Ultimul drum în cimitirele din Iași nu mai demult pavat cu intenții bune, ci doar cu abuzuri și șpăgi. Sub paravanul stărilor de urgență, în cimitirele ieșene s-au dezvoltat adevărate afaceri la negru, cu largul concurs al administrațiilor cimitirelor. Accesul, îngroparea și lucrările funerare țin strict de acceptul micilor Dumnezei care ocupă posturile de administratori. Sunt percepute taxe abuzive, în număr de numai puțin de 53, iar firmele de construcții funerare sunt blocate la poartă pentru că administratorii favorizează doar anumite firme care sar la cap cu comisioane din lucrări. Mai mult, nepotismul este la el acasă în unele cimitire, cum este de pildă Petru și Pavel, acolo unde administratora își deleagă atribuțiile de serviciu către fiica sa pe care a adus-o prin transfer la acest cimitir.
Administrația cimitirelor ieșene percepe numai puțin de 53 de taxe. Practic, ieșenii îndurerați sunt taxați chiar și pentru deranjul de a ridica de la birou un angajat al administrației cimitirelor. Punerea la dispoziția familiei răposaților a unui act, este taxată cu 20 de lei pentru “cercetare în arhivă” , în timp ce o biată adeverință ajunge la 50 de lei. Practic, Consiliul Local a dat, pe repede înainte, puteri nebănuite în pixul unor oameni slab pregătiți și cu apetit spre corupție, după cum se va vedea în materialul de față.
“Am plătit 50 lei pentru autorizarea unei construcții funerare pe locul de veci în care l-am îngropat pe tata. Am contactat o firmă de lucrări funerare, au săpat groapa, au pus cărămizile și dalele, și când au adus pietrișul pentru a definitiva lucrarea, a venit administratora cimitirului și l-a oprit pe constructor, pe motiv că nu are voie să execute lucrări în cimitirul Petru și Pavel, cu toate că eu contractasem acea firmă în baza autorizației. Ulterior, am aflat că acea administratoră are două firme agreate, de la care ia comision, restul firmelor fiind obligate să stea la poarta cimitirului”, a declarat Mirela Geamănu.
Potrivit art. 19 din Regulamentul de funcționare și administrare a cimitirelor publice din municipiul Iași, se precizează faptul că „lucrările la cavouri pot fi executate și de titularii dreptului de folosință a locurilor de înhumare sau a membrilor familiei acestora. Pentru executarea lucrării, indiferent de constructor, se va proceda la predarea-primirea amplasamentului de către administrația cimitirului”, ori în acest caz, condiționarea concesionarului locului de veci de executarea unei lucrări funerare doar de către firma X sau Y, este un abuz cu aspecte penale, încălcându-se atât dreptul concesionarului de a dispune de un buget și o firmă agreată, cât anularea aspectului concurențial între firmele de profil. Abuzul din partea administrației cimitirului Petru și Pavel, de a ține în afara porților anumite firme, este cu atât mai mare cu cât aceste firme au achitat suma de 923 de lei, reprezentând tariful pentru obținerea avizului de a lucra în cimitirele publice din Iași, după cum recunosc anumiți administratori de firme, care nu au dorit să dea declarații, de teama consecințelor.
Taxe ilegale în cimitirele din Iași
Înainte de acest blocaj ilegal al unei firme care nu sare cu dreptul la cap, practică penală care este perpetuată în cimitirele ieșene în ciuda managementului bun al directorului Laurențiu Ivan, femeia a avut parte de un alt abuz din partea administrației cimitirului Petru și Pavel.
„Înainte de a solicita autorizarea lucrării, administratora mi-a solicitat să-i dau actul de concesiune. Cum nu îl aveam la mine, mi-a cerut să achit 19 lei pentru activitate de arhivă, ca să caute actul emis de ei. Această taxă aberantă se înscrie într-un mare pomelnic de taxe. Când l-am îngropat pe tata, am achitat fiicei administratorei cimitirului, pe care nu știu cum o cheamă pentru că nu are ecuson și își ascunde identitatea, spunând că o cheamă Petronela, suma de 11 milioane de lei vechi, în care intră taxa de înhumare, tot felul de formulare, suprataxarea pentru ziua de sâmbătă și altele”, a declarat Mirela Geamănu.
Practic, la acest tarif, răposatul ar fi trebuit să beneficieze de un dram de sfințenie pe lumea cealaltă și de iertarea tuturor păcatelor lumești. Multe dintre aceste taxe aprobate încă din mandatul directoarei Luminița Sălceanu au rămas agățate în mod ilegal pentru împovărarea familiilor celor răposați și înhumați în cimitirele din Iași. Revenind la sintagma “cercetare în arhive”, ce sună mai specific pentru Arhivele CNSAS decât pentru o administrație de cimitire, reamintim faptul că în urmă cu 7 ani, cimitirele din Iași au intrat, grație unei alocări bugetare deloc de neglijat, în era informatizări.
Informatizare și nu prea
Astfel, în anul 2014,conducerea societăţii Servicii Publice, care administrează principalele cinci cimitire din Iaşi, a demarat un proiect pentru crearea unei baze de date comune pentru cimitire, care să fie accesată online de toţi utilizatori. Softul urma să permită utilizatorilor să aibă acces printr-un cont şi să poată vizualiza locul cumpărat sau concesionat, plățile pe care le are de făcut şi lucrările de întreţinere, dar și centralizarea tuturor documentelor într-o bază comună.
Potrivit directorului Laurențiu Ivan, solicitanţii ar fi trebuit, în baza acestor beneficii on-line, să facă un singur drum la sediul societăţii pentru cereri şi depuneri de acte, fără să mai fie plimbaţi pe la cimitire pentru diverse avize. Conform directorului, societatea ar urma să poarte online corespondenţa cu cimitirele, avizele fiind transmise tot în format electronic. Din câte se vede, acestea sunt doar vorbe fără acoperire, pe principiul că unde apare informatizarea, angajatul nu mai ciupește nimic, iar veniturile scad. Cât despre gradul de satisfacție al solicitanților, acesta este opțional, atunci când se interpune sau se suprapune cu calculele financiare ale bugetarilor care se consideră stăpâni la granița dintre aici și lumea de apoi.