Șoferii care primesc amenzi de circulație și consideră că măsura a fost abuzivă vor putea face contestaţie în format online, începand de anul viitor, potrivit unui proiect de lege, inițiat de senatori si deputaţi PNL si adoptat tacit de Senat, în şedinţa de luni, din 18 octombrie 2021.
Astfel, contestarea amenzilor contravenționale se vor putea judeca din fata calculatoarelor, la cererea părților. Propunerea legislativă pentru completarea Ordonanței Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravențiilor urmează să fie votată de Camera Deputatilor, în câteva zile. Dispoziţiile prezentei legi intră în vigoare la data de 01.01.2022.
Măsura, care va fi de real ajutor celor care primesc amenzi în alte județe decât cele de domiciliu, urmează să se aplice, în mod permanent, și după încetarea stării de alertă. Alte beneficii ar fi legate de soluționarea mai rapidă a cauzelor și creșterea gradului de acces la justiție, prin scăderea costurilor legate de cheltuielile de apărare
Care este procedura pentru desfășurarea contestațiilor în format online
Din momentul în care a fost formulată cererea de desfășurare online a ședințelor de judecată, aceasta nu va mai putea fi retrasă, iar ședințele de judecată se vor desfășura exclusiv prin mijloace electronice. În acest caz, toate actele procedurale se vor comunica exclusiv prin intermediul e-mailurilor.
De asemenea, audierea martorilor sau a experților se va face, în aceste cazuri, tot online.
“Ordonanţa Guvernului nr.2/2001 privind regimul juridic al contravenţiilor, publicată în Monitorul Oficial al României, Partea I, nr.410 din 25 iulie 2001, se completează după cum urmează:
(1) La cererea oricăreia dintre părţi, şedinţele de judecată, în fond şi în căile de atac, se desfăşoară exclusiv prin mijloace de telecomunicaţie audiovizuală care permit verificarea identităţii părţilor şi garantează securitatea, integritatea, confidenţialitatea şi calitatea transmisiunii, instanţele de judecată dispunând măsurile necesare în acest scop.
(2) Petentul va solicita desfăşurarea şedinţelor de judecată prin mijloace de telecomunicaţii audiovizuale prin plângerea contravenţională, iar intimatul prin întâmpinare.
(3) Dacă a fost formulată cererea de desfăşurare a şedinţelor de judecată prin sisteme de mijloace de telecomunicaţii audiovizuale, fie prin plângerea contravenţională, fie prin întâmpinare, aceasta nu mai poate fî retrasă şi şedinţele de judecată se vor desfăşura în conformitate cu prevederile alin.(l)
(4) Dacă una dintre părţi a solicitat judecarea prin mijloace de telecomunicaţii audiovizuale, toate actele procedurale din cauza respectivă vor fi comunicate exclusiv prin intermediul poştei electronice.
(5) Audierea celorlalte persoane, martori sau experţi, are loc prin aceleaşi sisteme de telecomunicaţii audiovizuale. Partea care a propus administrarea probei cu martori sau instanţa, în cazul administrării din oficiu a probei cu martori sau în cazul audierii martorilor sau experţilor, va asigura posibilitatea martorilor şi a experţilor de a participa la audiere prin Videoconferinţă în locaţia stabilită de către instanţă, înregistrarea audierii este obligatorie”.
Totodată, un alt proiect depus la Senat are în vedere parcurgerea întregii proceduri de contestare a amenzilor de circulație fără citarea părților, doar pe baza schimbului de documente.
Procedura actuală de contestare
Pentru a anula amenzile contravenționale, dosarul se poate soluționa în maximum două termene (două luni de zile) în situația în care procedura de citare cu agentul constatator este legal îndeplinită, în funcție de cine te amendează.
Contestația se poate face la judecătoria în a cărei circumscripţie a fost săvârşită contravenţia în termen de 15 zile de la data înmânării sau comunicării, conform art. 31 din OG 2/2001. Pentru cei care semnează pe loc procesul-verbal, aceasta este data din care curg cele 15 zile pe care le au la dispoziție să conteste amenda auto.
Șoferii care refuză să semneze procesul-verbal îl vor primi prin poștă cu confirmare de primire și din acel moment au 15 zile pentru contestații.
Ce trebuie să conţină dosarul
- contestația;
- o copie a procesului-verbal de contravenţie;
- alte documente justificative;
- dovada achitării taxei judiciare de timbru, în valoare de 20 lei
Datele pe care trebuie sa le cuprindă procesul-verbal de contravenţie, conform Ordonanţei Guvernului nr. 2/2001:
- data şi locul unde este încheiat;
- descrierea faptei contravenţionale cu indicarea datei, orei şi locului în care a fost săvârşită, precum şi arătarea tuturor împrejurărilor ce pot servi la aprecierea gravităţii faptei şi la evaluarea eventualelor pagube pricinuite;
- indicarea actului normativ prin care se stabileşte şi se sancţionează contravenţia;
- indicarea societăţii de asigurări, în situaţia în care fapta a avut ca urmare producerea unui accident de circulaţie;
- posibilitatea achitării în termen de 48 de ore a jumătate din minimul amenzii prevăzute de actul normativ, dacă acesta prevede o asemenea posibilitate;
- termenul de exercitare a căii de atac şi organul la care se depune plângerea.
Pentru persoanele juridice, în procesul-verbal se vor face menţiuni cu privire la denumirea, sediul, numărul de înmatriculare în registrul comerţului şi codul fiscal ale acesteia; datele de identificare a persoanei care o reprezintă.