Creșterea numărului de locuitori din ultimii ani a dus la dezvoltarea orașului și a comunelor de pe lângă municipiul Iași. Tot mai multe familii și-au achiziționat locuințe în aceste zone însă, în timp, multe dintre căile de acces din Iași au devenit greu de circulat mai ales în orele de vârf. Pentru a rezolva o parte dintre aceste probleme, autoritățile locale împreună cu cele administrative au demarat mai multe proiecte de creare a noi rute ocolitoare. Astfel, la sfârșitul acestei luni, Compania Națională de Administrare a Infrastructurii a elaborat Cererea de Finanțare pentru proiectul “Elaborare Studiu de Prefezabilitate si Studiu de Fezabilitate pentru Varianta ocolitoare Iasi Est” in vederea obtinerii de finantare nerambursabila alocata prin Programul Operational Infrastructura Mare 2014-2020. Obiectivul general al proiectului este imbunatatirea competitivitatii economice a României prin dezvoltarea infrastructurii de transport care faciliteaza integrarea economica in UE, contribuind astfel la dezvoltarea pietei interne cu scopul de a crea condiþiile pentru cresterea volumului investitiilor, promovarea transportului durabil si a coeziunii in reteaua de drumuri europene.
Proiecte sigure pentru România
De asemenea, un alt obiectiv important al proiectului il reprezinta imbunatatirea conditiilor de circulatie la nivel de retea rutiera nationala de transport, inclusiv sub aspect de siguranta rutiera, reducerea emisiilor poluante, reducerea costurilor de operare, imbunatatirea vitezei de calatorie raspunzand astfel cerintelor de dezvoltare economica concretizata prin adaptarea retelei rutiere nationale la cererea reala de transport, imbunatatind astfel si conectivitatea la nivel regional.Generarea unor efecte socio economice pozitive si importante inclusiv prin ,,micsorarea distantelor” si dezvoltarea regionala prin marirea zonei de influenta economica ,,gravitationala” a oraselor mari asupra localitatilor mai mici ,,satelitare” acestora.
Demararea proiectului a pornit din dorința de a găsi soluții pentru fluidizarea traficului din Iași.
„În ultimii 30 de ani, această zonă metropolitană este supusă unei dezvoltări relativ mari. Este o dezvoltare primordială, a afacerilor și mă refer aici și la industrie, demnă de luat în seamă. Pe baza acestor realități, ca să nu apară încurcături foarte mari, toată dezvoltarea în zona metropolitană ar trebui să se facă pe baza unor studii referitoare la circulație, la dotări funcționale pentru că sunt comune în apropierea Iașului care au potențial mai mare pentru dezvoltarea industriei sau a zonelor de locuințe”, a transmis arhitectul Ionel Oancea.
Constructia Variantei ocolitoare Iasi Est are în vedere eliminarea blocajelor de trafic la intrarea/iesirea din localitate și cresterea vitezei de deplasare (in afara localitatilor).
„Acum sunt zeci de mii de persoane care locuiesc în zonele apropiate ale Iașului vin la lucru în oraș și creează ambuteiajele pe Bucium, Nicolina și la intrarea spre Târgu Frumos. Acești zeci de mii de vectori apăruți în circulație între timp utilizează aceeași structură de străzi pe care o are Iașul de zeci de ani. E normal să apară chestiunile astea”, a mai spus arhitectul.
Valoarea totală a proiectului este de 5.111.716,36 lei.