Ideea romantică a unui motociclist ne obligă să-l imaginăm îmbrăcat în piele, călare pe o motocicletă robotică, o torpilă vibrantă cu care taie aerul, spațiul și timpul. Acesta este murdar de praf și ulei, miroase a benzină și a aventură. Mușchii săi sunt proiectați pentru a contracara aerul și vibrațiile unei mecanici puternice și compacte care scutură atmosfera și emite un sunet care este definitoriu pentru viteză și putere. Pare chiar indiferent față de orice altceva, concentrat doar pe propria sa expresie a libertății.
Dar dacă ți-am spune că lumea motocicletelor electrice s-ar putea schimba, cel puțin parțial, în următorii ani? Că motociclistul viitorului apropiat va sosi curat și parfumat, tot pe o rachetă, dar în tăcere și fără a arde nici o picătură de carburant?
Motocicleta electrică: liniștea este în tendințe
Pentru mulți motocicliști, zgomotul este încă o componentă fundamentală a experienței de călătorie. De peste un secol, este firesc să considerăm evacuarea ca un element de design estetic și sunet demn de personalizare. Zgomotul este încă o componentă fundamentală a experienței de motociclism de astăzi, ceva ce nu trebuie atins în experiența motocicliscului.
Este ușor de înțeles de ce unele persoane pot fi reticente să considere o motocicleta electrica cu propulsie silențioasă ca o alternativă plauzibilă la ceea ce ei consideră a fi una dintre plăcerile de a conduce. Cu toate acestea, acest „avantaj” a început să scârțâie când au ajuns pe piață motociclete electrice performante, americane, asiatice și italiene.
Atâta timp cât au existat scutere mici, a fost destul de ușor să se explice fenomenul ca potrivit doar pentru mișcările urbane, pentru cei care nu sunt cu adevărat pasionați de motociclism. Cu toate acestea, din moment ce tehnologia a făcut posibilă producerea de motociclete care ajung de la zero la 100 de kilometri pe oră în trei secunde, ajung la peste 200 și au o autonomie de peste 200 de kilometri cu o încărcare, a devenit din ce în ce mai dificil să le ignorăm.
Drept urmare, unii oameni care sunt sensibili la problemele de mediu s-au lăsat tentați de noua tehnologie și s-au văzut nevoiți să se răzgândească. A merge cu o motocicletă electrică care emite un sunet șuierător, nu vibrează, nu se încălzește, nu lasă fum și nu miroase, dar merge puternic și oferă toată distracția unei motociclete tradiționale este pur și simplu mișto. Suntem la începutul unei noi ere, o nouă nișă de piață se deschide și este destinată să schimbe imaginea motociclistului cu care ne-am obișnuit.
Scurt istoric al motorului electric: eficient, curat, dar în pierdere
Premisa conform căreia motorul electric este mai eficient decât cel endoterm a fost recunoscută încă de pe vremea invenției sale. Gândiți-vă doar că la începutul secolului al XX-lea a fost mai ușor de stabilit un record de viteză cu un vehicul electric decât cu benzină și că în New York existau mai mult de o sută de taxiuri electrice (primele servicii au fost introduse în 1897!).
Cu toate acestea, din cauza unei varietăți de cauze și evenimente, evoluția automobilismului ne-a determinat ca, pentru mobilitatea personală, să ardem cu nerăbdare derivatele petrolului în loc să agităm electroni.
Acest lucru a implicat complicații tehnice mai mari, un consum mai mare de accesorii și un număr mai mare de componente și pasaje. Nu este momentul să abordăm în detaliu motivele unei astfel de alegeri, dar cu siguranță putem spune că jocul puternic împotriva electricității a fost principala sa limită, și anume stocarea energiei.
La fel ca marii revoluționari, electricitatea a reușit însă să aștepte și a făcut din răbdare o virtute: astăzi avem baterii care pot asigura distanțe mari și timpi de încărcare mai scurți și avem motoare care sunt și mai eficiente și compacte.
Motocicletă electrică a viitorului: ieșirea din nișă
În tot acest timp s-au dezvoltat și o subcultură de electricitate pentru două roți, dar fără a obține, dacă nu în cazuri foarte rare, onoarea cronicilor. Motocicletele electrice cu performanțe interesante au apărut sporadic de-a lungul anilor, fără a avea totuși posibilitatea unei piețe reale și din acest motiv au fost arhivate ca jucării pentru excentrici. Curios, la fel cum s-a întâmplat cu primele motociclete la sfârșitul secolului al XIX-lea.
De atunci, însă, marii jucători de pe piața auto s-au înclinat în favoarea electricității. În ultimul deceniu produsele lor au avut o dezvoltare remarcabilă, devenind din ce în ce mai comparabile cu cele mai bune motociclete tradiționale de pe piață.