Primăriile din județ riscă să intre în faliment din cauza taxelor pentru gunoi!

Chiar dacă există o hotărâre de Consiliul Județean din această săptămână în care consilierii l-au mandatat pe Romeo Olteanu, reprezentantul județean în Asociatia de Dezvoltare Intercomunitara pentru Salubritate Iași, să voteze la adunarea generală ADIS modificarea tarifului de colectare și transport a deșeurilor menajere, Maricel Popa și Romeo Vatra spun că nu va fi o majorare de tarif pentru consumatorul final. De cealaltă parte, primarii sunt nemulțumiți de cum este organizată colectarea gunoiului în județ și că noile tarifele sunt puse în cârca bugetelor locale. 7 EST a încercat să afle cine totuși minte: primarii sau consilierii județeni?!

0
940

La ultima ședință de Consiliu Județean a fost aprobat mandatul lui Romeo Olteanu în cadrul AGA ADIS Iași pentru a majora tariful de colectare și transport a deșeurilor menajere. Astfel, tariful pentru o tonă de deșeu menajer ce urmează să fie achitat de către primăriile din județ urmează să crească de la 168 de lei la 176 de lei. Se mărește și tariful de colectare și tratare a deșeurilor rezultate din construcții și demolări. Dacă până acum se achita circa 25 de lei, CJ propune ca acesta să crească peste 29 de lei pentru tona de deșeuri din construcții. Aceste tarife majorate nu includ și taxa pe valoarea adăugată care este de 19% pe care tot primăriile locale o achită.

Întrebați de 7 EST cum explică această necesitate de majorare a tarifelor pentru colectarea gunoiului menajer și a gunoiului rezultat din construcții, atât Maricel Popa, cât și consilierul județean PNL Romeo Vatră au bâlbâit răspunsul, fără a explica votul dat în consiliul județean.

”Noi am dat un vot reprezentantului CJ pentru adunarea generală a ADIS să voteze și să expună proiectul că dacă operatorul selectează gunoiul menajer reciclabil să nu plătească. Atât primarii, dacă sunt implicați și separă gunoiul menajer, gunoiul din construcții față de gunoiul reciclabil atunci li se dau banii înapoi. Deci automat costurile pentru gunoiul menajer vor fi mult mai mici. Mai este o problemă care a apărut în zona metropolitană. Acolo primarii au hotărât acum 5-6 ani să intre în zona metropolitană și să aibă o cantitate de gunoi menajer ca cei din municipiul Iași, care este imposibil, este mult mai puțin gunoi menajer”, ne-a spus președintele CJ Iași Maricel Popa.

 

Romeo Vatră, liderul grupului PNL în CJ Iași susține că tariful chiar a scăzut. ”Tariful a scăzut într-o cantitate infimă să zic așa, cu 11 bani. Ceea ce este important este că am aprobat și un tarif pentru deșeurile rezultate în urma construcțiilor. Și pentru deșeurile reciclabile, aceste costuri pe care le plăteau primăriile până acum, vor fi acoperite din fondurile care vor fi colectate la nivel național de la producătorii care produc aceste deșeuri reciclabile. Este o veste bună pentru primării că le vor scădea costurile pentru aceste servicii de salubritate și nu cu o sumă infimă, ci dimpotrivă pentru tot ceea ce înseamnă deșeuri reciclabile primăriile nu vor mai plăti. Am cerut să găsim o soluție ca aceste deșeuri reciclabile să nu mai fie adunate în acele centre de colectare selectivă care sunt într-un număr limitat pe raza unui sat, ci să se găsească o soluție ca să fie ridicate de la poarta consumatorului”, a declarat Romeo Vatră pentru 7 EST.

 

Tariful crește pentru primării, nu și taxele deja anunțate pentru consumatori

Totuși, proiectul votat în CJ arată că tarifele cresc, însă e adevărat că acestea nu cresc și pentru consumatorii finali. Primarii din județ ne-au explicat că ADIS le-a trimis cele trei tarife pe care le-a aprobat pentru consumatorul final. Astfel, primarul comunei Dobrovăț ne-a spus că în imediata apropiere a municipiului, în comune precum Tomești, Miroslava, Ciurea, Rediu, Aroneanu și Holboca ADIS a stabilit taxa de nouă lei de persoană. Pentru celelalte comune din județ asociația a pus o taxă de 2,1 lei pentru persoană dacă vin o dată la două săptămâni, 4,2 lei de persoană dacă vin o dată pe săptămână.

 

Primarii din județ sunt nemulțumiți de tarifele la gunoi

Totuși, primarii din județ sunt nemulțumiți de noile modificări și spun că această diferență de tarif urmează a fi achitată direct de primării, care și așa plătesc foarte mult pentru serviciile de colectare, transport și depozitare a gunoiului menajer. Chiar dacă la prima vedere aceste tarife par a nu fi mari, totuși primarii spun că le vine foarte greu să colecteze aceste taxe, iar pentru a acoperi diferența pentru serviciile de colectare, transport și depozitare a gunoiului sunt nevoiți să ia bani din bugetul local.

Primarul comunei Dobrovăț spune că situația este una foarte complexă legată de tariful pentru gunoi, pentru că dacă consumatorul final achită un tarif fix, atunci primăriile achită companiei de colectare și transportare a gunoiului tarife diferențiate pentru gunoiul menajer, gunoiul din construcții și gunoiul pentru colectarea selectivă. Cel mai mult au fost taxați până acum tocmai pentru gunoiul reciclat.

”De abia acum, după ce am sesizat noi au schimbat modul de încasare a taxei pe reciclabile. Dacă vă uitați în hotărâre este o taxă enormă de 846 de lei, iar noi cei care până în momentul de față am reciclat responsabil, am luat și ne-am străduit împreună cu oamenii să reciclăm și să nu aruncăm tot la grămadă am fost practic sancționați. Pe tot ce am predat noi până acum, deși în discuția pe care am avut-o noi în etapele inițiale că aceste reciclabile nu vor costa nici un leu, ne-am trezit că ni le-au facturat la preț de trei ori mai mari decât deșeurile menajere. Cu alte cuvinte, ar fi fost mai convenabil să nu muncesc deloc, să amestec reciclabile cu menajerele și mă costa mai puțin. Tot ce am predat eu reciclat, și sunt pe locul doi în județ la activitatea aceasta, acum trebuie să plătesc de câteva ori mai scump decât dacă n-aș și făcut nimic. De abia acum au schimbat în urma scandalului pe care l-am făcut noi primarii. Din iunie și până acum însă suntem buni de plată. Dacă aș fi dat reciclabile astea la o firmă privată care venea să le ridice nu îmi dădeau mulți bani pe dânsele, dar nici nu mă puneau să plătesc. N-am de ales, pe principiul de constituire a acestei asociații suntem buni de plată noi primăriile. E vorba de vreo patru-cinci mii de lei, dar dincolo de asta nu e vorba de suma în sine, dar că nu e normal așa. Dacă predai reciclabile ți se dau bani, eu am adunat reciclabile și trebuie să plătesc. Și nu eu doar, ci toate primăriile. Eu am cinci mii de lei, dar câte primării sunt în Iași? Iese o sumă rotundă și frumușică!”, ne-a povestit nemulțumit de situație primarul de la Dobrovăț, Cătălin Martinuș.

 

Primăriile din județ riscă să intra în faliment din cauza gunoiului

Totodată, primarii susțin că taxa pentru consumatorii finali nu acoperă tariful pe care aceștia îl achită pentru o tonă de gunoi ridicată din comună. Iar dacă situația va continua așa, atunci primăriile riscă să dea faliment tocmai din cauza gunoiului.

”Acestă modalitate de a taxa și unii dintre noi am cerut să se facă pe cantitatea predată, ca fiecare cetățean cât aruncă, atât să plătească. Am cerut o soluție ca să devină și cetățeanul responsabil pentru că dacă iei aceiași taxă și o pui fiecăruia: și la acel care îți aduce cinci saci de mizerie și ce mătură el prin curte, și aceiași taxă o iei și de la o persoană care reciclează, care predă doar un sac, atunci încurajezi pe acei care aruncă toate mizeriile. În al doilea rând, nu știu cum au calculat taxele pentru că ele în fapt nu acoperă niciun sfert din gunoiul care se predă. Ei au stabilit taxele în raport cu numărul de preluări și sunt arbitrare: 2,1 lei de persoană dacă vine o dată la două săptămâni, 4,2 lei de persoană dacă vine în fiecare săptămână. Dacă noi calculăm la taxa 4,2 lei de persoană și luăm o familie medie de trei persoane, vedeți că familia respectivă plătește 12,6 lei pe lună. Dacă luăm și calculăm o greutate medie de tomberon de circa 25 de kg, deși cu siguranță e mai mare că mai sunt și sacii de pe lângă tomberon, iar la patru predări pe lună înseamnă o sută de kg. Iar la patru sute și tona de gunoi pe lună, că nu e doar taxa de la ADIS și TVA, dar mai este și taxa de depozitare la Salubris care e aproape tot atât. Per total tona de gunoi ajunge 400 de lei aproape. Ori la o sută de kg de gunoi predate înseamnă 40 de lei pe lună. Deci încasăm de la cetățeni 12,6 lei pe lună, iar plătim taxe în realitate 40 de lei pe lună pentru o familie. Cât o să poată să suporte primăriile chestiile astea? Până o să dea faliment mai devreme sau mai târziu. Eu acopăr lunar în jur de 6.000 de lei pentru această diferență de tarif. Iar anual aceasta ar însemna până la 100.000 de lei pe an, iar această sumă pentru o primărie este enormă”, spune primarul comunei Dobrovăț.

Situația este îndeajuns de gravă și pentru comuna Rediu, iar primarul spune că așa nu se mai poate continua. Acum locuitorii din Rediu plătesc 9 lei de persoană pe lună pentru colectarea gunoiului.

”Ceea ce se face acum cu gunoiul menajer nu se face față cu prețul care este. Datorită faptului că Salubris te taxează pentru depozitare, Girexim te taxează pentru ridicarea gunoiului și atunci primăriile au să plătească din bugetele locale. Normal și legal era ca Girexim și ADIS să încheie contract individual cu fiecare în parte, să-și ia banii așa cum își ia EON-ul, nu să le dăm noi banii din bugetul propriu. Nu mi se pare normal. Majorarea aceasta de tarif la tona de gunoi menajer este o catastrofă pentru bugetele locale. Nu știu, trebuie găsită o soluție ori e Girexim, ori e ADIS, ori e Salubris. Ne taxează toți o dată, nu este posibil așa ceva. Nu sunt bani. Dacă am bani de la oameni atunci achit, dacă nu am colectat tariful de la ei atunci achit din bugetul local și apoi să încasez de la oameni. Am făcut un calcul câți abonați am. La Rediu am în jur de 2.200 – 2.500 de abonați. Dar locuitori sunt mult mai mulți și mulți n-au declarat că trăiesc trei sau patru persoane. Mulți au declarat că trăiesc două persoane. Cine să-i verifice? E dezastru cu gunoiul!”, spune primarul Vasile Haidău de la Rediu.

Lunar, primăria Rediu achită 60.000 – 70.000 de lei doar pentru gunoi. Primarul crede însă că dacă se ridică tariful atunci suma va crește până în 80.000-100.000 de lei, iar această sumă este una enormă pentru bugetul local.

 

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments