De la palate pe Bulevardul Dacia la cavouri monumentale în Cimitrul Bellu – cu tot cu oscioarele albastre ale boierilor- și până la forturile de pe Șoseaua de Centură a Bucureștiului. Au voie să facă asta? Da. Păi, cum așa? Uite așa: legile în România sunt atât de șvaițer întocmite încât poți să vinzi chiar și LUNA de pe cer. Am face un ban gramadă cu Luna dacă n-ar fi departe pe Cer și dacă nu ar aparține mărețului Univers. Să intrăm voioși în 2022 cu o ofertă de neratat: “Vând FORT, vând construcție subterană FORT în suprafață de 3.294 mp la Bragadiru, cu teren în suprafață de 17.199. Preț: 400.000 de euro”.
Cine mai are prin casă vreun tablou cu-n car cu boi sau niște broșe cu diamante nu poate să doarmă noaptea de grija lor. Își montează un sistem performant de protecție împotriva „pătrunderii prin efracție”, ceva împotriva hoției, jafului, distrugerii. Paza bună ferește primejdia rea. Într-un fel, așa a gândit și Regele Carol I atunci când s-a apucat să realizeze centura de fortificații a „Cetății București”, un proiect colosal și foarte costisitor ( peste 500 de milioane de euro la valoarea banilor de azi) menit să ne apere de dușmani. Ce era de preț? Ce avea de apărat Regele Carol I ? Bucureștiul, Giuvaierul Miticilor.
Regele Carol I era pasionat de fortificații și studiase procesul de fabricație a gurilor de foc la vestita fabrică Krupp
Se întâmpla la sfârșitul secolului al XIX-lea. Tocmai ce scăpaserăm de asuprirea turcilor, turci care, apropos, nu ne-ar fi lăsat în veci să fortificăm Bucureștiul. Înconjurați cum eram de mari imperii hrăpărețe, de ruși, de turci și de austro-ungari, Regele Carol pune toate cărțile pe defensivă. Când a venit în România, Prințul Carol Eitel Friedich Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen era absolvent al Școlii de Cadeți din Munster și al Școlii de Artilerie și Geniu din Berlin. A participat ca voluntar în armata Prusiei, în al doilea război al Schleswigului, război purtat de Prusia și de Austria împotriva Danemarcei. A studiat procesul de fabricație a gurilor de foc la vestita fabrică Krupp din Essen și a participat la asaltul citadelelor Fredericia și Duppel. Deci, știa cum se apără și cum se cucerește un oraș fortificat. Era pasionat. Era militar prusac. Și mai avea și un nume impresionant, de poveste: Carol Eitel Friedich Zephyrinus Ludwig von Hohenzollern-Sigmaringen.
Cum a ajuns să fie scos la vânzare un “fort” din impresionanta salbă de construcții militare defensive a Bucureștiului?. “Vând teren în suprafață de 17.199 mp construcție subterană FORT în suprafață de 3.294 mp la Bragadiru. Preț 400.000 de euro, la licitație în 25.11. 2021”, spune anunțul. “Fortul” de vânzare este de fapt o baterie neidentificată în Cartea Funciară, cu patru proprietari, două societăți comerciale și două persoane fizice. Este una dintre cele mai bine conservate baterii care înconjoară Bucureștiul, fără prea multe deșeuri și gunoaie, aparent abandonată. Suprafața inițială a terenului era de 8.7336 ha, conform Decretului regal nr 236/03.09 din anul 1886.
Dorothee Hasnaș, arhitect : “După anul 1989 Armata și-a făcut ordine în registre și a început să decomisioneze proprietățile de care nu mai avea nevoie. Forturile au ajuns la primăriile locale sau au fost vândute direct către privați. Primăriile locale fac de multe ori puneri în posesie, le spun retrocedări, dar este greșit folosit termenul. Retrocedezi ceva ce a fost naționalizat, ori fortificațiile nu au fost naționalizate niciodată”.
În Belgia vechile fortificații proiectate tot de generalul Brialmont au fost salvate și introduse în circuitul turistic
Centura defensivă strategică a Belgiei, cu o lungime de 95 de km, a fost construită între 1859 și 1864 tot de generalul Brialmont, inițial ca linie de apărare împotriva francezilor. In prezent două dintre forturi au fost transformate în muzee, patru sunt rezervații naturale, unul a fost transformat în complex de recreere și agrement, altul se află în proprietatea Universității din Anvers, trei sunt încă domenii militare, unul este complex de recreere și spa, unul este deținut de un club de tir și radioamatori.