Programul de guvernare al PNL pentru perioada 2021 – 2024 mentioneaza construirea a peste o mie de kilometri de autostrazi si drumuri expres, adica o medie de 250 de kilometri pe an, de aproape patru ori mai mult decat media din prezent.
PNL prevede, in programul de guvernare, alocarea, in medie, a 2% din PIB pentru infrastructura de transport pentru urmatorii patru ani, perioada in care se vor realiza 1.000 de kilometri pe an, un numar considerat utopic de specialistii in infrastructura.
In programul de guvernare pentru perioada 2021-2024, PNL sustine ca va continua si va finaliza urmatoarele proiecte:
– A3, autostrada Transilvania (circa 155 de kilometri) – 4,2 miliarde de lei, fara TVA
– A1, autostrada Sibiu-Pitesti – totalul investitiei este de 13,7 miliarde de lei, fara TVA, din care 2,3 miliarde de lei, fara TVA, pentru sectiunile 1 si 5. Pregatirea proiectului de legatura DN7C Curtea de Arges – A1 (Sectiunea 5 Sibiu-Pitesti) – Ramnicu Valcea
– A0, autostrada de centura a municipiului Bucuresti (circa 100 de kilometri) – aproximativ 5 miliarde de lei, fara TVA
– A10, lotul 2 din autostrada Sebes-Turda – 550 de milioane de lei, fara TVA
– DX12, drum expres Craiova-Pitesti (121 de kilometri) – 3,2 miliarde de lei, fara TVA
– Drumul expres Braila-Galati (12 kilometri) – 530 de milioane de lei, fara TVA
– Podul peste Dunare de la Braila – 1,9 miliarde de lei, fara TVA
Problemele autostrazii Transilvania
In privinta autostrazii A3 (numita si Autostrada Transilvania pe portiunea Brasov-Bors), care face legatura intre Bucuresti si iesirea spre Ungaria prin Bors, lucrarile pe mai multe tronsoane au intarzieri, iar termenele de finalizare sunt anii 2022 si 2023.
Segmentul Campia Turzii – Chetani, parte din Autostrada Transilvania, ar trebui deschis circulatiei rutiere anul viitor, insa sunt probleme pe santier, unde in prezent lucreaza doar compania Marcotim, subcontractorul castigatoarei contractului, Straco. Marcotim are insa datorii si ar putea intra in incapacitate de plata, ceea ce inseamna ca santierul risca sa ramana pustiu, avertizeaza Asociatia Pro Infrastructura.
In septembrie, premierul Ludovic Orban i-a transmis constructorului Straco ca se asteapta ca tronsonul Chetani-Campia Turzii sa fie gata pana la 1 iulie 2021, altfel ameninta ca il va inlocui.
Citeste si: VIDEO Imagini din drona la santierul Autostrazii Transilvania. „Riscam sa ajungem la un santier parasit pe Campia Turzii – Chetani”
Intarzieri majore sunt semnalate de Compania de Drumuri si pe tronsonul Ogra – Campia Turzii, unde asocierea Straco Grup – Specialist Consulting – Total Road lucreaza la cei 15,9 kilometri. Antreprenorul roman Straco este in insolventa, iar lucrarile, care au un stadiu fizic de doar 37%, ar trebui sa fie gata anul urmator.
Cele trei firme detinute de familia Umbrarescu, SA&PE Construct, Spedition UMB si Tehnostrade, au castigat lucrarile pentru sectiunea Zimbor – Poarta Salajului, parte din Autostrada Transilvania, pentru 680 de milioane de lei. Lucrarile la cei 12,2 kilometri trebuie sa fie gata in 2023.
Impreuna cu compania romaneasca Electromontaj, UMB si Tehnostrade ocupa santierele Nadaselu – Mihailesti si Mihailesti – Zimbor, in lungime de 30 de kilometri. Contractul se apropie de 1,4 miliarde de lei, iar romanii ar putea circula pe aceste tronsoane, parte din Autostrada Transilvania, in 2023
Tot in anul 2023, turcii de la Nurol Insaat trebuie sa finalizeze santierul Mihaiesti – Suplacu de Barcau, care apartine de autostrada Transilvania si are 13,5 kilometri.