Primarul Mihai Chirica a participat la o prezentare a unui autobuz cu hidrogen pentru transportul în comun, Solaris Urbino 12. Timp de două luni, autobuzul Solaris cu hidrogen este prezent în 12 orașe din România, pentru a fi testat de administrațiile locale în vederea familiarizării cu cea mai nouă tehnologie de propulsie și a conștientizării eficienței folosirii hidrogenului ca sursă de energie complet curată și a diminuării emisiilor poluante de dioxid de carbon. Turul autobuzului Solaris Urbino 12 cu hidrogen este realizat în colaborare cu Linde Gaz România, partener care asigură alimentarea acestuia cu hidrogen.
„După cum am mai spus, îmi doresc ca transportul public din orașul nostru să fie verde, modern și inteligent! De aceea, ne dorim să aducem astfel de autobuze, cu cea mai nouă și nepoluantă tehnologie existentă, și în Municipiul Iași, pentru a înlocui gradual autobuzele cu combustibili clasici. Cred că avem și oportunități reale de a obține fonduri europene pentru astfel de investiții, prin Programul Național de Redresare și Reziliență și prin exercițiul financiar european 2021 – 2027, două linii de finanțare care încurajează mobilitatea urbană nepoluantă.
De altfel, orașul nostru face pași importanți în această direcție: avem deja 12 tramvaie ultramoderne (10 PESA și două Bozankaya), dintr-un total contractat de 32 de unități, iar nouă circulă deja în oraș; în luna aprilie am semnat un contract, tot cu Solaris, pentru 20 de autobuze electrice de 12 metri, care vor ajunge în Iași începând cu anul viitor; în urma unei alte licitații, aflate în curs de finalizare, vom beneficia și de 24 de autobuze electrice de 10 metri”, a declarat primarul Mihai Chirica.
Lansat în iunie 2019, la Summitul Global pentru Transport Public din Stockholm, autobuzul Solaris Urbino 12 cu hidrogen este avangarda tehnologică a vehiculelor pentru transportul public fără emisii nocive. Vehiculul are o autonomie de până la 400 de kilometri, păstrând în același timp toate avantajele unui motor electric.
Conform previziunilor pieței, segmentul autobuzelor urbane alimentate cu hidrogen va crește exponențial în următorii ani și va constitui până în 2030 o parte substanțială a flotei de vehicule de transport în comun din Europa.