Clienți rămași la sol pentru că Tarom a anulat zboruri, bani care au zburat din contul clienților în cel al companiei aeriene în câteva secunde și un drum incredibil de lung, de peste un an de zile, pentru a recupera prejudiciul. Totul cu presiuni, determinare, bani si avocați. Cam aceasta este situația unora dintre cei care au avut de-a face cu escrocii de la această companie românească.
“Mă lupt de un an de zile să recuperez de la Tarom contravaloarea a patru bilete de avion. Călătoriile n-au mai avut loc pentru că lumea a rămas consemnată la domiciliu din cauza noului Coronavirus. Antrenată, ca tot românul bătaios, pentru gherile de durată, am notificat compania aeriană în termen util. Știam că va dura ceva vreme, dar nici chiar atât! În prima fază, au zis că îmi vor returna banii în 30 de zile. N-au făcut-o! I-am notificat din nou. Mi-au scris că în 40 de zile. Au trecut și alea. Începea să fie limpede ca din poziția de simplu cetățean nu voi reuși, așa că am cerut asistența unui cabinet de avocatură. Am făcut ce mi-au spus. Am așteptat răbdătoare. După niște luni mi-au returnat costul unui bilet, cel mai ieftin. „E un început”, gândesc în sinea mea, hotărâtă să nu renunț. Se mai scurg niște luni. Inițiez o nouă discuție cu avocații, care iau ei direct legătura cu departamentul juridic al împricinaților. După un total de vreo 20 de notificări, mi se cer din nou toate documentele doveditoare. Retrimit. Noi discuții avocați-Tarom. Astăzi vine un mesaj care sper să fie și cel din urmă: sunt înștiințată că banii vor intra în contul din care s-a făcut plata în 30 de zile plus 3 zile. Adică după un total de aproape 12 luni!”, este experiența trăită de Oltița Cântic, directorul artistic al Teatrului Luceafărul din Iași.
O companie cu respect redus față de pasageri și servicii
Tarom mizează pe faptul că cei prejudiciați vor abandona lupta pentru recuperarea propriilor bani și, în același timp, sfidează și desconsideră orice reglementare internațională. La fel cum își bate joc de banii clienților, în același mod procedează și cu banii publici. La Iași există un birou charter, cu curse fantomă. Chiar după ultima restructurare de fațadă, acest birou destinat expres pentru curse charter, curse care nu există în realitate, a fost menținut. Din cauza unei scheme de personal supradimensionate, a unor birouri care nu funcționează dar sunt bugetate, Tarom a înregistrat pierderi mari în cursul anului trecut, drept pentru care, peste 1000 de angajați au fost trimiși în șomaj tehnic.
Pe pagina companiei este precizat din start faptul că pentru recuperarea unui prejudiciu, pasagerii nu trebuie să mizeze pe buna credință a companiei, ci să procedeze în timp util la acționarea companiei în judecată.
“Pasagerul poate formula acțiune în justiție pentru prejudiciile cauzate ca urmare a refuzului la îmbarcare, întârzierea sau anularea zborului, potrivit Regulamentul (CE) nr. 261/2004 de stabilire a unor norme comune în materie de compensare și de asistență a pasagerilor în eventualitatea refuzului la îmbarcare și anulării sau întârzierii prelungite a zborurilor și de abrogare a Regulamentului (CEE) nr. 295/91, în termenul prevăzut de normele fiecărui stat membru în materia prescripției extinctive”, este recomandarea Tarom.
Despăgubiri de până la 600 euro de persoană
În conformitate cu legea UE (CE 261), dacă o companie aeriană transportă pasagerii la destinație cu întârzieri de 3 ore sau mai mult, acești pasageri ar putea avea dreptul la o despăgubire de până la 600 euro. În cazul în care zborul Tarom a fost anulat, legile europene privind drepturile pasagerilor aerieni sunt clare: Tarom trebuie să îți asigure transport alternativ la destinație sau rambursarea banilor, dacă preferi acest lucru. În plus, dacă ai fost anunțat despre anulare cu mai puțin de 14 zile înainte de data programată de plecare, poți de asemenea să soliciți despăgubiri de până la 600 euro de persoană. Merită încercat, dar astfel de despăgubiri sunt extrem de rare, și doar în cazuri excepționale, prin hotărâre judecătorească.