Curtea Constituțională a venit cu niște decizii cel puțin ciudate în perioada pandemiei și a dat peste cap planurile Guvernului în privința măsurilor luate sau care ar fi urmat să fie luate. Așa că Executivul a fost nevoit să facă un pas în spate și să-și regândească strategia.
În condițiile în care sute de oameni au plecat din spitale sau n-au respectat izolare, deși erau infectați cu noul coronavirus, Guvernul a venit cu un proiect de lege. Plecarea acelor oameni a fost posibilă tocmai pentru că un astfel de act normativ lipsea, iar CCR a decis că internare cu forța nu se poate.
Așa cum spuneam, Guvernul a venit cu un proiect de lege care are rolul să reglementeze condițiile în care persoanele infectate sau suspecte de Covid-19 pot fi izolate, carantinate sau izolate la domiciliu. Numai că multe prevederi sunt extrem de controversate.
O lege controversată
Legea trebuie să primească votul final în Parlament, iar opoziția amenință că nu o va vota în forma actuală. Președintele interimar al PSD, Marcel Ciolacu, a dat tonul și a spus că legea conține „aberații majore ce atentează grav la drepturile și libertățile românilor”.
„Enumăr câteva exemple din gândirea unui partid care își spune liberal, dar vrea să transforme statul într-un regim totalitar: izolarea prevede nu doar separarea fizică, ci și aplicarea obligatorie a unui tratament inclusiv asimptomaticilor – cum s-a întâmplat deja, neconstituțional, în multe spitale. Formularea “probabilitate ridicată de apariție și propagare a unui agent patogen” permite oricând guvernului să instituie carantină și s-o mențină oricât. Ooricine și orice poate fi suspectat ca ”potențial expus” virusului și intră în carantină, se aplică restricții și unor bunuri ale românilor, precum automobilele, de exemplu – spune Ciolacu.
De fapt, una dintre cele mai controversate prevederi se referă fix la confiscarea bunurilor unei persoane suspecte, nici măcar infectate. Prevederea sună așa:
(2) Carantina bunurilor se instituie pentru bunurile suspecte de contaminare, mijloacele de transport sau alte bunuri suspecte, până la decontaminare sau distrugere, după caz. Procedura de decontaminare sau distrugere se stabilește prin ordin al ministrului Sănătății.
Opoziția susține că la dezbaterile din Parlament vor fi chemați și reprezentanții ONG-urilor care apără drepturile omului. Proiectul Guvernului trebuie dezbătut și votat în regim de urgență, dar negocierile se anunță tensionate.
APADOR-CH, de exemplu, remarcă deja mai multe neclarități din lege:
- Durata măsurii de carantină/izolare nu este stabilită clar prin lege. E adevărat că durata îmbolnăvirii nu poate fi cunoscută dinainte, însă nici în cazul stării de urgență nu se poate ști de la inceput cât va dura, dar în lege este prevăzut un termen fix pe care-l poate avea, cu posibilitatea de a prelungi acel termen sau de a înceta măsura înainte de termen, dacă nu mai este nevoie de ea;
- Carantina/izolarea persoanelor sau bunurilor ar trebui dispuse prin decizii individuale, nu colective. E nevoie de un act clar emis pentru fiecare persoană vizată, în care să se prevadă: data (eventual și ora), emitentul actului, numele persoanei vizate, măsura luată, motivarea luării acestei măsuri, durata măsurii, căi de atac;
- Pentru că este vorba de o privare de libertate, această decizie individuală trebuie reglementată prin lege, nu lăsată la latitudinea unui ordin de ministru;
- Nu este clar nici cine e partea care trebuie citată, din partea statului, în cazul în care persoana izolată decide să atace măsura la judecător.
Cum vrea Guvernul să se facă internarea, carantinarea și izolare
Proiectul Guvernului a fost votat luni, 6 iulie, fără ca el să fie dezbătut public înainte. Șeful Departamentului pentru Situații de Urgență, Raed Arafat, susținea că termenii „carantină” și „izolare” au alte definiții, după ce Executivul a adoptat proiectul de lege în acord cu recomandările CCR.