat aspectele care fac referire la „Plângerea administrativă prealabilă –condiţie de admisibilitate a acţiunii în contecios administrativ. Analiză – studii de caz.”
Au urmat discuţii interactive/consultarea participanţilor cu privire la tematica abordată.
Sesiunea a fost dedicată egalității de șanse şi dezvoltării durabile în funcționarea centrelor de documentare și asistență juridică.
La aceasta sesiune s-au putut înscrie persoanele cu studii juridice din cadrul instituţiilor din sistemul judiciar şi personal din instituţii din cadrul administraţiei publice locale şi/sau centrale, cu precădere personal cu atribuţii în legătură cu activitatea sistemului judiciar.
***
Informații despre proiect:
Codul proiectului: SIPOCA377, Cod MySMIS: 2014+111830
Dată de începere: 16 iulie 2018.
Dată finalizare: 15 noiembrie 2019
Beneficiar: Asociația Română pentru Transparență
Valoarea totală a proiectului este de 6.645.492,33 lei, din care valoarea cofinanţării asigurate de Uniunea Europeană şi a finanţării naţionale este de 5.525.318,40 lei.
Obiectivul general al proiectului este creşterea accesului la justiţie pentru cetaţenii, în special pentru cei aparţinând grupurilor vulnerabile, care sunt victime ale unor disfuncționalități din administraţia publică şi sistemul judiciar, prin crearea şi operaţionalizarea unei reţele de centre de documentare şi asistenţă.
Rezultatele așteptate la finalul implementării proiectului: Consiliere cetățeni, formare de specialiști în domeniul asistenței persoanelor din grupurile vulnerabile, grad crescut de acces la justiţie prin oferirea de servicii suport.
Pentru informații detaliate despre celelalte programe cofinanțate de Uniunea Europeană, vă invităm să vizitați www.fonduri-ue.ro și site-ul web al Programului Operațional Capacitate Administrativă www.poca.ro.
Mediator