Amenințările crizei economice

Criza economică pe care o cunoaște România este tot mai evidentă și cu toții avem temerea ca va lua amploare în perioada imediat următoare. Evident că această situație nu este unică, ci ea se manifestă la nivelul întregii lumi și, ceea ce ne interesează mai puternic, la nivelul UE. Ultimele previziuni la acest nivel arată o scădere de 8,3% a economiei UE în 2020, urmând o creștere de 5,8% pentru 2021. România este undeva la un mijloc, cu previziuni ce arată o scădere importantă, de 6%, pentru anul în curs, deci sub media europeană, dar cu o creștere și ea mai mică pentru 2021, de 4%. Mirabela Miron, co-fondator AVISSO

0
288

Aici ne interesează și un alt factor: inflația. Pentru România, aceasta ar urca la 2,5% în 2020, pentru ca în 2021 să se situeze la 2,8%. Prin urmare, vorbim despre o nesiguranță în creștere a populației la nivel financiar, care poartă cu sine și creșterea inegalităților și separarea societății la acest nivel. Corolarul este nevoia unui efort coerent pentru sprijinirea economiei, pentru a nu se ajunge la clivaje și crahuri. Evident că ele sunt inerente în situația în care se află economia românească, nu foarte robustă prin definiție, mai ales în clipa în care nu știm ce se întâmplă la nivel pandemic – asistăm la o creștere a cazurilor, cu vârfuri cum nu au mai fost atinse de luni bune.

Tocmai de aceea este esențial ca planul de relansare economică prezentat de guvern să devină operațional cât mai repede, pentru a preveni o cădere totală a economiei românești. Fondurile europene trebuie și ele să fie aduse la nivel operațional în pas accelerat, este nevoie de insuflare de încredere în piețe și de capital suplimentar – și care să justifice taxele și impozitele pe care le plătesc companiile către stat.

 

Cât de critic este momentul vedem și din felul în care reacționează Ministerul de Finanțe, care marți a luat un împrumut de 3,3 miliarde de dolari, după cel echivalent din luna mai și după cele 9 miliarde de lei atrase în iunie. Aici sperăm că nu vorbim de sume destinate doar pentru rostogolirea datoriei, ci și pentru acoperirea ambițiosului și necesarului plan de relansare economică. Acesta acoperă o serie de domenii unde România are puncte nevralgice majore: infrastructura (vitală pentru ca țara noastră să poată atrage investiții private), educația, sănătatea, energia, agricultura.

 

Este de bun augur faptul că sprijinirea companiilor românești devine, în mod oficial, un pilon principal în acțiunile viitoare ale guvernului, cu atât mai mult cu cât obiectivul principal trebuie să fie securizarea locurilor de muncă și crearea altora noi. În aceeași ordine de idei, investițiile publice sunt esențiale pe piața muncii, pe lângă faptul că au efect multiplicator în economie.

 

De asemenea, granturile nerambursabile destinate în special micro întreprinderilor, întreprinderilor mici și mijlocii vor ajuta antreprenorii să își consolideze afacerile și să își crească nivelul de competitivitate, inclusiv printr-o transformare digitală reală.

Pe lângă acești doi piloni, agricultura trebuie să dea acces fermierilor mici și medii la piețele de desfacere prin implementarea principiului european „from farm to table”. Este vital ca o țară să poată asigura hrana populației, din resurse locale, fără a fi dependentă de importuri.

 

Este esențial ca guvernul să finalizeze documentele și normele de aplicare și de implementare a măsurilor conținute de acest plan în regim de maximă urgență, în așa fel încât finanțările să ajungă la antreprenori în cât mai scurt timp. Altfel, economia va intra într-o formă de vrie care va risca să iasă de sub orice formă de control.

5 1 vote
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments