La cadrele didactice se gândește cineva?

Pandemia declanșată de virusul SARS-COV-2 a afectat și afectează grav activitatea din școli.

0
86

Ce trebuie să facem pentru ca sistemul să funcționeze? Unele întrebări, legate de începutul anului școlar, trebuie puse apăsat. Recent, doamna ministru al educației afirma că achiziția tabletelor pentru elevi a fost un eșec și nu va fi finalizată la timp. De asemenea, guvernul a transferat către autoritățile locale responsabilitatea achiziționării materialelor de protecție necesare școlilor, chiar dacă este evident că multe dintre primării nu dispun de resurse financiare. În aceste condiții, putem avea încredere că, începând cu 14 septembrie, profesorii și elevii vor fi protejați?

Unele dintre școli au și până la 70 de cadre didactice. Oare e de ajuns o singură cancelarie? Pot să respecte profesorii, în această cancelarie unică regulile de distanțare?

Până la această pandemie, dezinfecția în școli era făcută de firme specializate și autorizate. Acum responsabilitatea revine personalului administrativ din școli, și așa subdimensionat. Poate oare acesta să facă o dezinfecție eficientă a sălilor de clasă, a holurilor și, în general, a spațiilor închise din școli? Are materialele necesare? A fost instruit corespunzător?

Să fim realiști, virusul poate intra în școli la fel ca în oricare altă instituție. De acolo, poate fi dus în familii, iar pasul până la o contaminare comunitară este foarte mic. Greșeli se fac zilnic, presiunea este imensă. Este destul de limpede că peste un milion de copii și dascăli din România își vor desfășura activitatea, începând cu 14 septembrie, într-un mediu cu risc ridicat de propagare a virusului.

În ultimele decenii, sistemul și-a menținut funcționalitatea bazându-se în special pe valoarea resursei umane. În prezent, echilibrul și eficiența sa sunt afectate pentru că această principală valoare a sistemului de învățământ românesc, cadrele didactice, nu este tratată cu respectul cuvenit.

Despre cadrele didactice se vorbește în această perioadă foarte puțin spre deloc, deși vor trebui să muncească în școli, zilnic, semnificativ mai mult, poate chiar dublu. Indiferent de vârstă și starea de sănătate, își vor asuma riscul de a relaționa zilnic cu sute de elevi și părinți și de a duce virusul în propria familie.

Cum sunt ”recompensate”? Salariile lor nu au fost majorate de pe 01 septembrie 2020, așa cum prevedea legea, și trebuie să-și achiziționeze din fonduri proprii măștile și echipamentele de protecție.

Deși autoritățile vorbesc permanent de varianta învățământului online, dascălii trebuie  să-și cumpere singuri laptop-urile și să își plătească abonamentul la Internet.

Ce este grav, din punctul meu de vedere, este că, în toată discuția privind reînceperea activităților școlare, cadrele didactice au fost și sunt tratate ca elemente exterioare școlii. Pare că trăim o perioadă în care elevii și dascălii sunt făcuți doar pentru a pune în scenă diferite viziuni despre școală ale factorilor de putere politică.

Eu cred că raportul trebuie să fie invers, iar soluțiile pentru funcționarea sistemului educațional în timpul pandemiei ar trebui să vină de la cadrele didactice și de la părinții elevilor. Ei sunt cei care cunosc cel mai bine sistemul și sunt cei mai interesați să propună măsuri eficiente, pentru că în joc este sănătatea lor și a familiilor. Dacă acestea sunt realiste, factorul politic trebuie să le preia și să finanțeze punerea lor în practică.

Sigur, această tensiune între sporirea măsurilor medicale și începerea școlii este una care poate conduce la dileme reale. Dar situații excepționale, care au condus la soluții provizorii, pe termen scurt, au mai pus la încercare școala românească și au fost depășite cu bine.

Trebuie să îi tratăm pe dascăli ca pe niște adulți responsabili de educația copiilor noștri, nu ca pe niște pioni pe care îi mutăm pe tabla de șah.

Totuși, trebuie să avem încredere că, în unitățile școlare, profesorii și copii noștri vor face față acestui moment.

Făcând apel la responsabilitate, PRO România crede că statul trebuie să facă un efort pentru a acorda cadrelor didactice și personalului administrativ din școli un spor financiar, pentru riscul de infectare cu COVID-19 și să le pună la dispoziție gratuit măști și echipamente de protecție. Altfel, ar însemna că nu îi respectăm și că îi abandonăm mult prea ușor, iar imaginile de la începutul pandemiei, când trimiteam medicii în prima linie neechipați, se vor reproduce și în cazul profesorilor.

PRO România susține adoptarea de măsuri neunivoce în cazul cadrelor didactice ce se vor infecta cu noul virus și renunțarea la formalismul birocrației excesive care le tărăgănează concediul medical sau izolarea la domiciliu.

Susținem implicarea mai activă a Inspectoratelor școlare, a Casei Corpului Didactic, a psihologilor școlari, în activități de susținere a corpului didactic în aceste vremuri dificile.

Susținem încetarea hărțuirii efective a secretariatelor școlilor, prin solicitarea de situații și statistici inutile.

Prioritare acum sunt sănătatea copiilor și dascălilor noștri. Susținem primordialitatea opiniei dascălilor referitoare la sistemul educațional românesc, înaintea oricărei păreri, mai mult sau mai puțin avizate, despre notarea, ritmul, încărcarea și intensitatea orelor de curs.

PRO România este alături de dascălii noștri!

 

Comunicat de presa

Cu recunoștință,

Sorin Avram Iacoban, candidatul PRO România la Primăria Iași     

 

 

 

 

 

Comandat de Pro Romania – filiala Iasi, executat de SC Mandum Consulting SRL, site: www.7est.ro. Cod mandatar financiar 21200010

 

0 0 votes
Article Rating


Abonează-te
Anunță-mă
0 Comments
cele mai vechi
cele mai noi cele mai votate
Inline Feedbacks
View all comments