În ultimele săptămâni s-a vorbit în Republica Moldova despre introducerea unui tren direct între Iași și Odesa. Pentru ca cineva din România să ajungă cu trenul la Odesa este nevoie să ajungă mai întâi la Chișinău, iar aici intervine prima greutate, fiindcă Trenul Prietenia face 13 ore pe 590 km, viteza medie fiind 45 km/h. Cu autobuzul sau microbuzul drumul durează 8 ore și jumătate – 9 ore.
Drumul cu trenul durează aproape 7 ore de la București la Iași, însă de la Iași la Chișinău, deși sunt 130 km, călătoria cu trenul durează aproape 6 ore. Motivul este ecartamentul diferit și trebuie schimbate boghiurile pentru a rula pe liniile moldovenești, iar controalele vamale sunt de lungă durată la Ungheni.
Trenul Prietenia revine în circulație de la 12 decembrie, după o pauză de mai bine de un an. Va circula de două ori pe săptămână în luna decembrie 2021 (IR 401 Chișinău-București în zilele de joi/ vineri și duminică/ luni, IR 402 București-Chișinău în zilele de luni/ marți și vineri/ sâmbătă) și de trei ori pe săptămână în anul 2022 (IR 401 Chișinău-București în zilele de marți/ miercuri, joi/ vineri și duminică/ luni, IR 402 București-Chișinău în zilele de luni/ marți, miercuri/ joi și vineri/ sâmbătă.
De la Chișinău la Odesa sunt 191 km, iar pe zi există un singur tren direct care face aproape 4 ore.
În 2000 existau trei trenuri pe zi. În prezent trenul traversează Transnistria și oprește la Bender și la Tiraspol și staționează 40 de minute la intrarea în Ucraina, în localitatea de graniță Cuciurgan, în regiunea Odesa.
De la Iași la Odesa sunt 320 km și, dacă ar fi să fie un tren direct pe viitor, acesta ar face undeva între 9 și 11 ore, ceea ce este extrem de mult. Cu mașina personală se poate ajunge în 6-8 ore în funcție de aglomerația sau controalele de la graniță.
Trebuie spus și că Ucraina nu este o destinație turistică pentru foarte mulți români, deși nu departe de graniță sunt orașe frumoase, cum ar fi Cernăuți, dar și stațiuni de schi, în Carpați. Ucraina nu a fost niciodată o destinație turistică pentru români, mai ales că este greu de ajuns cu mașina din sudul României sau din vest. Kiev sau Lviv nu au fost nici ele pentru români destinații de city-break cum sunt Praga, Viena sau Budapesta.
Ce a spus pentru HotNews.ro Întreprinderea de Stat Calea Ferată din Moldova, despre ideea unui tren Iași-Odesa: „La moment, acest proiect de rută feroviară directă este în stagiu de consultări. După coordonarea cu administrațiile feroviare a Ucrainei și României a acestei rute, CFM va oferi toată informația despre lansarea și condițiile circulației cursei feroviare”.