Autoritățile locale vin cu un plan elaborat pentru dezvoltarea orașului, proiecte ce urmează a fi implementate în viitorul apropiat pentru a îmbunătăți calitatea vieții locuitorilor din Iași. Mare parte dintre proiecte au fost inițiate în anii trecuți iar acum municipalitatea le prioritizează și finanțează din patru surse de finanțare: locală, europeană, guvernamentală și din împrumuturi. Astfel, Iașul va avea cea mai nouă rețea de drumuri, atât la nivel metropolitan, cât și în afara orașului pentru a facilita accesul cetățenilor care vin din localitățile apropiate. Proiectele vizează dezvoltarea pe partea de infrastructură, educație, sport, sănătate și cultură.
Sunt proiecte de impact local, metropolitan și proiecte de impact regional. Cam toate cele trei privesc proiectele de infrastructură, de sănătate și alte categorii. Cea mai mare parte dintre ele sunt cu impact local și metropolitan și aici am în vedere proiectele de mobilitate urbană, cele care vizează arterele din municipiul Iași cartierele învecinate, în special, în transportul public de călători. Atât în relația cu localitățile cu care desfășurăm deja proiecte comune, mă refer la Tomești, Miroslava dar mă refer și la celelalte localități cu care trebuie să încheiem alte relații de colaborare, cum ar fi Aroneanu, Bârnova, Valea Lupului, Lețcani, Rediu. Inclusiv, cele mai îndepărtate de municipiul Iași : Schitu Duca și alte localități, motiv pentru care am dezvoltat Asociația Intercomunitară pentru Transport Public în ședința de Consiliu Local din 30 iulie, a declarat primarul Mihai Chirica.
Având în vedere faptul că orașul este într-o continuă dezvoltare, iar numărul locuitorilor crește de la un la altul, municipalitatea dorește să îmbunătățească circulația din Iași prin fluidizarea traficului din cele mai aglomerate zone.
Proiectele noastre continuă, cum ar fi cele de infrastructură: podurile din zona Podu Roș care reprezintă proiecte de mobilitate urbană pentru decongestionarea traficului în una dintre cele mai circulate intersecții din municipiul nostru. Proiectul este finalizat, are o valoare de aproximativ 11 milioane de euro și urmează a fi depus spre finanțare europeană într-un exercițiu viitor. De asemenea, se va continua procesul de modernizare a rețelei de străzi. Noi avem în momentul de față și în proiectare dar și în execuție 40 de străzi. Vizăm lucrările de modernizare din zona Păcurari, Moara de Vânt, Aleea Sadoveanu, Bucium, Galata și alte zone din municipiu, a mai spus edilul.
Primăria Iași are în vedere modernizarea străzilor Nicolae Istrate, dr.Vicol, Cantacuzino, Alexandru Vlahuță, Văscăuțeanu, Victor Babeș și strada Turcu, George Coșbuc, pe zona Copou. Pe zona Păcurari varianta Rediu, Șoseaua Munteni, pe Canta – Str.Grigore Ioan și pe Țicău.
Cele două pasaje din zona Podu Roș, peste ambele maluri ale Bahlului, care sunt proiecte noi în valoare de 11 milioane de euro, reparații capitale la pasajul subteran Frumoasa, repararea pasajului superior din cartierul Alexandru cel Bun și Socola și două poduri pentru care am finalizat proiectele – podul cu două benzi în continuarea Bulevardului Sarmisegetuza spre cartierul Cicoare , altul decât cel construit, și podul pe patru benzi care să facă legătura dintre cartierul Dacia cu Bahlui către Complexul Era, a mai spus Mihai Chirica.
Nici partea istorică și culturală a Iașului nu va fi uitată în următorii ani, pentru că autoritățile locale intenționează să facă investiții importante în consolidarea și restaurarea monumentelor.
Consolidăm proiecte importante pentru municipiul Iași cum ar fi Obeliscul cu Lei, Monumentul Eroilor de la Divizia a Doua, finalizarea lucrărilor la Monumentul Eroilor din Primul Război Mondial din Cimitirul Eternitate , respectiv din Galata, cel proiectat de Henri Coandă.Tot în domeniul cultural am să mă întorc, la modernizarea cinematografelor, un proiect care se va finaliza în 2022 și va fi finanțat prin Compania Națională de Investiții. Mai avem în vedere construirea a cinci creșe, două dintre ele în Galata, în Păcurari – Canta, în zona Tudor Vladimirescu. De asemenea, vrem să finalizăm și grădinițele din Bucium și Dacia cu o finalizare în 2022, sfârșit de an, a completat primarul.
Iași, un oraș european
Un alt proiect de infrastructură de data aceasta cu aplicabilitate metropolitană este drumul de legătură dintre Piața Doi Băieți și comuna Dancu pe care tot Primăria Iași intenționează să îl finanțeze.
De asemenea, dorim construirea unui alt punct de acces între cartierul Bucium și oraș pe o rută paralelă și modernizarea Șoselei Bucium, modernizarea ei este realizată, urmează în 2021. Se lucrează la un Masterplan pentru soluții de transport alternative pe zona metropolitană care vizează construirea unor rute dedicate bicicletelor care să conecteze și localitățile învecinate, inclusiv zona de municipiu, a unui transport alternativ pe cale ferată și extinderea circulației cu tramvaiul dinspre municipiu către viitorul Spital Regional de Urgență, precum și dinspre Bucium către Tomești.
În ultimii ani, toate cartierele orașului au intrat într-un proces complex de modernizare a spațiilor verzi, a aleelor dintre blocuri iar acest proiect va continua și în următoarea perioadă.
De asemenea, avem spre execuție 38 de locuri de joacă pentru copii în 2021-2022, ocazie cu care se finalizează toate din municipiul Iași. În ceea ce privește protecția spațiilor verzi, vom continua procesul de modernizare a spațiilor verzi dintre blocuri pe aproximativ 40 de hectare ne-am propus care va cuprinde toate spațiile dintre blocuri, mare parte dintre ele au fost deja executate, atât pe fonduri locale cât și pe fonduri europene. Am avut în vedere și aleele de circulație pietonală.
Dintre proiectele de importanță regională, atât pe partea de Nord cât și pe partea de Sud a municipiului, în colaborare cu Ministerul Transporturilor, proiectul de autostradă din Iași reprezintă un punct de mare interes pentru autorități și nu numai.
În domeniul sănătății, avem derularea lucrărilor la Spitalul Regional de Urgențe și finalizarea acestuia până în 2027. Avem în plan dezvoltarea unei baze sportive regionale prin construirea unei săli polivalente și a unui stadion cu o capacitate cumulată de 30.000 de locuri în zona Moara de Vânt unde sunt finalizați în momentul de față indicatorii tehnico-economici și transmisă documentația către Ministerul Dezvoltării, Compania Națională de Investiții, a conchis primarul Mihai Chirica.