La sfârșitul lunii trecute, în plină stare de urgență, managerul Spitalului de Urgențe Botoșani, Livia Mihalache, a fost suspendată din funcție, prin ordin de ministru, din cauza “gravelor deficiențe de management”. În data de 24 aprilie 2020, managerul actual al Spitalul de Urgență Botoșani primește un ordin de suspendare ce expira la data de 14 mai, orele 24:00 conform decretului 241/16.04.2020 emis de președintele României. Motivele invocate sunt subiective și fără nici o legătură directă cu atribuțiile managerului efectiv. Aproape jumătate din personalul Spitalului de Urgență Botoșani era infectat cu SARS-COVID-19 în condițiile în care acest lucru nu a fost cautat de vreo decizie a managerului. Aici se poate vorbi de o încălcare flagrantă a dreptului la muncă, drept obținut prin concurs, implicit dreptul garantat de contractul de management care nu privește astfel de situație expres și anume ca managerul să fie suspendat pentru că personalul s-a infectat prin contact cu bolnavii. În acest caz se nasc unele întrebări, de ce se suspendă/demite doar managerul dacă spitalul este condus de un consiliu director format din director medical, director îngrijiri, director economic și manager și de ce medicul epidemiolog nu intră și el în acestă situație?
Să ne judece Tătaru, când devine Constituția ceva arbitrar!
Conform CEDO, managerul spitalului ar fi trebuit să beneficieze de prezumția de nevinovăție și să aibă parte de dreptul la apărare în fața acuzațiilor verbale și fără dovadă din partea Ministrului Sănătății cum că ar fi vina managerului, că personalul s-a infectat. De ce nu a fost demis șeful Senatului când un senator a fost infectat, deoarece principiul este același? Mai mult, decizia ministrului Nelu Tătaru a încălcat dreptul la muncă în acest caz, deoarece managerul a ocupat acel post în urma unui concurs, are un mandat, iar ministrul își arogă dreptul de judecător și stabilește unde să își desfășoare munca sau să nu își desfășoare munca
Potrivit legii, Ministerul Sănătății coordonează organizarea și funcționarea tuturor unităților sanitare din subordinea autorităților administrației publice locale și exercită inclusiv atribuția de numire, suspendare și eliberare din funcție a persoanelor care ocupă funcții de conducere în cadrul acestor unități, drept conferit prin OUG 68/2020.
Această ordonanță de urgență conține un articol complet neconstituțional și abuziv, care îi oferă ministrului Sănătății, Nelu Tătaru dreptul de exercita abuziv și după bunul plac, atribuția de numire, suspendare și eliberare din funcție, neexistând criterii standarde minime de transparență. Sub minciuna de coordonare și organizare a tuturor unităților sanitare din România, ministrul poate suspenda pe oricine din România, încălcând orice concurs susținut în litera legii, pe diverse motive, pentru că nimeni nu îl poate contesta decizia, neavând nici un criteriu care să spună că a fost sau nu încălcat.
Acest drept conferit ministrului Nelu Tătaru, se află în contradicție flagrantă cu articolul 53 din Constituție, care spune că “exercițiul unor drepturi sau al unor libertăți poate fi restrâns numai prin lege şi numai dacă se impune, după caz, pentru: apărarea securității naționale, a ordinii, a sănătății ori a moralei publice, a drepturilor și a libertăților cetățenilor; desfășurarea instrucției penale; prevenirea consecințelor unei calamitați naturale, ale unui dezastru ori ale unui sinistru deosebit de grav” și, totodată, articolul 41 din Constituție precizează că “dreptul la muncă nu poate fi îngrădit. Alegerea profesiei, a meseriei sau a ocupației, precum și a locului de muncă este liberă”. Conform acestui articol din Constituție, fără o lege organică care să precizeze exact prin ce motive se poate îngrădi dreptul la muncă, precum și a locului de muncă, se dovedește încă odată încălcarea flagrantă a Constituției, de către ministrul Sănătății.
Menajeria managerilor cu pedigree politic și penal
Cum poți îndruma unitar mai multe acțiuni în același scop, decât prin ordine de ministru prin care ceri să se aplice anumite lucruri în toate spitalele din România, iar unde nu se poate aplica ordinul principal trebuie să se dea ordine secundare prin care să ajungă toate spitalele în același punct al acțiunii. Ce face Ministrul Sănătății, Nelu Tătaru? Suspendă anumiți manageri și pune alți manageri fără nici o competență reală, dar cu recomandare de la partid. Așa se face că la Focșani a fost pusă în funcție verișoara prefectului de Vrancea, la Bârlad, primarul PNL a numit un manager PNL și acesta a angajat un procuror care a făcut închisoare pentru corupție, la Sapoca a fost pus în funcție pentru două zile, fostul procuror ieșean Emanuel Eva, despre care scrie în motivarea pedepsei cu executare că suferă de probleme psihice, la Spitalul Socola a fost numit un absolvent Petre Andrei -Facultatea de Economie, fost PDL-ist implicat în șantajul unui important om de afaceri și care a scăpat de condamnare pentru că CCR a spus ca probele obținute de SRI sunt neconstituționale, la Spitalul Orășenesc Câmpeni a fost numit director un fost chelner, iar la Spitalului Județean din Piatra Neamț, noul manager este …patronul unei firme de pompe funebre. Nu este decât o alba neagra politică. PSD a eliberat infractorii din închisori, cu legea recursului compensatoriu, iar PNL, prin ministrul Nelu Tătaru, îi angajează în posturi cheie din spitale, prin numiri făcute cu girul partidului.