Cu siguranță, vânzările de produse și servicii au scăzut considerabil față de anul 2019, dar producătorii locali spun că în ultimele luni s-a observat o redresare a puterii de cumpărare. O parte dintre antreprenorii locali sunt membri ai Asociației Magazinelor de Proximitate „La Băcănie”, o organizație care are ca scop sprijinirea mediului de afaceri și a produselor făcute în Iași. Cei care fac parte din această asociație provin din domenii de activitate variate și sunt un suport unul pentru celălalt în aceste momente când piața a scăzut considerabil.
Cum se vinde pe timp de pandemie
Producătorii locali, având o cantitate mai mică de produse, au găsit o metodă prin care să ajungă la clienți prin magazinele de proximitate și prin platformele online.
Comparativ cu anul trecut, oricum au scăzut vânzările dar raportat la situația economică a închiderii restaurantelor pentru că avem foarte mulți producători care livrau în restaurante. Per total, marja de profit în relația cu magazinul de retail cu magazinul de proximitate este mult mai ok pentru că în restaurante vezi un anumit tip de produs, în magazine vezi un alt tip de produs. În restaurante vinzi carne crudă și în magazine vinzi carne procesată.
De exemplu, producătorul nostru Făbricuța din Tomești deschide un al doilea magazin. Nu aș putea spune că ne merge mai prost. Comparativ cu ultimele luni de anul trecut este mai slab dar raportat la începutul anului și cum este acum, este ok. Suntem bine, mulțumitor de bine. Și membrii noștri de pe zona de patiserie, panificație au crescut. Vând mai puțin în punctul de lucru dar merge mai bine vânzarea în magazine. Noi având mulți membrii în zona de proximitate este mult mai simplu, a declarat Iustinian Cozma Rusu, președintele Asociației La Băcănie.
Produsele locale au ajuns să fie din ce în ce mai apreciate de către ieșeni care preferă alimentele sănătoase, făcute după rețete tradiționale.
Producătorul pe zona de borcane, Vasluianca, vinde gogoșari, zacuscă, bulion, făcute din legume românești. Nu sunt făcute în segmentul tradițional dar până la urmă, folosirea cuvântului tradițional țintește producția, nu pui aditivi dar ele sunt făcute cu simț de răspundere și sunt foarte bune. Suntem deja la a treia livrare în unele magazine ceea ce este un feedback foarte ok, a mai spus antreprenorul.
Made in Iași
Numărul de clienți de pe retail nu a scăzut pentru magazinele de proximitate care oferă o gamă variată de produse din Iași.
Comparativ cu partea de februarie când s-a închis este foarte bine, zic eu. Noi suntem într-o continuă dezvoltare și producătorii noștri care sunt în asociație nu am auzit unul să spună că nu merge treaba. Sunt fluctuațiile pieței, zona de post, o chestie sezonieră pe care noi o știm. Singurul impact este partea de HoReCa și partea de evenimente. Marja de profit fiind foarte mică, ne-am schimbat repede. Va fi și deschiderea magazinelor online care vor fi un cadru nou de vânzare și acum nu mai putem speranțe pe alte lucruri. Piața este suficient de mare, loc este pentru toată lumea. Important este să facă produse de calitate încontinuare și noi ca asociație să fim prezenți unde trebuie. Trebuie să fii prezent, trebuie să ai continuitate și lucrurile funcționează bine.
La nivelul Asociației sunt zece producători locali înscriși din zona de plăcinte, patiserie, dulcețuri, carne, miere de albine, bere, cam aproape tot segmentul.
În ultima vreme, a apărut și zona de servicii pentru că organizația noastră încearcă să coaguleze tot ceea ce înseamnă proximitate pentru antreprenoriat local, pizzerie, salon de coafură, manichiură, frizerie, barber shop. Cumva, ne mărim arealul. Focusul nostru nu este pe producător ci pentru a rămâne banii în Iași. Dacă noi reușim să creem un circuit de consum. Degeaba produce carne dacă banii pleacă în Germania, a mai completat președintele Asociației.
Pe viitor se preconizează că magazinele de proximitate vor dispărea și că vor fi înlocuite de cele de specialitate, după modelul din străinătate.
Nu vor dispărea în totalitate, se vor repoziționa. Se vor transforma în magazine specializate. În nicio țară europeană nu ai magazine în toate colțurile dar problema nu este că noi vom dispărea. Circuitul magazinelor de proximitate nu este o chestie pe care lumea o ia în seamă și nu prea e importantă. Este mai importantă o fabrică mică de mezeluri cu cifră de afaceri de 100.000 de lei pe an și un magazin de proximitate poziționat într-o zonă bună rulează mult mai mult.
Datorită acestor magazine mai trăiesc și distribuitorii. Iașul are undeva la șapte distribuitori fac ca lucrurile să se întâmple. Eu nu pot să merg să aduc preparate cu mașina mea dar sunt distribuitori care au relații cu marii producători și ei ca distribuitori.
Micii antreprenori încearcă să își fidelizeze clienții prin diferite concursuri organizate periodic.
La Băcănie organizează împreună cu un post de radio concursuri atractive pentru comunitatea ieșeană, însemnând coșuri cu produse tradiționale. Ne pregătim pentru luna decembrie plin de surprize, Oana Rotaru, organizator evenimente La Băcănie.