Totul pentru Arte. Doi reputați profesori își disputa funcția de rector ! Doru Albu vs Aurelian Bălăiță

Pe data de 6 februarie, la Universitatea de Arte George Enescu din Iași vor avea loc alegeri pentru funcția de rector al prestigioasei instituții de învățământ superior. Doi reputați profesori își dispută prima funcție în universitate. Este vorba despre profesorul Aurelian Bălăiță de la Facultatea de Teatru si despre profesorul Doru Albu, de la Facultatea de Interpretare, Compoziție și Studii Muzicale Teoretice.

0
2631

Prof.univ. dr. Aurelian Bălăiță: ”Sunt omul potrivit pentru ceea ce are nevoie acum universitatea: consolidare, dezvoltare, echilibru”.

Prof.univ. Doru Albu: ”UNAGE este singura universitate din țară care îngemănează sub aceeași cupolă cele trei domenii ale artei: muzica, teatrul și artele vizuale. Acest fapt oferă posibilitatea realizării unor activități artistice interdisciplinare și transdisciplinare”.

  1. Care sunt motivele pentru care candidați la funcția de rector al Universității de Arte George Enescu?

Prof.univ. dr. Aurelian Bălăiță: Cred că sunt omul potrivit pentru ceea ce are nevoie acum universitatea: consolidare, dezvoltare, echilibru. Ar fi normal ca acum, domeniul Teatru, (după ce Muzica și Artele vizuale au beneficiat de acest lucru), să aibă reprezentare la nivel de rector, ca o urmare firească a drumului de dezvoltare în care sunt și eu implicat. Și sunt convins că pot reprezenta universitatea în coordonatele ei firești de valoare și demnitate. Sunt încurajat pentru asta de mulți colegi din cele trei facultăți și din administrație.

Prof.univ. Doru Albu: Am fost determinat să candidez la funcția de rector datorită unor insistențe ale colegilor, dar și a unui sentiment de datorie morală pentru instituția care m-a format și mi-a asigurat cadrul pentru a deveni ceea ce sunt. Totodată, experiența mea managerială de 23 de ani în învățământ în ipostază de director de liceu, prorector – două mandate – și președinte al Senatului, îmi permite să cunosc realitățile din universitate și să-mi exprim recunoștința și pasiunea pentru Universitatea Națională de Arte „George Enescu”.

 

  1. Enumerați primele trei acțiuni pe care le veți demara în calitate de rector.

Prof.univ. dr. Aurelian Bălăiță: Primele acțiuni vor fi legate de organizarea de consultări:

  • Convocarea Senatului nou ales pentru declanșarea elaborării noului plan strategic al universității;
  • Consultarea Senatului pentru alcătuirea echipei de prorectori;
  • Consultarea cu fiecare departament și compartiment în parte pentru o diagnoză corectă a problemelor, prevenirea riscurilor, găsirea de soluții și promovarea proiectelor în derulare și a celor noi.

Prof.univ. Doru Albu: Citeam nu demult cartea Mentalitatea deschisă, editată la Institutul Arbinger. Mi-a atras atenția un dialog, în care se discuta despre trăsăturile unui lider de succes. Răspunsul a uimit interlocutorul: „Smerenia. Este virtutea care te face să vezi dincolo de tine, să surprinzi capacitatea și abilitățile reale ale colegilor”. De aceea, printre primele acțiuni pe care le voi demara, ar fi:

  1. Voi organiza câte o întâlnire, cu colegii din cele 7 departamente ale UNAGE și apoi cu cadrele didactice auxiliare și cele administrative. Vreau să purtăm un dialog colegial, sincer și să le solicit opiniile, în ideea de a găsi, de comun acord, modalități de eficientizare și optimizare a activităților din structurile în care își desfășoară activitatea, de punere în aplicare a planului managerial. În acest mod, vor fi responsabilizați și consider că își vor desfășura activitatea într-o atmosferă lucrativă și cu eficiență maximă. Prin aceasta, doresc ca, într-un viitor nu prea îndepărtat, fiecare persoană din universitate să nu fie interesată doar de pătrățica proprie, ci de întregul
  2. Vom elabora/modifica regulamentele, metodologiile și procedurile, conform cu cadrul legislativ național, care să permită și să susțină obiectivele din planul managerial.
  3. Vom demara, cu aprobarea senatului, înființarea unui Birou de proiecte artistice și de cercetare, deservit de trei angajați cercetători, câte unul pentru fiecare din cele trei domenii, pentru elaborarea și implementarea proiectelor, care să ne permită absorbția unor fonduri structurale, necesare în dezvoltarea instituțională și în reabilitarea unor spații de învățământ.

 

  1. Care credeți că sunt, în acest moment, atuurile Universității de Arte George Enescu?

Prof.univ. dr. Aurelian Bălăiță: Universitatea Națională de Arte „George Enescu” este singura universitate de rang Național din țară, în afara celor din București; este singura care acoperă marile domenii artistice într-o structură clară, echilibrată: muzică, teatru, arte vizuale; este din ce în ce mai bine cotată în clasamentele internaționale pe universități și programe; este situată în Capitala istorică și culturală a României, deci poate valorifica o arie largă de oportunități locale și regionale. Are personal academic de elită și o ofertă de programe de educație flexibilă, renumite pe plan național și internațional.

Prof.univ. Doru Albu: În primul rând, UNAGE este singura universitate din țară care îngemănează sub aceeași cupolă cele trei domenii ale artei: muzica, teatrul și artele vizuale. Acest fapt oferă posibilitatea realizării unor activități artistice interdisciplinare și transdisciplinare. Apoi, avem un trecut cu rădăcini pornite de la George Enescu, Matei Millo, Gh. Panaiteanu-Bardasare, suntem prima instituție de învățământ artistic din țară, care anul acesta aniversează 160 de ani. La acestea aș putea adăuga:

  • existenţa unor programe de studii cerute pe piaţa muncii, interesul manifestat din partea liderilor locali şi regionali în susţinerea învăţământului superior de artă şi în promovarea culturii româneşti, dezvoltarea industriilor creative în cadrul cărora absolvenţii UNAGE îşi pot găsi locuri de muncă în concordanţă cu pregătirea şi competenţele de care dispun;
  • corp profesoral de valoare certă, cu cadre didactice consacrate, cu experiență, armonios îmbinate cu ambițiile, ideile novative și efervescența creatoare a cadrelor didactice tinere;
  • politicile naţionale de deschidere către comunităţile de români din afara graniţelor, în special către cei din Republica Moldova şi Ucraina, prin care se poate creşte numărul celor care doresc să studieze la UNAGE;
  • dezvoltarea programelor Erasmus+, prin care UNAGE a dobândit vizibilitate internațională

 

  1. Cum veți promova facultățile, în așa fel încât absolvenții să aibă posibilitatea să își construiască un viitor cât mai bun?

Prof.univ. dr. Aurelian Bălăiță: Sunt câteva direcții: o mai bună prezență în mass-media privind oferta educațională, promovarea rezultatelor cercetării și creației artistice a studenților și cadrelor didactice; deschiderea de noi programe educaționale în concordanță cu cerințele pieței; demararea unor programe interdisciplinare și multiculturale; adaptarea la noi mijloace de promovare prin înființarea unui Departament Interdisciplinar Media, cu programele, resursele umane și dotările aferente, capabil să înregistreze și să transmită on-line emisiuni radio și tv cu aceste evenimente; înființarea unui Departament/institut de cercetări pentru potențarea întregii activități de cercetare și creație artistică în toate coordonatele; valorificarea parteneriatelor în derulare, ca de pildă prezența în consorții universitare naționale și internaționale; parteneriate instituționale noi, favorabile angajării absolvenților pe piața muncii; proiecte care să aibă ca obiective integrarea pe piața muncii a absolvenților universității; internaționalizarea universității, prin pârghiile pe care le-am detaliat în planul managerial; organizarea unor evenimente de tip interdisciplinar, sincretic, în care să fie vizibile toate domeniile de creație și cercetare artistică.

Prof.univ. Doru Albu: Facultățile se vor promova singure, prin calitatea și conduita absolvenților, care reflectă, de fapt, personalitatea și valoarea profesorilor, condițiile și calitatea actului educațional. Studenții vor fi parteneri de dialog și vor fi stimulați să își exprime opiniile, în toate structurile de conducere. Totodată, dorim ca reprezentanții studenților să fie un liant între structurile de conducere și studenții pe care îi reprezintă, să transmită în ambele sensuri informații utile. Universitatea le va oferi cadrul general, bază materială, condiții de studiu și perfecționare prin:  optimizarea și compatibilizarea planurilor de învățământ cu cele de la universități similare din Europa; modalități de a avea contacte cu angajatorii pentru a realiza practica artistică, activități de tip internship; o bibliotecă bine organizată, care pe lângă activitatea obișnuită, să creeze un centru de informare și documentare științifică pentru tinerii artiști, comparabil cu universitățile de profil din zona internațională; invitarea personalităților artistice și a profesorilor de renume național și internațional, pentru susținerea unor cursuri, workshop-uri, seminarii, conferințe, în cadrul celor trei facultăți; integrarea studenților, ca parteneri, în activitățile artistice și științifice de anvergură, organizate de cadrele didactice; informarea constantă și acordarea de asistență studenților în vederea accesării de burse în alte țări; organizarea de evenimente artistice naționale și internaționale studențești, pentru a pune în valoare cunoștințele dobândite și pentru a stimula activitatea artistică și științifică a studenților. Restul, până la desăvârșire, reprezintă pasiunea, dăruirea și munca individuală și de grup ale studenților.

 

  1. Care credeți că sunt cele mai grave probleme ce nu au fost rezolvate în ultimii ani, și cum credeți că pot fi remediate?

Prof.univ. dr. Aurelian Bălăiță: Este gravă acumularea unor tensiuni între Președintele Senatului și Consiliul de Administrație, ceea ce a diminuat energia întregii universități. Dialogul sincer, comunicarea, conlucrarea constituie aici soluția. În ultimii ani nu s-au mai continuat lucrările de consolidare și reabilitare în Corpul ARTES. Soluția este atragerea de fonduri pentru demararea și încheierea acestor lucrări. Raportul dintre numărul de cadre didactice cu bază și totalul posturilor este mic, ponderea mică dintre numărul de asistenți și lectori față de cel al conferențiarilor și lectorilor. După o analiză lucidă, se pot face corecții printr-o strategie sănătoasă de  asigurare a calității resursei umane.

Prof.univ. Doru Albu: Din păcate, au fost accesate proiecte puține și cu sume mici, nu am absorbit fonduri structurale pentru dezvoltarea universității. Va fi creată o structură care se va ocupa cu elaborarea și implementarea proiectelor, pentru absorbția unor fonduri cu o cofinanțare cât mai mică din partea instituției. Am constatat că, în ultimii ani, s-au încasat foarte puțini bani la capitolul sponsorizări; în consecință, vom avea discuții cu factorii economici din regiune, pentru a-i convinge de importanța investirii în tineri și în activitățile artistice ale zonei, atât pe termen scurt cât și pe termen lung. Apoi, de trei ani nu mai există un auditor intern, ceea ce poate face vulnerabilă activitatea din universitate. În cel mai scurt timp, vom organiza un concurs pentru ocuparea acestui post.

 

  1. Care este relația dumneavoastră cu studenții?

Prof.univ. dr. Aurelian Bălăiță: Îmi iubesc studenții și mă bucur de încrederea lor. Am fost student al universității, am același parcurs cu ei și cu universitatea în ultimii 30 de ani. Am relații de colaborare deschisă cu studenții, de respect, de prietenie. Construiesc, cu studenții mei din fiecare promoție, proiecte artistice cu care participăm la diferite evenimente artistice naționale și interaționale, festivaluri, etc. Am legături și deschidere pentru studenții din toate domeniile universității.

Prof.univ. Doru Albu: Pentru că nu am copii, studenții sunt copiii mei. Încerc să mențin un echilibru, să-i dau fiecăruia ce îi este necesar pentru o dezvoltare armonioasă atât în plan artistic, dar și în ideea formării unei personalități echilibrate, cu respect față de adevăratele valori morale și față de semeni. În acest mod, nu am avut neîmpliniri în activitatea cu ei. Studenții mei au obținut premii la concursuri naționale și internaționale, în urma unor preselecții, au cântat ca soliști cu orchestra universității și cu orchestre ale filarmonicilor din țară, i-am cooptat în proiecte artistice organizate de mine, interpretând împreună lucrări camerale. Absolvenții sunt angajați în domeniu, în țară și în străinătate. Doi dintre foștii studenți sunt colegi ai mei și ocupă funcția de lector universitar. În ceea ce privește relația cu studenții, în general, la nivelul universității, pot spune că este una buna, constructivă; din poziția de prorector și de cea a președintelui senatului am avut ocazia să colaborez cu studenții în diferite situații. Am constatat că cei mai mulți dintre ei au o gândire corectă, au aspirații mari, sunt deschiși către mentorii lor dar, la rândul lor, doresc să fie ascultați și propunerile lor să fie luate în considerare. Din pozițiile de conducere pe care le-am ocupat, i-am tratat cu respect, i-am ascultat și le-am luat în considerare propunerile, ideile.

 

  1. Ce credeți că ar mai trebui schimbat în relația dintre profesor și student?

Prof.univ. dr. Aurelian Bălăiță: Relația dintre profesor și student este una vie, de parteneriat, care trebuie privită nu doar în ansamblu, ci și punctual. Pentru a o îmbunătăți, profesorului îi revine principala responsabilitate în a se perfecționa continuu, în a evolua uman în coordonatele valorice promovate de universitate în profesia lui și cea viitoare a studentului. Universitatea are ca misiune să asigure cadrul optim pentru relația profesor-student și condițiile în care fiecare membru al comunității academice să își dezvolte maximal potențialul de studiu, cercetare și creație.

Prof.univ. Doru Albu: Consider că studenții ar trebui considerați cu adevărat niște parteneri de dialog, ar trebui conștientizați mai bine despre faptul că această perioadă este cea mai propice acumulărilor intelectuale și ale trăirilor sufletești și că acum se pun bazele viitorului lor. Lipsa lor de motivație pentru studiu datorată lipsei locurilor de muncă trebuie înlăturată prin demonstrarea faptului că un absolvent valoros și foarte bine pregătit, are de ales între cele mai bune locuri de muncă, uneori imediat, alte ori, puțin mai târziu. De asemenea, vor trebui canalizate energiile pe care le au la această vârstă, spre activități pozitive, altfel, cele negative le vor absorbi toată forța și vigoarea. Dar toate acestea, consider că nu trebuie impuse, ci repet, studentul trebuie conștientizat, trebuie să primească exemple pozitive și negative și lăsat să discearnă singur. În acest mod, va considera că este opțiunea sa și o va pune în aplicare cu optimism și motivație.

 

  1. Ce întrebare i-ați adresa contracandidatului dumneavoastră?

Prof.univ. dr. Aurelian Bălăiță: Întrebarea ar suna așa: „Care ar fi cea mai potrivită funcție pentru contracandidatul dumneavoastră în universitate?”

Prof.univ. Doru Albu: Întrebarea mea este una retorică: Nu-i așa că vom rămâne în aceeași relație colegială și amicală, indiferent de rezultatul alegerilor? Eu așa consider că este normal. O funcție vine și trece, dar un gând pozitiv, un sentiment de camaraderie, rămâne acolo, în Univers și ne așteaptă cu brațele deschise, până vom merge și noi.

 

  1. Adresați un mesaj celor care vor decide viitorul rector al Universității de Arte.

 Prof.univ. dr. Aurelian Bălăiță: Împreună reușim ca prima și cea mai importantă Universitate de Arte din România, de rang național și internațional, să prospere în coordonatele: CONSOLIDARE, DEZVOLTARE, ECHILIBRU.

Prof.univ. Doru Albu: Stimați colegi, nu vă lăsați influențați de unii sau de alții, care vor, de fapt, să-și rezolve unele interese. Cu toții aveți o personalitate foarte bine conturată și nu aveți nevoie de sfaturi pentru a vă exercita unul dintre drepturile fundamentale garantate. Mergeți în cabina de vot cu ștampila și…conștiința dumneavoastră. Ea vă va da soluția cea mai bună. Tot ea vă va mustra sau vă va da starea de pace, în funcție de cum ați ținut cont de sfatul primit. Nu vă promit că dacă voi fi ales, va curge miere și lapte în universitate, dar vă asigur că dacă va fi nevoie să luăm, bineînțeles de comun acord, măsuri mai puțin populare, acestea vor începe cu mine. De asemenea, vă asigur că voi fi imparțial, voi căuta cele mai bune soluții pentru UNAGE, nu pentru grupuri de persoane. Parafrazând pe Regele Carol I, Totul pentru UNAGE, nimic pentru mine!

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments