Toți se bat să facă drumuri, dar nimeni nu le face

Indiferent de culoarea politică, toți consilierii județeni au încercat ca pe perioada acestui mandat să sprijine proiectele mari de infrastructură așa cum sunt drumurile județene, Aeroportul Iași, investițiile în spitale. Toate ar fi trebuit să fie puntea de legătură între partide, însă, consilierii județeni spun că unele proiecte au rămas blocate din cauza faptului că s-a făcut politică atunci când s-a votat în plen.

0
370

Într-o imagine de ansamblu, consilierii județeni PSD, PNL și PMP au susținut de-a lungul celor patru ani proiectele județului Iași. O parte dintre ele s-au și realizat, spun cei din Partidul Social Democrat, în special cele legate de drumurile județene.

”Aflându-mă la al treilea mandat de lider de grup PSD în Consiliul Județean Iași, pot spune acum că perioada 2016-2019 a fost una a proiectelor demarate, prioritară fiind dezvoltarea județului și a locuitorilor săi. A fost încheiat contractul de execuție pentru Axa rutieră Iași-Suceava, în valoare de peste 100 milioane de euro, prin care peste 22 de localități și 800.000 de locuitori vor beneficia de drumuri județene modernizate. S-au demarat lucrările la cel mai amplu proiect de infrastructură medicală din zona Moldovei-reabilitarea Spitalului de copii Sf. Maria, s-au realizat etape importante privind Spitalul Regional de Urgențe. De asemenea, avem în vedere continuarea proiectului de dezvoltare a Aeroportului Internațional Iași și continuarea implementării Masterplanului drumurilor județene, alături de zeci de proiecte în domeniile economic, social sau cultural. Sigur că, în calitatea pe care o dețin, am susținut numeroase proiecte, inițiative, amendamente la proiectele de hotărâre in plenul CJ”, a declarat Cristi Stanciu, consilier județean PSD.

Pe de altă parte, consilierul județean PNL Romeo Vatră a mers foarte mult pe propuneri care vizează modelele occidentale de infrastructură și dezvoltare a județului, multe dintre ele adoptate fiind de alte regiuni din țară.

”Primul proiect pe care l-am depus în acest mandat a fost de transparentizare a modului în care se cheltuie banii publici la Consiliul Județean și la instituțiile din subordine. Prin acest proiect propuneam publicarea tuturor cheltuielilor pe site-ul instituției într-o formă care să permită prelucrarea și exportul datelor. Un alt proiect pe care îl consider cel mai  important a fost cel de demarare a două  noi parcuri industriale la Consiliul Județean, proiect pe care am reușit sa îl introduc în plen, profitând de o conjunctură favorabilă, și care a fost aprobat. În esență, am propus înființarea unui parc industrial la Pașcani și a unui alt parc industrial în Zona Metropolitană a Iașului. Ca urmare a aprobării acestui proiect, s-au făcut unele demersuri care s-au finalizat cu aprobarea construirii unui nou parc industrial la Holboca și intrarea în asociere cu Miroslava pentru susținerea celor două parcuri industriale din aceasta comună. Am regretul că încă nu s-a găsit nicio variantă pentru Pașcani”, a spus Romeo Vatră.

Educația, lăsată la urmă

În ultimii ani s-au făcut investiții importante în unitățile școlare din mediul rural. Consilierii județeni PNL au susținut un proiect prin care am propus înființarea unei Asociații de Dezvoltare Intercomunitară pentru  Infrastructura Educațională în Zona Metropolitană Iași, prin care s-a propus o asociere cu toate comunele din zona metropolitană pentru construirea de creșe și grădinițe la un standard ridicat.

”Acest proiect nu a fost nici până acum înaintat de către conducerea Consiliului Județean dezbaterii în plen. O altă preocupare importantă pentru mine și colegii mei a fost  transportul public județean pentru care am inițiat două proiecte. Primul proiect a fost de digitalizare a programului de transport  public județean. Am avut mai multe proiecte depuse, dintre care aș mai enumera proiectul de constituire a unei comisii de analiza și verificare a calității apei, proiect rezultat ca urmare a sesizărilor apărute în presă privind calitatea apei furnizată de Apavital. Un alt proiect a fost  cel de constituire a unei comisii de analiză pentru verificarea situațiilor de abuz de la Aeroportul Iași semnalate de către fostul director, un proiect de revocare a președintelui Consiliului de Administrație al Aeroportului Iași , ca urmare a încălcării termenelor prevăzute prin lege privind realizarea planului de administrare. Ultimul proiect, dar nu cel din urmă, l-am inițiat cu scopul de a atrage fonduri rambursabile prin emisiuni de obligațiuni pentru modernizarea drumurilor județene”, au mai spus consilierii județeni PNL.

PMP mizează pe sănătate

Deși au un număr mic de reprezentanți în plenul Consiliului Județean, consilierii din partea partidului PMP au reprezentat o voce puternică atunci când a venit vorba de proiectele importante ale județului.

”Am depus un proiect de hotărâre privind înființarea unei asociații pentru acordarea, în teritoriu, a primului ajutor de bază și primului ajutor calificat. Dacă acest demers ar fi fost pus în aplicare ar fi soluționat problema echipajelor de prim ajutor din județ. De asemenea, am propus construirea a zece pasarele pietonale pe traseul Iaşi – Târgu Frumos. Prin aplicarea acestui proiect s-ar reduce semnificativ numărul de victime produse în accidente rutiere pe acel traseu. Încă din 3 martie 2017 am solicitat încheierea unui contract multianual de întreținere a drumurilor județene. Dacă acest proiect ar fi fost pus în aplicare în momentul în care am solicitat am fi putut evita problemele (cu drumurile județene înzăpezite) care au apărut ulterior.  Am luat atitudine în legătură cu incidentele de la Spitalul Clinic de Obstretică – Ginecologie „Cuza Vodă”, care au dus la moartea mai multor bebeluși infectați cu bacteria Klebsiella. Am solicitat președintelui Consiliului Județean și directorului Direcției de Sănătate Publică să facă publice măsurile pe care le-au luat pentru eliminarea bacteriei și rezolvarea situației și, tot în acest sens, am solicitat înființarea unei comisii de analiză la nivelul Consiliului Județean. Din fericire, protestul meu a dus la remedierea situației și respectarea procedurilor medicale”, a declarat Marian Uscatu, consilier județean PMP.

 

Care sunt prioritățile pentru anul 2020?

Când vine vorba de investiții pentru anul 2020, consilierii județeni consideră că este necesară urgentarea construirii Autostrăzii A8, rezolvarea tuturor problemelor cu care se confruntă Aeroportul Iași și investițiile la drumurile județene.

”Dacă ar fi să facem o categorisire simplă a priorităților, evident, pe zona urbană, discutam de proiectul aeroportului iar pe zona rurală, de drumurile județene. Ambele sunt la fel de importante, câtă vreme o dezvoltare a centrului urban poate disipa investiții către zonele adiacente. Pe de altă parte, fără o dezvoltare adecvată a infrastructurii rutiere județene, am avea un centru urban rupt de comunitățile din jur. De aceea, prin Masterplanul drumurilor județene, din punctul meu de vedere, vorbim despre unul dintre cele mai ambițioase proiecte de reabilitare a infrastructurii rutiere a județului Iași, pentru care am depus eforturi la nivelul deliberativului CJ, inclusiv în mandatul trecut. Poate că implementarea nu a mers în ritmul pe care ni l-am propus, dar să nu uităm că problema drumurilor județene persistă de decenii până la inițierea acestui program de reabilitare a infrastructurii rutiere”, a mai spus Cristi Stanciu.

Prioritățile pentru grupul PNL Iași în acest mandat sunt: modernizarea rețelei de drumuri județene, continuarea investițiilor la aeroport, realizarea parcului industrial de la Lețcani, Sistemul de Management Integrat al Deșeurilor, realizarea rețelei județene de apă și canalizare, precum și investiția de reabilitare a Spitalului ”Sfânta Maria”.

 

”Multe dintre ele au fost demarate de PNL în 2012-2015, o parte dintre ele au fost continuate, cum ar fi proiectul Axei rutiere Strategice Alternative Iași – Suceava, proiect finanțat prin fonduri europene, dar altele au ajuns într-o stare de blocaj, din motive politice, cum ar fi parcul Industrial de la Lețcani. Chiar dacă Consiliul Județean nu are un rol determinant în investițiile regionale cum ar fi Autostrada A8 și Spitalul Regional, noi susținem aceste proiecte  pe toate canalele posibile. Acum doi ani, am trimis  prim-ministrului  Guvernului României o rezoluție semnata de peste 150 de oameni de afaceri din Iași prin care atrăgeam atenția asupra lipsei de interes privind autostrada și am solicitat deblocarea acestui proiect”, a mai spus Romeo Vatră.

 

Cei din Partidul Mișcarea Populară consideră că cea mai mare ”dezamăgire” o constituie Aeroportul din Iași.

 

”Fără îndoială că cel mai dureros este proiectul de dezvoltare a aeroportului, care nu numai că nu a beneficiat de sprijin, dar a și regresat. Nu s-a realizat niciun terminal nou, nu s-a construit zona cargo, nici măcar nu a fost amenajată o parcare eficientă. În schimb, aerogara ieșeană a fost permanent în centrul scandalurilor, au plecat sau se pregătesc să plece unele companii aeriene, au fost retrase numeroase curse importante, iar numărul de pasageri este fluctuant. Totodată, am atras de nenumărate ori atenția cu privire la soarta parcului agroindustrial Transagropolis și a parcului industrial, obiective care ar fi putut relansa economic județul. La acestea se adaugă Centrul Expozițional și clădirea din strada Vasile Alecsandri, nr. 6, la care nu s-a realizat nimic”, a spus Marian Uscatu.

 

Ce nu a mers

Bineînțeles că lucrurile nu au mers ca pe roate în toți acești patru ani pentru că unele proiecte, așa cum sunt cele ale parcurilor industriale, și cele legate de infrastructură s-ar fi lovit de anumite interese politice.

”Cred și rămân la ideea că atât  în cazul proiectelor de infrastructură, fie că vorbim de cea rutieră sau aeroportuară, cât și în cazul celorlalte proiecte de dezvoltare a județului nostru, întârzierile și blocajele se datorează lipsei de deschidere și de consens politic. Dacă vom continua să vedem o dispută permanentă între reprezentanții politici locali, prin care fiecare vrea ca o anumită investiție să treacă pe la el prin curte, atunci în mod sigur nu mai putem vorbi de dezvoltare. Cu alte cuvinte, lupta politică trebuie să se oprească ’la ușa’ proiectelor de interes județean sau regional”, a mai spus consilierul județean PSD.

Nu de puține ori au fost ședințe suspendate sau proiecte amânate din cauza unor dispute politice. Consilierii județeni PNL susțin că PSD a încercat acapararea politică.

”Trebuie spus că nicio investiție serioasa nu a fost demarată de Aeroportul Iași în acest mandat. Cauza principală a întârzierii demarării de investiții noi,  necesare continuării ritmului de dezvoltare,  a fost lupta pentru acapararea politică a conducerii aeroportului de către PSD. Tot din rațiuni politice a fost blocat si proiectul parcului industrial de la Lețcani, PSD chiar a votat impotriva bugetului societății care administrează acest parc, scopul declarat al lui Maricel Popa fiind de a schimba managerul acestei societăți. În ceea ce privește drumurile județene, în acest mandat, s-au recepționat mai puțin de 50 km de kilometri de drumuri modernizate. Sunt foarte multe angajamente luate la CJ privind reabilitarea drumurilor, dar nu se întrevede o soluție clară privind sursele de finanțare, care să acopere întregul Masterplan de Drumuri Județene. Mai mult, din cauza ordonanței 114, dată de Guvernul Dăncilă, au fost crescute cu până 100% valorile devizelor la aproape toate investițiile de reabilitare drumuri. Dincolo de politizarea actului administrativ și lipsa resurselor financiare, un alt factor care a dus la amânarea demarării investițiilor importante este managementul haotic, lipsit de viziune și pragmatism al conducerii Consiliului Județean”, a spus Romeo Vatră.

Consilierii județeni din PMP sunt de părere că toate aceste situații ar fi putut fi preîntâmpinate dacă s-ar fi urmărit mai mut interesele cetățenilor.

”Atât eu, cât și ceilalți colegi din grupul consilierilor județeni PMP, am susținut toate proiectele care pot duce la dezvoltarea Județului Iași, dar nu și cele „scrise pe genunchi”! Dacă actuala conducere a Consiliului Județean ar fi avut mai multă diplomație și nu ar fi confundat administrația cu politica, cred că toate proiectele, nu doar cele de infrastructură, ar fi putut fi demarate”, a declarat Marian Uscatu.

 

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments